تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر : 4560

گرفتن ۹۰ هزار نمونه ژنتیک از زندانیان/ ۳۰ هزار پروفایل استخراج شده است

گرفتن ۹۰ هزار نمونه ژنتیک از زندانیان/ ۳۰ هزار پروفایل استخراج شده است

دکتر عباس مسجدی آرانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز علاوه بر شرکت در مراسم تکریم و معارفه مدیران پزشکی قانونی استان، حامل پیام گرم رئیس قوه قضائیه به تمام لرستانی‌ها بودیم، همچنین پیگیری مصوبات سفر استانی اخیر و افتتاح  مرکز پزشکی قانونی در دورود هستیم. وی آشنایی با مشکلات لرستان و حل آن در

دکتر عباس مسجدی آرانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز علاوه بر شرکت در مراسم تکریم و معارفه مدیران پزشکی قانونی استان، حامل پیام گرم رئیس قوه قضائیه به تمام لرستانی‌ها بودیم، همچنین پیگیری مصوبات سفر استانی اخیر و افتتاح  مرکز پزشکی قانونی در دورود هستیم.

وی آشنایی با مشکلات لرستان و حل آن در مرکز استان را از دیگر اهداف این سفر عنوان کرد و با بیان اینکه پیگیری خواهیم کرد تا  در تهران و مرکز مشکلاتی که در استان وجود دارد حل و فصل شود،  بیان کرد: همچنین پیگیر مشکلاتی که احیانا در پزشکی قانونی استان به عنوان بازوی کارشناسی دستگاه قضایی برای اجرای عدالت است وجود دارد هستیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا همکارانمان در دستگاه قضایی برای اجرای عدالت و رای‌های صحیح‌تر بتوانند وظیفه خود را انجام دهند.

معاون رییس قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر آخرین وضعیت تهیه بانک ژنتیک زندانیان و مجرمین گفت: یکی از برنامه‌هایی که بر اساس برنامه توسعه ششم به دوش سازمان پزشکی قانونی گذاشته شد تهیه بانک ژنتیک زندانیان یا مجرمان است که براساس سطح بندی که هیئت امنای این بانک انجام شده تاکنون ۹۰ هزار نمونه گرفتیم و البته به لحاظ گرفتن نمونه از برنامه مشخص شده جلو هستیم و تاکنون ۳۰ هزار پروفایل استخراج شده است.

وی اضافه کرد: به جهت تحریم‌های ظالمانه نتوانستیم کیت‌های امریکایی – اروپایی را خریداری کنیم اما این نوید داده می‌شود که با پیگیری دانشمندان و نخبگان جوان سازمان پزشکی قانونی دو هفته پیش ساخت دو محصول دانش بنیان انجام شد که یکی همین کیت بود که با دانش بومی‌سازی ساخت آن با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: اگرچه از برنامه عقب نیستیم اما در تلاش هستیم از فرصت باقی مانده سال عقب‌ماندگی‌هایی که وجود دارد را جبران کنیم و البته بتوانیم جمعیت‌های دیگری که از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است مثل خبرنگاران و خلبانان را اضافه کنیم.

مسجدی آرانی گفت: معمولا کیت‌های تهیه شده از مجرمین تکراری که مرتکب جرم شده و دو یا سه بار به زندان روانه شده و جرایم خشن  را دنبال کردیم و البته در سایر زندانیان این موضوع خیلی ضرورت ندارد.

وی در خصوص سقط جنین گفت: برخی از افراد بخاطر منافع شخصی که  دارند دو موضوع سقط جنین با غربالگری ژنتیک و جلوگیری از تولد فرزند معلول را با همدیگر خلط می‌کنند درحالیکه در خصوص سقط جنین هیچ کسی حق ندارد کاری خلاف شرع و قانون  انجام دهد و آنچه پزشکی قانونی تاکنون انجام داده شامل سقط‌هایی بوده که یا جنین فوت شده یا برای مادر خطر جانی وجود داشته و اساسا پزشکان متخصص با مرکز فقهیانی و با اساتید فقهی و حقوق مصادیق را مشخص کردند اما آنچه سبب نگرانی است و افراد غیرکارشناس این دو مقوله را با هم خلط می‌کنند سقط‌های جنایی است که مسئولیت آن با وزارت بهداشت بوده و متاسفانه آمار نگران کننده است.

رییس پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده که از ۶۰۰ تا ۱۲۵ هزار سقط وجود دارد که با دستور رییس قوه قضاییه جلساتی را هفتگی و مرتب برگزار می‌کنیم به عنوان مثال در بحث داروی «میزو پروستول» چند ماه پیش وزارت بهداشت را مجاب کردیم که این دارو صرفا در بیمارستان‌ها برای کار درمانی باشد و در بازار و داروخانه‌ها عرضه نشود.

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی، مطب‌ها و دستگاه‌های امنیتی برای زیرپله‌هایی که عملا این کار خلاف شرع و خلاف قانون را پیگیر هستند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.