تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 20467

وظیفه هنرمند عیان‌سازی عالم غیرمادی است/ تعریفی از انتزاع

وظیفه هنرمند عیان‌سازی عالم غیرمادی است/ تعریفی از انتزاع

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست تخصصی، هنری «انتزاع» با حضور کیومرث قورچیان، یکشنبه دوم مرداد در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. قورچیان با بیان اینکه خوشحالم در یک نمایشگاه بسیار عالی آثار جذاب را مشاهده می‌کند، گفت: هنر همانند یک اقیانوس است که هرچه به آن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست تخصصی، هنری «انتزاع» با حضور کیومرث قورچیان، یکشنبه دوم مرداد در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

قورچیان با بیان اینکه خوشحالم در یک نمایشگاه بسیار عالی آثار جذاب را مشاهده می‌کند، گفت: هنر همانند یک اقیانوس است که هرچه به آن داخل می‌شویم انتهای آن مشاهده نمی‌شود.

این هنرمند به تشریح پیشینه تاریخی انتزاع در هنر پرداخت و ادامه داد: کار انتزاع در دنیا طرفداران زیادی دارد لذا با عینیت و آنچه ما در طبیعت مشاهده می‌کنیم، تفاوت دارد.

وی با تأکید بر اینکه حس و برداشت‌هایی که در کارهای انتزاعی وجود دارد قابل بیان نیست، ادامه داد: ۹۷ درصد وجود انسان بُعد غیرمادی است و انسان تنها ۳ درصد مادیت و جرم دارد لذا وظیفه هنرمند عیان‌سازی عالم غیرمادی است.

قورچیان در تعریف انتزاع با بیان اینکه واقعیت که واقعیت دارد اما عالم هستی چیزی است که هنرمند باید فراتر از جهان واقع در آن حرکت کند، افزود: هنرمند باید در جهانی متفاوت قدم بردارد چراکه چیزهای مورد استقبال امروز است که به آن‌ها عادت کرده‌ایم و می‌شناسیم و انسان بخاطر علاقه اجباری یا دلخواهی به آن متکی است.

این هنرمند با تأکید بر اینکه یک اثر هنری اگر تکرار گذشته باشد اتفاق جذابی نیست و کار هنری صورت نگرفته است، ادامه داد: من برای آثار هنری از محیط بهره می‌گیرم تا آنچه با خیال و جان مربوط می‌شود را ایجاد کنم.

وی در یک تعریف شاعرانه نسبت به انتزاع گفت: انتزاع نه آن عکس اتو فوکوس بلکه جرعه‌ای از پیاله‌ای است که مستی می‌نوشد و خستگی از تن به در می‌کند.

قورچیان به اهمیت جایگاه قلب در آثار هنری پرداخت و گفت: به‌لحاظ تمثیلی یک حقیقت و آزادی و رشد و تکامل وجود دارد که خاصیت قلم، قدم و نگاه و جوشش هنرمند است که می‌تواند از روحی که به او دمیده شده است بهره بگیرد تا اثر خلق کند.

این هنرمند به تشریح نحو خلق تابلوی کعبه خود پرداخت و گفت: این کار که بعداً به کارت پستال تبدیل شد حرکتی از رئالیسم به انتزاع بود چراکه ظرافت و معنویت در آثار انتزاع متجلی روح است.

این استاد پیشکسوت به آثار ارائه شده در نمایشگاه گروهی چراغ راه اشاره کرد و درباره آن‌ها گفت: این اتفاق یک جنبش هنری است که امیدوارم تنظیم و تکثیر شود.

قورچیان به افزایش وسعت فعالیت در رشته‌های تجسمی اشاره کرد و با بیان اینکه در ایران توجه به خوشنویسی در میان آثار تجسمی بیشتر است، گفت: هنرهای جدید تجسمی باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

وی اثر هنرمند را انعکاس صداقت درونی او دانست و گفت: ما بدون نیروی مافوق نمی‌توانیم زندگی کنیم و زندگی بدون این نیرو تلخ می‌شود.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.