تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر : 27774

کاهش ۵۰ درصدی برداشت زعفران در خراسان رضوی/ علت افت برداشت

کاهش ۵۰ درصدی برداشت زعفران در خراسان رضوی/ علت افت برداشت

به گزارش خبرگزاری مهر، مردادماه سال جاری مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در سخنان خود از کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی سخن گفته بود و این نکته را متذکر شده بود که به دلیل کاهش تولید زعفران در ایران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مردادماه سال جاری مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در سخنان خود از کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی سخن گفته بود و این نکته را متذکر شده بود که به دلیل کاهش تولید زعفران در ایران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان به خطر افتاده است.
بر اساس این گزارش؛ حسین زینعلی مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود، به دلیل کاهش تولید زعفران در ایران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان به خطر افتاده و اکنون پس از پایان فصل برداشت زعفران در سال جاری، این مهم یعنی کاهش ۵۰ درصدی برداشت زعفران به واقعیت تبدیل شده است.
کاهش ۵۰ درصدی برداشت زعفران در خراسان رضوی
اما غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در یک گفت و گوی رادیویی با تأیید کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی، گفت: بر اساس استانداردها باید در شرایط عادی ۳۲۰ تن برداشت زعفران داشته باشیم که امسال ۱۸۰ تن بوده که نشان از کاهش حدود ۵۰ درصدی برداشت دارد.
ساربان در خصوص برداشت زعفران در خراسان رضوی افزود: فصل برداشت زعفران از مزارع سطح استان خراسان رضوی به اتمام رسیده است که بیشترین برداشت در شهرستان تربت حیدریه صورت گرفته است.
وی گفت: با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی در سال زراعی گذشته شاهد افزایش ۳۰ تنی برداشت زعفران بودیم اما امسال میزان برداشت زعفران به ۱۸۰ تن در خراسان رضوی رسید.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان‌های این استان شاهد کاهش برداشت بوده ایم ولی در شهرستان‌های تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار رشد داشته است.
ساربان بیان کرد: بر اساس استانداردها باید در شرایط عادی ۳۲۰ تن برداشت زعفران داشته باشیم که امسال ۱۸۰ تن بوده که نشان از کاهش حدود ۵۰ درصدی برداشت دارد.
وی عنوان کرد: از مجموع ۱۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور، ۹۱ هزار هکتار و در حدود ۷۶ درصد متعلق به خراسان رضوی است.
ساربان گفت: محصول زعفران به شدت تحت تأثیر شرایط اقلیمی به ویژه دمای هوا و بارندگی است و در سال زراعی اخیر با کاهش ۶۰ درصدی بارندگی در فروردین امسال بخش زیادی از مزارع زعفران آسیب دید و بارندگی‌های بعدی نیز دیگر در رشد گیاه تأثیر مثبتی ایجاد نکرد. سال گذشته سطح زیر کشت زعفران با ۵۰ درصد کاهش، بسیار فاجعه آمیز بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.