تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر : 8544

پاکستان در نشست دهلی‌نو با محوریت افغانستان شرکت نمی‌کند

پاکستان در نشست دهلی‌نو با محوریت افغانستان شرکت نمی‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری The Hindu، “معید یوسف” مشاور امنیت ملی پاکستان همچنین گفت، دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند را برای شرکت در نشست روسای امنیت منطقه‌ای نپذیرفته است. وی ادامه داد: من به این نشست نمی‌روم. یک تخریب‌کننده نمی‌تواند تلاش کند تا صلح ایجاد کند. این مقام ارشد پاکستانی

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری The Hindu، “معید یوسف” مشاور امنیت ملی پاکستان همچنین گفت، دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند را برای شرکت در نشست روسای امنیت منطقه‌ای نپذیرفته است.

وی ادامه داد: من به این نشست نمی‌روم. یک تخریب‌کننده نمی‌تواند تلاش کند تا صلح ایجاد کند.

این مقام ارشد پاکستانی پس از نشستی با “ویکتور محمودف”، دبیر شورای امنیت ازبکستان که برای حضور در ایجاد کمسیسیون مشترک امنیتی با پاکستان در اسلام‌آباد بود، اعلام کرد که هند یک نیروی “تخریب‌کننده” در افغانستان است.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که محمودف احتمالا در کنفرانس درباره افغانستان شرکت می‌کند و هند نیز تاییدیه‌هایی را از سایر مدعوین از جمله روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان دریافت کرده است.

دولت چین نیز هنوز تایید نکرده که قرار است یکی از مقام‌های امنیتی خود را به این کنفرانس اعزام کند و علتش هم محدودیت‌های شدید قرنطینه‌ بابت پاندمی کروناست. به همین دلیل، هند می‌خواهد اگر هیاتی از چین به دهلی‌نو نمی‌رود، نشستی را از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کند.

مشاور امنیت ملی پاکستان ضمن رد دعوت از سوی هند، این کشور را به دلیل عقب نگه داشتن فرآیندهای امنیتی منطقه‌ای سرزنش کرد و افزود: به نظرم، موانع پیش‌روی ما در منطقه نیازی به بحث ندارند چون متاسفانه رفتار دولت هند و ایدئولوژی این کشور عامل اینها هستند. نمی‌دانم چطور این روند صلح پیش می‌رود.

دعوت نامه‌ها برای شرکت در نشست دهلی‌نو در تاریخ ۱۰ و ۱۱ نوامبر سال جاری میلادی اکتبر توسط دبیرخانه شورای امنیت ملی هند به سفارتخانه‌های کشورهای مذکور در پایتخت هند ارسال شد.

در این نشست دو روزه، مسائل منطقه‌ای و تهدیدهای مشترک مربوط به تروریسم در افغانستان، قاچاق مواد مخدر، پناهجویان و ارتباطات در کنار رشد اقتصادی و بحران‌های بشری در افغانستان مورد بحث قرار می‌گیرد.

دولت هند هیچ یک از مقام‌های دولت موقت طالبان افغانستان را برای شرکت در این نشست دعوت نکرده، چون این دولت از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است. البته مسئولان دولت دهلی‌نو حضور افغان‌های مرتبط با روند گفتگوهای مستقر در دوحه را رد نکردند، جایی که سفیر هند در قطر دیداری با مذاکره‌کنندگان طالبان در اوت ۲۰۲۱ داشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.