تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر : 8413

وقتی مدیران به‌دنبال اجرای بازیگران هستند/ این آفت را قیچی کنید

وقتی مدیران به‌دنبال اجرای بازیگران هستند/ این آفت را قیچی کنید

علی میرمیرانی مجری، برنامه ساز و نویسنده با اشاره به برنامه‌های گفتگومحور این روزهای تلویزیون و آسیب‌شناسی آن‌ها به خبرنگار مهر بیان کرد: من امیدوارم با تغییر و تحولاتی که احتمالاً با تغییر رییس جدید صداوسیما در تلویزیون رخ می‌دهد برنامه‌های گفتگومحور و تاک شوها هم سر و سامان بگیرد چون خیلی وضعیت بدی دارد

علی میرمیرانی مجری، برنامه ساز و نویسنده با اشاره به برنامه‌های گفتگومحور این روزهای تلویزیون و آسیب‌شناسی آن‌ها به خبرنگار مهر بیان کرد: من امیدوارم با تغییر و تحولاتی که احتمالاً با تغییر رییس جدید صداوسیما در تلویزیون رخ می‌دهد برنامه‌های گفتگومحور و تاک شوها هم سر و سامان بگیرد چون خیلی وضعیت بدی دارد و باز وضعیت بسیار بدتری هم تاکشوها در تلویزیون‌های اینترنتی دارند.

آفت حضور سلبریتی ها و بازیگران در اجرای برنامه‌ها

وی با اشاره به حضور سلبریتی ها و بازیگران در مقام اجرا تصریح کرد: یک آفت در تولید تاکشوها وجود دارد که فکر می‌کنند حتماً یک بازیگر سینما یا یک چهره باید در برنامه گفتگومحور مقابل مهمان بنشیند و با سوالات از پیش تعیین شده با او گفتگو کند. سوالاتی که معمولاً در گوش بازیگر گفته می‌شود و شما به عنوان مهمان هم متوجه آن می‌شوید.

میرمیرانی درباره این سنت غلط برنامه سازی یادآور شد: این مدل از برنامه‌ها از پایه غلط است و خیلی ایراد گل درشتی است، در تاک شوهای خارجی نیکول کیدمن و تام کروز یا رابرت دنیرو نمی‌آیند و مجری تلویزیون شوند در آنجا نسبت به یک حوزه تخصصی وارد چنین فرایندی می‌شوند.

وی اضافه کرد: البته ما در اینجا هم تجربه‌های درستی داشته‌ایم ولی بازیگری اقدام به گفتگو و نه اجرا کرده است که یا مولف بوده و یا کاراکترش متناسب با برنامه مورد نظر بوده است.

مدیری «آن» دارد اما گفتگوکننده خوبی نیست

میرمیرانی که چند فصل از مصاحبه‌های برنامه «گفتگوی تنهایی» را بر عهده داشته است درباره گفتگو بیان کرد: برنامه گفتگومحور تعریف دارد و چون در تلویزیون ما این تعریف گم شده یا وارونه تعریف شده است موج غلطی در تلویزیون و حتی تاکشوهای اینترنتی شکل گرفته است. نکته اول این است که اجرا با گفتگو فرق دارد و باید این تفاوت را فهم کرد.

وی با اشاره به مدل‌های موفق گفتگوی بازیگران با مهمان در برنامه‌ها عنوان کرد: سروش صحت در «کتاب باز» از جمله این نمونه‌های موفق است. حتی مهران مدیری با اینکه «آن» دارد و برای مخاطب جذابیت دارد اما گفتگوکننده خوبی نیست اما همانقدر، استندآپ هایش موفق است. به نظرم برای همین هم است که به او سوال‌ها را می‌گویند. گفتگو موجود زنده‌ای است که در لحظه شکل می‌گیرد و ارتباط دو سویه دارد که صرفاً با یک سری سوال از پیش تعیین شده درنمی‌آید.

وقتی طرح می‌دهید می‌گویند کدام بازیگر اجرایش می‌کند؟

این طراح برنامه‌ها درباره یک سوال غلط برخی مدیران تلویزیونی در زمان تصویب طرح‌ها عنوان کرد: عجیب است که وقتی طرحی را با مدیران مطرح می‌کنید می‌پرسند کدام بازیگر قرار است برنامه را اجرا کند؟ و اجرای بازیگر برایشان از پیش مشخص است.

وی با اشاره به گفتگوهای مختلف در شبکه‌های تلویزیونی یادآور شد: در بعضی موارد برنامه‌های گفتگو محوری می‌بینیم که می‌توان گفت «فاجعه» است. گفتگوهایی که انگار دو مبل از یافت آباد وسط دکور برنامه گذاشته‌اند و اهمیت مبل حتی بیشتر از مجری و گفتگوکننده است و من به این مدل گفتگوها و برنامه‌ها «گفتگوهای یافت آبادی» می‌گویم.

میرمیرانی تاکید کرد: من صدها کلاکت گفتگو کرده‌ام، برنامه طراحی و کارگردانی کرده‌ام و جایزه بهترین برنامه مناسبتی و… را برده‌ام و اگر اینها را می‌گویم چون از آنچه می‌بینم هم در تلویزیون هم در وی او دی‌ها بسیار عصبانی هستم. برنامه گفتگومحور الفبایی دارد و باید بدانید براساس چه قاعده‌ای باید گفتگو کرد. برای همین است که بسیاری از این برنامه‌ها دیده نمی‌شوند و انگار کسی هم ککش نمی‌گزد که کسی تلویزیون نمی‌بیند.

حلقه مفقوده برنامه‌های گفتگومحور

این نویسنده که با نام مستعار «ابراهیم رها» فعالیت‌های بسیاری دارد درباره راهکاری برای ارتقای تاکشوهای تلویزیونی عنوان کرد: حلقه مفقوده برنامه‌های گفتگومحور در تلویزیون، تفکر و ایده است اینکه الزاماً کرین بگذاریم، دوربین و دکور گران قیمت داشته باشیم نمی‌تواند برنامه جذاب تولید کند.

وی درباره شائبه جذب مخاطب با چهره‌ها عنوان کرد: اگر این روند درست بود الان همه برنامه‌های چهره محور مخاطب بالایی داشتند اما مجریان حرفه‌ای تلویزیون نیستند، افرادی مثل شهیدی فرد روی آنتن حضور ندارند و از طرفی برنامه‌ها با بازیگرها و گفتگوهای دم دستی و مهمانان سطحی روی آنتن می‌رود.

این برنامه ساز با اشاره به یکی از تاکشوهای وی او دی‌ها که با یک بازیگر چهره اجرا شد بیان کرد: برای ساخت و کارگردانی یکی از برنامه‌های اینترنتی سراغ من آمدند اما از همان ابتدا با ایده‌ای که نسبت به انتخاب بازیگر چهره برای اجرایش داشتند گفتم شکست می‌خورد و درنهایت هم همینطور شد اما باز هم کسی گوشش شنوا نیست.

میرمیرانی که سال گذشته در محرم برنامه «رفیق» را روی آنتن داشت و برنامه‌اش مورد تقدیر قرار گرفت عنوان کرد: همین برنامه مناسبتی در فصل اول تقدیر شد اما تمایلی برای ساخت فصل دوم نبود.

وی در پایان تصریح کرد: تلویزیون تاک شو را فهم نمی‌کند و دغدغه مخاطب و آنتن ندارد. حتی دغدغه اینکه اگر برنامه خوبی را تصویب کرد بسازد هم ندارد. از مدیران می‌خواهم تاکشوها را دریابید، وضعیت این برنامه‌ها اسفناک است. سراغ آدم‌هایی که گفتگوکننده‌های حرفه‌ای هستند بروند و این ماجرا که بازیگرها مجری شوند را یک جا قیچی کنند.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.