تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۵
کد خبر : 19623

پاک آیین: سفر وزیر خارجه آذربایجان به ایران نماد دوستی روابط تهران و باکو است

پاک آیین: سفر وزیر خارجه آذربایجان به ایران نماد دوستی روابط تهران و باکو است

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران گفت: سفر جیحون بایرامف، وزیر خارجه آذربایجان به ایران، اولین سفر وزیر خارجه این کشور در دوره دولت سیزدهم است، معمولا سفر وزرای امور خارجه به کشورهای دوست به معنای نمایش اراده سیاسی حاکم بر دو کشور برای توسعه

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران گفت: سفر جیحون بایرامف، وزیر خارجه آذربایجان به ایران، اولین سفر وزیر خارجه این کشور در دوره دولت سیزدهم است، معمولا سفر وزرای امور خارجه به کشورهای دوست به معنای نمایش اراده سیاسی حاکم بر دو کشور برای توسعه مناسبات فی ما بین است.

وی با بیان این که در بعد سیاسی باید سفر بایرامف وزیر خارجه آذربایجان را  نماد دوستی روابط تهران و باکو تلقی کرد، اظهار داشت:  بعد از سوء تفاهماتی که سال گذشته بین ایران و جمهوری آذربایجان پیش آمد، اراده دو کشور بر این شد که هر چه سریع تر سوء تفاهم ها خاتمه یابد و شاهد روند رو به رشد در روابط فی ما بین در ماه های اخیر هستیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به سفر مقامات دو کشور به تهران و باکو افزود: اخیرا شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان که رئیس کمسیون مشترک اقتصادی است به ایران سفر کرد در مقابل رستم قاسمی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی نیز سفری به باکو داشت، همچنین همکاری میان پارلمان های دو کشور رو به رشد بوده و  نمایندگان مجالس دو کشور همکاری های خوبی دارند. در مجموع شاهد نوعی فعالیت مثبت و  تحرک مناسب در روابط فی ما بین هستیم. 

پاک آیین با بیان این که مناسبات اقتصادی نیز بین ایران و آذربایجان افزایش یافته و روند رو به رشدی دارد، گفت: با توجه به لغو روادید سفرهای گردشگری در حوزه  زیارتی، سیاحتی و سلامت انجام می شود. همچنین اراده دو کشور برای استفاده از کریدورهای ترانزیتی نیز افزایش پیدا کرده، دولت آذربایجان آمادگی خود را برای تکمیل خط آهن رشت -آستارا اعلام کرد، مراحل ساخت خط آهن رشت -انزلی و آستار ا نیز شروع شده است.

وی تصریح کرد: همچنین کریدور دریای سیاه و خلیج فارس فعال است، در واقع ترکیبی کار می کند و یک بخش کالا از کشورهای آفریقایی و آسیایی توسط کشتی و حمل و نقل دریایی به بندرعباس منتقل شده، از طریق خطوط ریلی به رشت می آید و از آنجا از طریق جاده به آستارا رفته و سپس از طریق خط ریلی آذربایجان- روسیه و گرجستان به دریای سیاه و عمق روسیه می رود. 

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان ادامه داد: جمهوری آذربایجان حلقه اتصال ایران به دریای سیاه است،  ایران هم حلقه اتصال آذربایجان به بندرعباس و ترکیه است، لذا این همکاری ها خوب است و روابط رو به رشدی را شاهد هستیم. 

پاک آیین درباره تحرکات رژیم صهیونیستی در توسعه روابط ایران با همسایگان به خصوص آذربایجان گفت: رژیم صهیونیستی از طریق رسانه‌ها تلاش دارد تا با انتشار اخبار دروغ و فضاسازی های روانی اختلال در روابط دو کشور ایجاد کند، اما خوشبختانه مسئولین دو کشور و رسانه های ایران و آذربایجان به این مساله پی برده و سعی کرده‌اند تا از تاثیرات منفی این قبیل تحرکات جلوگیری کنند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع در ماه‌های اخیر در دوره یک‌ساله ریاست جمهوری آقای رئیسی اهتمام بیشتری به تقویت روابط با همسایگان ایجاد شده و سفرهای خوبی به کشورهای همسایه در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی صورت گرفته است. همچنین در حوزه عربی روابط با قطر، عمان،کویت و همچنین عراق کاملا رو به رشد است، همکاری‌های خوبی با پاکستان داریم ضمن این که سعی می‌کنیم نوعی تعامل سازنده با افغانستان در جهت حفظ منافع خودمان و حفظ مرزها و تقویت مناسبات تجاری داشته باشیم. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.