تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر : 5321

کشاورزی حفاظتی و تناوب کشت در اولویت زارعین استان اردبیل است

کشاورزی حفاظتی و تناوب کشت در اولویت زارعین استان اردبیل است

حسن روحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به شدت خشکسالی در سال زراعی جاری و خسارتی که متوجه اراضی دیم استان شده، در آستانه کشت و زرع پاییزه سعی داریم تا کشاورزان را با روش‌های نوین کشت آشنا کنیم تا کمترین خسارت را از خشکسالی و تنش‌های آبی ببینند. وی به

حسن روحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به شدت خشکسالی در سال زراعی جاری و خسارتی که متوجه اراضی دیم استان شده، در آستانه کشت و زرع پاییزه سعی داریم تا کشاورزان را با روش‌های نوین کشت آشنا کنیم تا کمترین خسارت را از خشکسالی و تنش‌های آبی ببینند.

وی به پراکنش نامناسب بارش‌ها در فصل پاییز و بهار و همچنین افزایش دما و پایین آمدن رطوبت خاک را از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی اعلام کرد و گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی پاییز امسال نیز با بارش‌های کمتری روبه‌رو خواهیم بود و امیدواریم کشاورزان از هم اکنون تدابیر لازم را برای کشت به موقع همراه با بهره‌گیری روش‌های نوین و استفاده از بذور متناسب با اقلیم کم آبی را مورد استفاده قرار دهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: اغلب منابع آبی استان نظیر رودخانه‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات و حتی آب پشت سدها خشک شده و یا به حداقل رسیده به طوری که در پشت سد یامچی و ارس ما با نصف ظرفیت آب ذخیره‌سازی شده روبه‌رو بودیم به گونه‌ای که کشت بهاره و تابستانی با مشکلاتی جدی روبه‌رو شد.

روحی افزود: به تناسب وقوع خشکسالی و بارش‌های کم ستاد کشت پاییزه رویکردهای متفاوتی را در نظر گرفته تا به کشاورزان کمک کند تا کشتی متناسب با شرایط اقلیمی استان داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم استان با هدف حفظ رطوبت خاک و همچنین جلوگیری از شخم زدن اراضی کشاورزی از جمله برنامه‌ها و رویکردهای اصلی است و در کنار آن سعی بر تناوب کشت، تنوع‌بخشی به محصولات زراعی و به ویژه حبوبات است.

روحی اضافه کرد: باید از آتش زدن و سوزاندن بقایای کشاورزی و از بین بردن آن جلوگیری شود و در همان اراضی که بقایای کشت و زرع باقیمانده بذر جدید کاشته شده تا عمل‌آوری خوبی را در شرایط خشکسالی شاهد باشیم.

وی به خرید ادوات کشاورزی کم خاک‌ورز متناسب با شرایط کشت و زرع پاییزی اشاره کرد و ادامه داد: بخش عظیمی از کشاورزان این ادوات را با پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی خریداری کرده تا در زمان کشت و زرع از آن استفاده کنند که نمونه‌هایی از این تجهیزات و امکانات گاو آهن مرکب است.

روحی در ادامه بیان کرد: اراضی آبی استان نیز سعی و تلاشمان بر این است تا کشت نشایی و همچنین انتقال محصولات کشت شده در گلخانه‌ها را به اراضی به عنوان یک هدف‌گذاری مشخص مورد توجه قرار دهیم تا نیاز آبی کمتری را در این مزارع شاهد باشیم.

وی از تولید بذر متناسب با شرایط خشکسالی در استان خبر داد و تصریح کرد: نمونه‌هایی از این بذر میهن و پیشگام است که با استقبال کشاورزان روبه‌رو شده و قطعاً در کنار کشت محصولات رایج در دشت اردبیل به ویژه سیب‌زمینی، کشت حبوبات در سال‌های اخیر از رونق بیشتری برخوردار بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به توسعه آبیاری مدرن در اراضی استان و استقبال کشاورزان از این سیستم نوین خبر داد و گفت: در حال حاضر آبیاری مدرن به روش بارانی، تیپ و تحت فشار در حال اجراست که به سرعت شاهد توسعه این امکانات و تجهیزات مناسب کشت و زرع هستیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.