تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
کد خبر : 2815

چندپیام تسلیت برای درگذشت فرشته طائرپور/چه سخت است روز وداع یاران

چندپیام تسلیت برای درگذشت فرشته طائرپور/چه سخت است روز وداع یاران

به گزارش خبرگزاری مهر، مراکز و افراد فرهنگی درگذشت فرشته طائرپور تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینما را در پیام‌هایی جداگانه تسلیت گفتند. انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران در این پیام آمده است: «روزها است که اندوه از دست دادن عزیزان و همکارانمان بر قلبمان سنگینی می‌کند و خبر درگذشت بانو فرشته طائرپور، یارو همراه دلسوز همیشگی

به گزارش خبرگزاری مهر، مراکز و افراد فرهنگی درگذشت فرشته طائرپور تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینما را در پیام‌هایی جداگانه تسلیت گفتند.

انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران

در این پیام آمده است:

«روزها است که اندوه از دست دادن عزیزان و همکارانمان بر قلبمان سنگینی می‌کند و خبر درگذشت بانو فرشته طائرپور، یارو همراه دلسوز همیشگی سینماگران غمی بزرگ بر دلمان نشاند. انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران درگذشت فرشته طائرپور را به خانواده محترم ایشان و همکاران عزیزمان تسلیت گفته و برای آن عزیز درگذشته غفران و رحمت واسعه الهی را خواستار است»

انجمن بازیگران سینمای ایران

در این پیام بیان شده است:

«اتفاقی دردناک و تاسف‌بار یکی از با ارزش‌ترین هنرمندان سینمای کشورمان را از ما گرفت.

بانو فرشته طائرپور تهیه‌کننده، نویسنده، چهره شاخص فعالیت‌های صنفی و مدافع خستگی ناپذیر حقوق سینماگران هم قربانی کرونا شد و از میان ما رفت.

انسانی بزرگ که بی تردید نامش در حافظه تاریخی سینمای ایران برای همیشه ثبت و ماندگار خواهد ماند.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، در گذشت این شخصیت بی بدیل را به خانواده هنرمند ایشان به ویژه سرکار خانم غزل شاکری و جناب آقای منوچهر شاهسواری و همه هنرمندان و سینماگران تسلیت عرض می‌نماید.»

دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر

این پیام تسلیت به این شرح است:

«اندوه بی‌پایان

سینمای ایران یکی از مؤثرترین چهره‌های صنفی و سرشناس‌ترین تهیه‌کنندگان خود را با ویروسِ منحوس کرونا از دست داد. سال‌های سال یاد و اثرگذاری فرشته طائرپور، این هنرمندِ پرتوان در عرصه سینمای کودک، سینمای دغدغه‌مند اجتماعی و فعال صنفی در خاطرات زنده خواهد ماند.

دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر این غم بزرگ را به خانواده این هنرمند و اهالی سینمای ایران تسلیت می‌گوید و برای ایشان آرامش ابدی آرزومند است.»

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

در پیام حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار شده است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

برادر بزرگوار

جناب آقای منوچهر شاهسواری

مصیبت درگذشت نویسنده و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و همسر گرامیتان، سرکار خانم فرشته طائرپور را تسلیت می‌گویم. حسرت فقدان هنرمندی که سال‌ها عمر عزیز خود را وقف سینمای کودک و نوجوان کرد و تلاش بسیاری برای پیشبرد مسائل صنفی سینمای ایران داشت، بر جامعه هنری سخت و دشوار است.

از درگاه خداوند منّان برای روح ایشان، رحمت و مغفرت الهی و برای شما و خانواده محترم، صبر و اجر مسئلت دارم.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

متن پیام علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

صدای مظلومیتِ سینما و سینماگرانِ ایرانی خاموش شد.

چه سخت و دشوار است؛ روز وداع یاران و بس صعب و سترگ است دل کندن از شناسنامه همواره زنده سینمای کودک و نوجوان ایران.

درگذشتِ بانوی مُکرمه سینمای ایران سرکار خانم «فرشته طائرپور» بر اثر ابتلا به کرونا ضایعه‌ای اسف‌بار است.

او نه فقط بیش از سه دهه در سینمای نوپای کودک و نوجوان ایران، جشنواره‌های مهم سینمایی، تهیه و تولید فیلم و فعالیت‌های صنفی و بین‌المللی، نقش آفرینی ممتازی داشت که در تمام این سال‌ها مدافع رشید و بی‌قید و شرط سهم کودکان از شادی، نشاط و سرزندگی بود.

خداوندا راضی هستیم به رضایت، مسافرِ ما را بر سفره گسترده رحمت خویش، اِسکان بده و از نعماتِ ابدی‌ات، بهره‌مندش ساز و پاداش لبخندهایی را که در عمر پربرکتش، به کودکان سرزمینمان نشاند، آنطور که در شأن عظمت تو باشد، بر فرشته سینمای ایران اعطا کن.

خداوندا، بار دیگر دست نیازمان را از درگاهت کوتاه مدار، به عزیزانش، باران صبرت را ببار و آرامشِ جاودانه‌ات را نصیبشان فرما.

غروب غم‌بار و فقدان مصیبت بارِ این یار همیشگی هنر و هنرمندان را از صمیم قلبم به مادر بزرگوارشان، فرزندان داغدارش، خانواده و بستگان و جامعه بزرگ سینما تسلیت و تعزیت عرض نموده از درگاه باری‌تعالی، برای بازماندگان و دوستدارانش، صبر جمیل و اجر جزیل و برای روحِ بلندش، آرامش پایدار طلب می‌کنم.»

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران

در متن پیام تسلیت انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران بیان شده است:

«فرشته طائرپور را به فعالیت‌های صنفی‌اش، تلاش‌هایی که برای زندگی بهتر اهالی سینمای ایران می‌کرد و به عشق و علاقه‌اش به کودکان که او را از مهم‌ترین فعالان عرصه سینمای کودک کرده بود، می‌شناختند. وجه کم‌تر دیده‌شده او اما، خلق بود و نوشتن.

از روزگار کار مطبوعاتی در نشریه زن و مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تا این دو دهه اخیر که جدی‌تر برای سینما می‌نوشت؛ چه شخصی‌ترها و دغدغه‌مندترهایی چون «زن دوم» و «آینه‌های روبه‌رو»، چه کودکانه‌هایی چون «نخودی» و «خاله قورباغه» که برای این آخری، نخستین نشان سپنتای فیلم‌نامه‌نویسی در عرصه سینمای فانتزی را کم‌تر از دو سال قبل به او تقدیم کردیم.

آن روز گمان نمی‌کردیم این خداحافظی چنین زود اتفاق بیفتد اما امروز سرافکنده نیستیم که به عادت دیرینه، وقت نبودن، به یاد ازدست‌رفته‌ها افتاده باشیم. ما شما را و تلاش‌هایی را که برای سینمای ایران و کودکان این سرزمین کردید، دیدیم و ارج نهادیم؛ شمایی که فیلم‌تان را با «به نام خدای مهربان و به‌خاطر شادی کودکان» آغاز می‌کردید.

انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران درگذشت فرشته طائرپور را به دخترانش غزل و عسل و پسرش علی، خانواده اصناف سینمایی ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید و بار دیگر تأکید می‌کند این جان‌هایی که در اهمال مسئولان و تأخیر در واکسیناسیون سراسری از دست می‌رود، هیچ قدر و قیمتی ندارد، که قابل جبران باشد. خزان جامعه‌ی ایران و سینماگرانی را که فرزندان این جامعه هستند، متوقف کنید.»

اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران

در این پیام آمده است:

«سینمای ایران همزمان با روزهای محرم و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به سوگ یکی از بهترین و انسان ترین و بزرگ فعال صنفی نشست.

فرشته طائر پورشیرزن کاردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس و همچون نامش فرشته‌ای برای سینمای ایران بود.

تهیه کنندگان سینمای ایران درگذشت این مدیر مقتدر و همکار گرانقدر را به آقای منوچهر شاهسواری، خانواده شاکری و طائرپور و خانواده بزرگ سینما ی ایران تسلیت گفته، رحمت واسعه و بیکران الهی را برای این بانو بزرگ طلب می‌کند.»

هیات موسس انجمن عرضه و پخش کنندگان بین المللی سینمای ایران

متن این پیام به شرح زیر است:

«درگذشت دردناک بانوی پرتلاش سینمای ایران، سرکار خانم فرشته طائرپور، از تهیه کننده‌های پیشکسوت و درد آشنای حوزه بین الملل را به خانواده محترم ایشان و به ویژه دوست و همکار عزیزمان سرکار خانم کتایون شهابی تسلیت گفته و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم.»

اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران

در متن پیام این اتحادیه آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

بیش از یک سال و نیم است که با ویروس منحوس کرونا روبه‌رو هستیم. ویروسی که هر روزه، جان یکی از عزیزان ما را می‌گیرد و رنگ خنده را از لبانمان بر می‌چیند. خبر فوت خانم فرشته طائرپور تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران در سحرگاه امروز باز غم و اندوه بزرگی را بر خانواده بزرگ سینما به ویژه اعضای اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران وارد کرد. از غم از دست دادن علی سلیمانی چند روزی نگذشته بود که باز یک خبر تلخ دیگر.

بر کسی پوشیده نیست خانم فرشته طائرپور تا آخرین روزهای زندگی‌اش از تلاش برای واکسیناسیون اهالی سینما و هنرهای تصویری که از مشاغل در معرض خطر بوده و با تولیدات خود در حال حفاظت از امنیت روانی جامعه هستند. فروگذار نکرد.

بی شک اگر دولتمردان و مسئولان اقدامات موثری را در پیش نگیرند و روند تزریق واکسیناسیون همه مردم به‌خصوص گروه‌های شغلی در معرض خطر را تسریع نبخشند، فوت خانم طائرپور که تا روزهای آخر برای سهمیه واکسیناسیون اهالی فیلم و سینما تلاش‌های زیادی داشت، خبر آخر نخواهد بود و قطعاً افراد نازنینی دیگری مثل او را در صنعت تصویر کشور از دست خواهیم داد.

اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران درگذشت این تهیه کننده پیشکسوت و فرهیخته سینما و تلویزیون را به آقای منوچهر شاهسواری همسر ایشان و غزل شاکری دخترشان، جامعه هنری به‌ویژه اهالی سینما و صنعت تصویر کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای خانواده محترم اشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نماید»

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در پیام مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفته شده است:

«فرشته طائرپور خالق و تهیه‌کننده آثاری چون «مدرسه پیرمردها»، «گلنار»، «نخودی» و «پاتال و آرزوهای کوچک» در سینما، صبح روز ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سن ۶۹ سالگی از دنیا رفت.

این دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی که در سال‌های پیش در انتشارات کانون پرورش فکری نیز مسئولیت‌هایی داشته، در طول نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه کتاب کودک و نوجوان، آثاری چون «ماجرای احمد و سارا»، «ماجرای احمد و ساعت» و «ستاره‌ای بر خاک» را نیز در حوزه کتاب نوشته و در کانون پرورش فکری منتشر کرده است.

این هنرمند فقید علاوه بر عرصه سینما و ادبیات، همچنین در زمینه ترجمه کتاب برای کودکان نیز سهم بسزایی داشته، چنان‌که «آرزوی فیل خاکستری» اثر برونو ماری، «جغدی که از تاریکی می‌ترسید» نوشته جیل تامیلنسون، «ماهی تنها» نوشته هلنه بایزرت و «پینه‌دور بداخلاق» اثر اریک کارل را ترجمه و به کودکان ایرانی معرفی کرده است.

ناشر این کتاب‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است. برخی از کتاب‌های طائرپور، مانند «ماجرای احمد و ساعت» به لوح فشرده نیز تبدیل شده‌اند.

طائرپور همچنین به عنوان داور در چندین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با کانون همکاری داشته است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری درگذشت فرشته طائرپور، سینماگر و نویسنده کودکان و نوجوانان را به تمامی فعالان این حوزه، همکارانش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین بازماندگانش تسلیت گفت.»

حجت‌الاسلام احمد مازنی

در پیام حجت‌لاسلام احمد مازنی نماینده سابق مجلس هم آمده است: «خبر درگذشت سرکار خانم فرشته طائرپور هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

تلاش‌های بی وقفه در جهت رفع مشکلات هنرمندان و فعالیت‌های صنفی این بانوی هنرمند به همراه آثار ماندگاری که در سینمای کودک و نوجوان تهیه کرده‌اند همواره در خاطره جمعی مردم قدرشناس ایران به ویژه اهالی محترم سینما و تلویزیون ماندگار خواهد بود.

درگذشت این بانوی فرهیخته را به جامعه هنری کشور و خانواده محترم ایشان به ویژه همسر گرامی شان جناب آقای منوچهر شاهسواری و دختر هنرمندشان سرکار خانم غزل شاکری تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحومه رحمت و رضوان الهی و برای همه علاقه مندان به ایشان و خانواده محترم شان صبر و اجر مسالت دارم.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته طائرپور تهیه‌کنندگی آثاری چون «گلنار»، «خداحافظ دختر شیرازی»، «آینه‌های روبرو»، «نخودی»، «زن دوم»، «وقتی همه خواب بودند»، «پسر مریم»، «نان و شعر»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها» و… را برعهده داشته است.

این هنرمند صبح امروز ۲۶ مرداد ماه پس از ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان درگذشت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.