تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۴
کد خبر : 18226

چرایی پیروزی چپ‌ها در راست‌گراترین کشور آمریکای لاتین

چرایی پیروزی چپ‌ها در راست‌گراترین کشور آمریکای لاتین

هادی اعلمی فریمان، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با نتایج انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا و چرایی پیشتازی جناح چپ در این انتخابات اظهار کرد: کلمبیا تنها کشوری است که در منطقه آمریکای جنوبی به صورت سنتی پایگاه جناح راست باقی‌مانده و آن به خاطر این است که دولت آمریکا پایگاه‌های نظامی زیادی در آن

هادی اعلمی فریمان، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با نتایج انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا و چرایی پیشتازی جناح چپ در این انتخابات اظهار کرد: کلمبیا تنها کشوری است که در منطقه آمریکای جنوبی به صورت سنتی پایگاه جناح راست باقی‌مانده و آن به خاطر این است که دولت آمریکا پایگاه‌های نظامی زیادی در آن منطقه دارد و آنجا را به پایگاه مستحکمی برای جناح راست تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که پیشتازی جریان چپ در دور اول ریاست جمهوری کلمبیا یک تحول استراتژیک در کلمبیا و این منطقه حساب می‌شود اضافه کرد: از دوره چاوز رئیس جمهور پیشین ونزوئلا تا به امروز دوبار منطقه آمریکای جنوبی، موج چپ‌گرایی را تجربه کرده و تنها پایگاهی که از این موضوع به دور بوده و جناح راست در آن حاکم بوده کلمبیا است.

این کارشناس آمریکای لاتین با بیان این‌که طی سال‌های اخیر بحث‌های زیادی در حوزه فقر، فاصله طبقاتی، اصلاح مالیاتی و تورم در کمبیا مطرح شده و فساد افزایش زیادی پیدا کرده است، ادامه داد: همچنین در مدت اخیر شاهد این بودیم که در یک اقدام مهم دولت راست‌گرای حاکم در کلمبیا پیمان صلحی را با گروه مسلح «فارک» امضاء کرد در صورتی که این تلقی وجود داشت که بعید است جناح راست در کلمبیا، سخت‌ترین دشمن خود را به رسمیت بشناسد.

وی با بیان این‌که این پیمان صلح باعث شده که گروه مسلح فارک خلع سلاح شود و بخش بزرگی از این گروه وارد ساختار سیاسی شود، ادامه داد: البته بخش کوچکی از فارک از این گروه منشعب شد و همچنان به فعالیت‌های مسلحانه ادامه می‌دهد.

اعلمی با اعتقاد بر این‌که حضور اعضای جریان فارک در ساختار سیاسی کلمبیا در تحولات اخیر در این کشور موثر بوده است، خاطرنشان کرد: آنها در قالب فعالیت‌های سیاسی بحث ایجاد تغییرات عمده در کمبیا را مطرح کرده‌اند و به موضوع نابرابری و فساد در این کشور اعتراض کرده و وعده‌هایی را برای کم‌کردن فاصله طبقاتی داده‌اند.

وی با بیان این‌که البته هنوز معلوم نیست که آمریکا چگونه با این تحولات برخورد کند، گفت: اگر دور دوم انتخابات به صورت سالم برگزار شود این انتظار وجود دارد که جناح چپ برای اولین‌بار قدرت را در کلمبیا به دست بگیرد و آمریکایی‌ها ناچار خواهند بود که بپذیرند پایگاه سنتی خود در کمبیا از دست داده اند.  

وی همچنین تاکید کرد: پیروزی جناح چپ در کلمبیا تاثیرات جدی از نظر سیاسی و اقتصادی در داخل کلمبیا و حتی منطقه آمریکای لاتین به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا «گوستاو پترو» رهبر جناح چپ با بیش از چهل درصد بیشترین ارا را بدست آورد و نفر بعدی «رودولفو هرناندز» راست میانه با حدود ۲۹ درصد و نفر سوم «گوتییرز» رهبر جناح راست با حدود ۲۴ درصد بترتیب حایز بیشترین آرا را اخذ کردند.

به این ترتیب طی چند روز آینده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین «گوستاو پترو» و «دودولفو هرناندز« برگزار خواهد شد .

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.