تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر : 10611

کمک دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری کره در حمایت از پناهندگان افغانستانی در ایران

کمک دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری کره در حمایت از پناهندگان افغانستانی در ایران

به گزارش ایسنا، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از کمک دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری جمهوری کره در حمایت از برنامه‌های کمک به پناهندگان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنند. آقای یون کانگ هیون، سفیر جمهوری کره در ایران، با حضور اشتفان پریزنر، هماهنگ‌کننده مقیم

به گزارش ایسنا، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از کمک دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری جمهوری کره در حمایت از برنامه‌های کمک به پناهندگان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنند. آقای یون کانگ هیون، سفیر جمهوری کره در ایران، با حضور اشتفان پریزنر، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، قرارداد همکاری در این زمینه را با نمایندگان این دو نهاد سازمان ملل متحد امضا نمود.

 یون، سفیر جمهوری کره در ایران گفت: «جمهوری کره با عنایت به روحیه همیاری، حامی ثابت قدم سازمان ملل متحد و ایران به عنوان کشور میزبان باقی خواهد ماند. با کمک دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری امروز، حمایت دولت کره در هفت سال گذشته برای رسیدگی به مسئله پناهندگان افغانستانی در ایران به حدود ۳۰ میلیون دلار می‌رسد. اینجانب صمیمانه امیدوارم که کمک مالی امروز به مقابله با بحران و بهبود سطح زندگی افغانستانی‌های تازه وارد و مردم محلی کمک کند.»

 پریزنر اظهار داشت: «نهادهای سازمان ملل متحد برای حمایت از جمهوری اسلامی ایران به نحو احسن همکاری می‌کنند. از اینکه جمهوری کره با مشارکت سخاوتمندانه در یافتن راه حل‌های مشترک برای این بحران، نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه، همکاری با ما را افزایش می‌دهدتشکر و قدردانی می‌کنیم.»

کمیساریا و یونیسف برای به حداکثر رساندن تاثیر این منبع مالی همکاری خواهند کرد که این مشارکت موجب افزایش اقدامات مشترک آمادگی ما به منظور رفع نیازهای تعداد بالای پناهجویان افغانستانی عازم ایران خواهد شد. این همکاری شامل فعالیت‌هایی برای بهبود دسترسی به آب سالم، ساخت و نگهداری سرویس‌های بهداشتی، دوش‌ حمام و امکانات شستشوی لباس برای حدود هفت هزار نفر در دو مهمان‌شهر جدید پناهندگان است. این مهمان‌شهرها توسط نهادهای سازمان ملل متحد و شرکا در مناطق مرزی در حال احداث هستند.

ایوو فریسن، نماینده کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران گفت: «در این لحظه حیاتی که نیازها و آسیب‌پذیری‌ افغانستانی‌ها در ایران در حال افزایش است، کمیساریا از حمایت جمهوری کره در ارائه کمک‌های نجات‌بخش به پناهجویان قدردانی می‌کند. کمیساریا به درخواست خود برای تدابیر کافی جهت استقبال از پناهجویان تازه‌وارد افغانستانی به ایران ادامه داده و کمک ضروری فوق‌الذکر به سازمان‌های بشردوستانه کمک خواهد کرد تا این امر را محقق سازند.»

رابین ناندی، نماینده یونیسف در ایران اظهار داشت: «ما از کمک مالی جمهوری کره در چنین زمان حساسی بسیار قدردانی می‌کنیم، چرا که این روزها پناهجویان افغانستانی بیشتری به امید بهره‌مندی از خدمات اولیه زندگی، بااستیصال از کشور خود عازم ایران می‌شوند. به لطف این کمک سخاوتمندانه، یونیسف می‌تواند با حمایت از زیرساخت‌های مورد نیاز، مداخلات ضروری در زمینه آب و بهداشت محیط را در دسترس پناهندگان تازه وارد قرار دهد. خدمات آب و بهداشت محیط، اولویتی در خط مقدم پاسخ‌های بشردوستانه برای پیشگیری از خطر بیماری‌های واگیردار و تضمین کرامت آسیب‌پذیرترین کودکان و خانواده‌های افغانستانی در ایران است.»

تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی تنها در سال جاری در جستجوی امنیت عازم ایران شده‌اند؛ در حالی که کمیساریا موفق به بررسی نیازهای حمایتی حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ افغانستانی تازه‌وارد بوده است. گمان می‌رود تعداد کل افغانستانی‌هایی که وارد کشور شده‌اند به‌طور چشمگیری بیشتر باشد، بنابراین، نهادهای سازمان ملل متحد در ایران باید آمادگی داشته باشند و بتوانند عملیات خود را در صورت عزیمت افغانستانی‌های بیشتری به ایران توسعه دهند.

ایران در حال حاضر میزبان حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار افغانستانی است و بیش از ۴۰ سال، دسترسی آنها به بهداشت، آموزش و فرصت‌های معیشتی را فراهم کرده است. جمهوری کره یکی از حامیان اصلی تلاش‌های بشردوستانه ایران است و کمک اخیر، نشان از روحیه مشارکت در مسئولیت‌پذیری بین‌المللی و همبستگی دارد که در سازوکار حمایتی راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی  (SSAR)تجسم یافته و جمهوری کره یکی از اعضای برجسته و قابل اعتماد گروه اصلی آن است. این سازوکار حمایتی نشات گرفته از پیمان جهانی پناهندگان (GCR) است که هدف آن تضمین برخورداری کشورهای میزبان پناهندگان از حمایت مورد نیاز از سوی جامعه بین‌المللی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.