تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
کد خبر : 6938

پروانه‌ها با یاد علی لندی به پرواز درآمدند

پروانه‌ها با یاد علی لندی به پرواز درآمدند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عصر امروز (جمعه ۱۶ مهرماه) سالن اجلاس‌های بین‌المللی اصفهان میزبان مراسم افتتاحیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. این برنامه با حضور داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان جشنواره آغاز شد و بار دیگر پروانه‌ها بر فراز نصف‌جهان به پرواز درآمدند. جشنواره‌ای که هویتش را

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عصر امروز (جمعه ۱۶ مهرماه) سالن اجلاس‌های بین‌المللی اصفهان میزبان مراسم افتتاحیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. این برنامه با حضور داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان جشنواره آغاز شد و بار دیگر پروانه‌ها بر فراز نصف‌جهان به پرواز درآمدند.

جشنواره‌ای که هویتش را از کودکان و نوجوانان، نسل‌های آینده ساز این کشور می‌گیرد، در بستر تاریخ غنی اصفهان شکل گرفته و حالا تبدیل به شناسنامه‌ای برای این شهر شده است. جشنواره فیلم کودک تنها یک رویداد برای اصفهانی‌ها نیست، این جشنواره رخ‌دادی است که شهروندان را درگیر می‌کند و حال و هوای آن به خوبی در گوشه گوشه شهر جاریست.

اگرچه سال گذشته جشنواره به صورت ترکیبی از فیزیکی و مجازی برگزار شد و اصفهانی‌ها سهمی در برگزاری جشنواره‌ای که با نامشان است، نداشتند؛ اما امسال بار دیگر جشنواره به خانه خودش که دبیرخانه دائمی‌اش نیز آنجاست بازگشته. با این حال رد کرونا همچنان بر تن جشنواره دیده می‌شود و در دوره سی و چهارم، برخلاف دوره‌های گذشته افتتاحیه بدون حضور آحاد شهروندان و کودکان شهر در سالن اجلاس برگزار شد.

پروانه‌ها با یاد علی لندی به پرواز درآمدند

یاد و خاطره شهید علی لندی در جشنواره ۳۴

این برنامه رأس ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه با اجرای محمد سلوکی آغاز شد. البته سلوکی ورودی غیر معمول به سِن داشت و اول با سقوطی آزاد با لباسی فضانوردی از سقف سالن اجلاس به وسط سالن آمد و سپس به روی سِن رفت. پس از ورود حماسی، «عمو آب‌نباتی» به اجرای مراسم پرداخت.

این دوره از جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان با یاد و خاطره نوجوان قهرمان خوزستانی یعنی علی لندی آغاز به کار کرد. علی لندی نوجوانی بود که در اثر آتش‌سوزی خانه همسایه خود به دل شعله‌ها زد و دو نفر از همسایگان خود را نجات داد. قصه این نوجوان با درگذشت او بر اثر عوارض سوختگی تبدیل به یک تراژدی ابرقهرمانانه در تاریخ ایران شد.

پروانه‌ها با یاد علی لندی به پرواز درآمدند

نسلی نو باید از هویت ایران اسلامی پاسداری کنند

در ادامه این مراسم، علی‌رضا تابش بیانیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: این دوره از جشنواره به روایتی آخرین جشنواره قرن و به روایتی اولین جشنواره قرن جدید است. این قرن سرشار از فرصت‌ها، تهدیدها و واقعیت‌هایی نوین است که مخاطبان آن سرنوشت کشورمان را رقم خواهند زد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: این دوره از جشنواره را می‌توان عرضه محصولات سینمایی برای نسل آینده دانست نسلی که باید آینده کشور را در دنیای نو تعریف کنند و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت ایران اسلامی پاسداری کنند. کشورما و جهان، قرن نو را با بیماری همه گیر و سوگ آعاز کرده‌اند، کرونا اولین خاطره جمعی نسلی است که مخاطبان این جشنواره محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تابش: نسل جدید آثار متفاوتی را نیاز دارند

پروانه‌ها با یاد علی لندی به پرواز درآمدند

دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم کودک در اصفهان فعال شود

سپس علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان اظهار داشت: اصفهان همیشه شهر زندگی بوده است و امید داریم که در آینده بتوانیم اصفهان را برای زندگی بهتر آماده کنیم. اصفهان امانتی است که به دست ما رسیده و باید آن را به سلامت به دست آیندگان بسپاریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید به یک جریان مستمر در شهر تبدیل شود. دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم کودک در اصفهان دایر است و باید فعال شود.

بیشتر بخوانید: جشنواره کودک باید از رخداد هفتگی به جریانی مستقل تبدیل شود

با جادوی سینما از داغ خانواده‌های سوگوار کرونا بکاهیم

همچنین در بخشی از این مراسم رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جشنواره فیلم کودک خواند. در بخشی از این پیام آمده است: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به واسطه‌ی حضور زلال فرزندان این سرزمین، همواره میعادگاه همدلی‌های مهربانانه بوده است. رویاپردازی‌های کودکانه و نوجوانانه مولد نشاط و سرزندگی بوده و رنگ امید و آرزو به نقش واقعیت‌های جهان امروز می‌زند.

پروانه‌ها با یاد علی لندی به پرواز درآمدند

در بخش دیگری از این پیام تاکید شده: شعار امسال جشنواره با عنوان «سینما سرزمین خیال» بیانگر رسالت خطیر هنر هفتم در حفظ روحیه رویاپردازی و نشاط آفرینی برای کودکان و نوجوانان سرزمین ما و همه جهان است تا در دوران سختی که به واسطه همه گیری بیماری کرونا بر ما گذشت، با جادوی سینما به فردایی سرشار از آرامش و دوستی بیندیشیم و از داغ کودکان و نوجوانان و خانواده‌های سوگوار و آسیب دیده‌ی این بلای عالم‌گیر بکاهیم.

جناب‌خان مهمان ویژه افتتاحیه

پس از سخنرانی‌های شهردار اصفهان و دبیر جشنواره، پخش زنده تلویزیونی مراسم به پایان رسید و پس از آن جناب‌خان مهمان ویژه این برنامه به روی سِن آمد.

در بخش انتهایی مراسم افتتاحیه جشنواره سی و چهارم به یاد و خاطره مرحوم علی سلیمانی، بازیگر مرحوم سینمای ایران فیلمی پخش شد. سلیمانی به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا ۲۱ مرداد ماه درگذشت.

در نهایت مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ساعت ۲۱ به پایان رسید. گفتنی است که آثار این دوره از جشنواره به غیر از اصفهان، در تهران و ۲۱ شهر دیگر اکران خواهند شد.

با جادوی سینما به دوستی می‌اندیشیم / به امید فردایی سرشار از آرامش

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.