تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر : 15717

گزارش بانک مرکزی، سیگنال افزایش قیمت مسکن به بازار می‌دهد

گزارش بانک مرکزی، سیگنال افزایش قیمت مسکن به بازار می‌دهد

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی اخیراً گزارش بازار مسکن اسفند ماه را منتشر کرد که بر خلاف ماه‌های قبل از آنکه با توقف یا کندی رشد ماهانه قیمت مسکن مواجه بودیم، اما در آخرین ماه آخرین سال قرن گذشته رشد ماهانه ۶.۲ درصدی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران نسبت به

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی اخیراً گزارش بازار مسکن اسفند ماه را منتشر کرد که بر خلاف ماه‌های قبل از آنکه با توقف یا کندی رشد ماهانه قیمت مسکن مواجه بودیم، اما در آخرین ماه آخرین سال قرن گذشته رشد ماهانه ۶.۲ درصدی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران نسبت به بهمن ۱۴۰۰ رخ داده که به زعم برخی کارشناسان اقتصادی، می‌تواند به معنای رکود تورمی باشد.

اتفاقی که بر خلاف رکود بازار که بسیاری انتظار ثبات قیمت‌ها را داشتند، به وقوع پیوسته و بسیاری از کارشناسان، با توجه به ثبات قیمت‌ها در مناطق مصرفی یا حتی کاهش قیمت در برخی مناطق میانی و جنوبی پایتخت سبب شده تا انگشت اتهام را به سمت دلالان و متقاضیان خرید و فروش سرمایه‌ای مسکن در منطقه یک و ۳ و دیگر مناطق شمالی تهران نشانه بروند.

کارشناس اقتصاد مسکن: رشد ماهانه قیمت مسکن در اسفند پارسال، طی ۱۸ ماه اخیر بی سابقه بود

خشایار باقرپور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تحلیل گزارش بانک مرکزی اظهار کرد: افزایش ۶.۲ درصدی در اسفند سال گذشته ظرف ۱۸ ماه گذشته بی‌سابقه بوده و طی یک سال و نیم گذشته ما در هیچ ماهی افزایش قیمت ۶.۲ درصدی را تجربه نکرده بودیم.

وی افزود: اگر بخواهیم عوامل مؤثر بر این افزایش قیمت در اسفند سال گذشته را شناسایی کنیم باید بگوییم این همان فنر فشرده شده قیمت‌ها در بهمن‌ماه است که دیدیم افزایش قیمت به زیر نیم درصد رسید. برخی کارشناسان اعلام کردند تورم بازار مسکن مهار شده و قیمت به سمت کاهشی حرکت کرده است. درحالی‌که در اسفند خیلی زود این فنر آزاد و به رشد بالای ۶ درصد قیمت‌ها انجامید که اصلی ترین دلیل آن هم تورم حاکم بر فضای تولید مسکن است.

کارشناس صنعت ساختمان یادآور شد: نکته مهم بعدی کاهش تعداد معاملات است، یعنی در اصل همان رکود تورمی که انتظار داشتیم در اسفندماه مجدداً نمود پیدا کرد و نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد تعداد معاملات کمتر شده است. وقتی بازار در اسفند ماه چنین افزایش قیمتی را تجربه می‌کند ولو اینکه این افزایش قیمت مربوط به چند منطقه خاص در تهران باشد، قطعاً طی چند ماه آینده به دلیل افزایش انتظارات تورمی، شاهد افزایش تعداد معاملات خواهیم بود. چراکه خریدارانی که منتظر کاهش قیمت بودند با گزارش اخیر بانک مرکزی این سیگنال را دریافت کردند که قیمت مسکن رو به افزایش است بنابراین با هر بودجه‌ای به سمت بازار مسکن حرکت خواهند کرد.

کمبود مسکن نوساز و تورم انتظاری؛ دو عامل احتمالی افزایش قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو

وی با بیان اینکه برداشت جامعه از گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی از بازار مسکن، صرفاً به ارقام و آمارهای نشانگر افزایش میانگین قیمت در تهران توجه می‌کنند، گفت: اگرچه این افزایش متوسط ماهانه قیمت مسکن به‌واسطه چند منطقه خاص مانند مناطق ۱، ۳ یا ۵ ایجاد شده، اما مردم تنها همین عدد رشد قیمت یا متوسط کل تهران (۳۵ میلیون تومان در هر متر) را می‌بینند و این گزارش‌ها تنها اثری که دارد ایجاد تورم انتظاری و افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده است؛ از آنجایی هم که پروژه ساخت و ساز در پایتخت وجود ندارد و کمبود مسکن نوساز مصرفی داریم، ممکن است سرمایه‌ها (عمدتاً سرمایه‌های خرد) به سمت وعده‌ها و تبلیغات پیش‌خرید مسکن و از دست دادن سرمایه‌هایشان در بسیاری از پروژه‌های واهی و غیر واقعی که با مبالغ کم اقدام به تبلیغات پیش فروش می‌کنند، است.

منبع : مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.