تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر : 21195

واکنش مسوول روابط خارجی ارامنه قره‌باغ به اظهارات علی‌اف

واکنش مسوول روابط خارجی ارامنه قره‌باغ به اظهارات علی‌اف

به گزارش ایسنا، به نقل از نیوز.ای‌ام، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان جمعه در مصاحبه‌ای گفته بود که “ارمنی‌های ساکن قره‌باغ در داخل آذربایجان از وضعیت و موقعیت، استقلال و از هیچ امتیاز خاص دیگری برخوردار نخواهند بود.” به دنبال این صحبت‌ها، «دیوید بابایان» مسوول روابط خارجی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در پیامی فیسبوکی نوشت: خب

به گزارش ایسنا، به نقل از نیوز.ای‌ام، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان جمعه در مصاحبه‌ای گفته بود که “ارمنی‌های ساکن قره‌باغ در داخل آذربایجان از وضعیت و موقعیت، استقلال و از هیچ امتیاز خاص دیگری برخوردار نخواهند بود.”
به دنبال این صحبت‌ها، «دیوید بابایان» مسوول روابط خارجی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در پیامی فیسبوکی نوشت: خب چه باید گفت؟ اصلا نمی‌شود وارد جزئیات آن شد.
این مقام ارمنی ادامه داد: بگذارید فقط این موارد را بگویم. اول از همه از علی‌اف بابت صداقتش تشکر می‌کنم. در واقع نه آذربایجان و نه رهبری آن هرگز درباره برنامه‌هایشان برای “آرتساخ” کسی را گمراه نکرده یا فریب نداده‌اند. دوم اینکه، در واقع قره‌باغ اصلا ارتباطی به اینکه بخشی از آذربایجان باشد، ندارد چون در آن صورت اصلا قره‌باغی وجود نخواهد داشت.
دیوید بابایان افزود: علاوه بر این، برای خود آرتساخ، هرگونه وضعیت در داخل جمهوری آذربایجان غیر قابل قبول است. چطور می‌شود که یهودی‌ها داخل آلمان نازی وضعیت اداری-سرزمینی داشته باشند؟
الهام علی‌اف در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور با اشاره به آخرین تحولات در قره‌باغ اظهار داشته بود: هیچ موقعیت و امتیاز خاصی به ارمنیان قره‌باغ اعطا نخواهند شد اما حقوق و امنیت آنها توسط دولت آذربایجان تامین خواهد شد.
براساس گزارش آناتولی، او با بیان اینکه یک سرباز ارتش باکو در جریان اقدامات “خرابکارانه” نیروهای ارمنی در روز سوم اوت کشته شد، افزود: عملیات “قصاص” که چند ساعت به طول انجامید، یک اقدام تنبیهی در واکنش به همین اقدامات بود. آنان اگر دوباره چنین اقداماتی را تکرار کنند پاسخ سخت‌تری دریافت خواهند کرد.
رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین از اتمام روند خروج نیروهای ارمنستان از شهر “لاچین” و روستاهای “زابوخ” و “سوس” تا پایان ماه اوت خبر داده و اعلام کرد که جاده جدید بین “خانکندی” و ارمنستان نیز ظرف یک سال تکمیل خواهد شد. او با بیان اینکه مسیر جاده جدید به طور مشترک با روسیه ایجاد می‌شود، افزود: ارمنستان نیز باید بخش مربوط به این کشور را تکمیل کرده و این جاده را به جاده جدیدی که آذربایجان ساخته متصل کند. البته دولت ایروان فعلا آن را شروع نکرده است.
علی‌اف با تاکید بر لزوم خروج ارمنی‌هایی که به طور “غیرقانونی” در روستاهای “لاچین، زابوخ و سوس” اسکان داده شده‌اند، گفت: اقامت در آنجا جنایت جنگی است. زیرا این خلاف کنوانسیون ژنو محسوب می‌شود. کشور اشغالگر نمی‌تواند به طور غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی ساکن شود. شاید ارمنی‌های سوریه و لبنان که در این مناطق اسکان داده شده‌اند از قوانین بی‌خبرند اما دولت ایروان این را خوب می‌داند.
الهام علی‌اف با بیان اینکه مسئله قره‌باغ دیگر ربطی به روند عادی‌سازی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ندارد، افزود: برخی تلاش‌ها در این راستا انجام شده اما من هرگز اجازه این کار را نداده‌ام. قره‌باغ هیچ ربطی به ارمنستان ندارد و مساله داخلی ماست. هیچ موقعیت (سیاسی) خاصی هم برای قره‌باغ مذاکره نشده است. مساله‌ای که راجع به این منطقه مطرح است حقوق و امنیت ارامنه ساکن آن است. اما همیشه تاکید کرده‌ام که حقوق و امنیت آنان توسط دولت آذربایجان تامین خواهد شد.
وی تصریح کرد: ارمنی‌های مقیم قره‌باغ باید گام‌های درستی برداشته و درک کنند که آینده آنها فقط در ادغام با جامعه آذربایجان است و غیر از این ممکن نخواهد بود. قره باغ از نظر تاریخ، قوانین بین‌المللی، اقتصادی، جغرافیایی و حمل و نقل بخشی جدایی‌ناپذیر از آذربایجان است. اگر کسی در قره‌باغ از امتیازات خاص سیاسی یا استقلال صحبت کند، دشمن سرسخت مردم ارمنی است زیرا آنان هیچ موقعیت، استقلال و امتیاز خاصی نخواهند داشت. ما همانگونه که از حقوق شهروندان آذربایجانی حمایت می‌کنیم، از ارامنه نیز به همین ترتیب محافظت خواهیم کرد.
انتهای پیام   

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.