تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۳
کد خبر : 18043

پیام روشن مصوبه پارلمان عراق برای اقلیم کردستان، اسراییل و آمریکا

پیام روشن مصوبه پارلمان عراق برای اقلیم کردستان، اسراییل و آمریکا

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه پارلمان عراق درباره ممنوعیت روابط با اسراییل و جرم انگاری عادی‌سازی روابط با این رژیم گفت: این مساله در نسبت با توافق ابراهیم و روند عادی سازی روابط میان کشورهای منطقه با رژیم اسراییل درک می‌شود و شاهد بودیم که اسراییل هم به این مصوبه

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه پارلمان عراق درباره ممنوعیت روابط با اسراییل و جرم انگاری عادی‌سازی روابط با این رژیم گفت: این مساله در نسبت با توافق ابراهیم و روند عادی سازی روابط میان کشورهای منطقه با رژیم اسراییل درک می‌شود و شاهد بودیم که اسراییل هم به این مصوبه واکنش نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: البته این مساله در داخل عراق سوابقی دارد؛ چندی پیش در اقلیم کردستان عراق درباره عادی سازی روابط عراق با اسراییل همایشی برگزار شد و مهم‌تر از آن تمایلی است که در اقلیم در برخی از بازیگران سیاسی برای نزدیکی با رژیم اسراییل وجود دارد. برخی مقامات اقلیم، اسراییل را یک متحد طبیعی برای خود می‌دانند و احساس می‌ کنند که با این نزدیکی شرایط برای تشکیل یک دولت مستقل کردی فراهم می‌شود و از طرفی اسراییل تشکیل دولت مستقل کردی را به نفع خود و در تضعیف ترکیه و ایران می‌داند و از آن حمایت می‌کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: از سویی با توجه به درگیری‌هایی که بعضا در مرز ایران و شمال عراق شاهد هستیم به خاطر تحرک و فعالیت گروه‌های اسراییلی و اخباری که مدعی است دولت اقلیم تلاش دارد با کمک ترکیه نفت اقلیم را به اسراییل منتقل کند، برای ایران مهم است که چنین اتفاقاتی در نزدیکی مرزهایش رخ ندهد.

قهرمان‌پور گفت: تصویب این قانون پیام روشنی به دولت اقلیم بود که تلاش خودش را برای حرکت در مسیر عادی سازی روابط با اسراییل متوقف کند و پیامی به ایران بود که بغداد صدای تهران را شنیده است.

وی اظهار کرد: در سطح منطقه‌ای هم این اقدام عراق، پیام روشنی داشت و حرکتی خلاف روند عادی سازی روابط با اسراییل در منطقه بود. در آستانه سفر بایدن به اسراییل، مقامات اسراییلی سعی دارند عربستان را برای عادی سازی روابط راضی کنند و اخباری هم در گذشته بود که آمریکا به اندونزی فشار می‌آورد که قبل از عربستان روند عادی سازی را شروع کند تا کار برای عربستان آسان شود چرا که اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان در دنیا است، از این رو در این مقطع تصویب این قانون از سوی یک کشور مهم عربی بسیار تاثیرگذار و قابل توجه است. 

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: به خصوص اینکه نشست سه جانبه روسای عراق، مصر و اردن در سال گذشته این تلقی را ایجاد کرد که ای بسا عراق بخواهد با مصر و اردن یک محور جدید تشکیل دهد و از آنجایی که مصر و اردن توافق رسمی صلح با اسراییل دارند، ممکن است کشور بعدی برای عادی سازی روابط با اسراییل، عراق باشد از این رو تصویب این قانون نقطه پایانی بر این ادعاست که عراق آرام آرام در مسیر عادی سازی روابط با اسراییل حرکت می کند، به ویژه که حالت کیفری در بخشی از این مصوبه قرار داده شده است و این برای کسانی که در این مسیر تلاش کنند پیام روشنی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که این اقدام عراق را باید در مقابله با گسترش محور ابراهیم بدانیم یا حمایت از محور مقاومت اظهار کرد: در مقابل محور عادی سازی و توافق ابراهیم که متشکل از امارات، بحرین، سودان و مراکش است، ایران هم به این فکر می‌کند یا این محور را تضعیف کند یا محور مقاومت را تقویت کند. به هر حال توافق ابراهیم از سوی واشنگتن و تل آویو محوری برای مهار ایران است و اگر ایران منزوی باشد، سایر کشورها تمایل دارند به این محور نزدیک شوند. آمریکا می‌خواهد بعد از کاهش حضور نظامی‌اش در منطقه این محور را تقویت کند و طبیعی است اگر اسراییل بخواهد حضور نظامی، سیاسی و اطلاعاتی خودش را در اطراف ایران افزایش دهد، قدرت عملیاتی آن در چارچوب محور ابراهیم بیشتر می‌شود.

قهرمان‌پور خاطرنشان کرد: اما باید هشدار داد که مبادا این تلقی ایجاد شود که ایران و اسراییل در مسیر تقابل آشکار پیش می‌روند چرا که ممکن است آمریکا هم به این محور بپیوندد و قطر، اردن، مصر و ترکیه نیز تحت فشار بیشتری برای پیوستن به یکی از این دو محور،‌ به محور ابراهیم بپیوندند.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی اسراییل این است که ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای خودش و منطقه جلوه دهد و تلاش کند در این مورد عربستان و امارات را با خود همراه کند افزود: اما این سیاستی نیست که به نفع ایران باشد، از این رو مساله حساس است و ایران دارد تلاش می کند محور ابراهیم را تضعیف کند.

قهرمان‌پور تصریح کرد: باید دید با تصویب این مصوبه و قانون در محاسبات عملی در سطح ملی و منطقه‌ای چه تغییراتی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه دو قطبی شدن منطقه به نفع ایران نیست گفت: ما اگر منطقه را دو قطبی تلقی کنیم، اسراییل می خواهد بگوید اسراییل و محور ابراهیم و طرف دیگر ایران و محور مقاومت. آن وقت کشورهایی مثل اردن، کویت، عمان و یا محور اخوانی مثل ترکیه و قطر مجبور به انتخاب یکی از این دو محور خواهند شد که این به نفع ایران و منطقه نیست. باید تلاش کنیم منطقه حالت چند قطبی خود را حفظ کند و هم‌چنین امارات متحده عربی مسیری که تا الان رفته است را ادامه ندهد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.