تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر : 9093

همزمان با سفر پادشاه، معترضان تایلندی با درخواست اصلاحات مقابل سفارت آلمان جمع شدند

همزمان با سفر پادشاه، معترضان تایلندی با درخواست اصلاحات مقابل سفارت آلمان جمع شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دویچه‌وله، معترضان روز یکشنبه به خیابان‌های بانکوک آمدند تا نارضایتی و خشم خود را نسبت به تلاش‌ها برای سرکوب این کمپین برای اصلاحات سلطنتی در تایلند ابراز کنند. این معترضان در مسیر خود، به طرف سفارت آلمان در بانکوک رفتند تا پیامی را به گوش “ماها واجیرالونگکورن” پادشاه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دویچه‌وله، معترضان روز یکشنبه به خیابان‌های بانکوک آمدند تا نارضایتی و خشم خود را نسبت به تلاش‌ها برای سرکوب این کمپین برای اصلاحات سلطنتی در تایلند ابراز کنند.

این معترضان در مسیر خود، به طرف سفارت آلمان در بانکوک رفتند تا پیامی را به گوش “ماها واجیرالونگکورن” پادشاه تایلند که مرتبا سفرهای لوکس و پرهزینه‌ای به آلمان دارد، برسانند.

اعتراضات روز یکشنبه به دنبال یکی از حکم‌های اخیر دادگاه قانون اساسی به وجود آمد؛ حکمی که در آن اعلام شد درخواست‌ها برای اصلاحات برابر با اقدام برای براندازی پادشاهی تایلند در نظر گرفته میشود.

با وجود ممنوعیت‌های سراسری مرتبط با پاندمی کرونا درخصوص گردهمایی‌ها، صدها تن از مردم تایلند روز یکشنبه به خیابان‌های اصلی‌ترین مرکز خرید بانکوک آمدند تا از این حکم انتقاد کنند.

تاتچاپونگ کائدام، رهبر معترضان خطاب به مردم گفت: ما این کشور را سرنگون نمی کنیم. اصلاحات اوضاع این کشور را بهتر خواهد کرد.

بسیاری از معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود “اصلاحات برابر با براندازی نیست” در حالی که برخی دیگر از معترضان عروسک‌های قضات دادگاه قانون اساسی را از یک پل به پایین پرتاب کرده و آنها را سوزاندند.

بعد از ظهر یکشنبه معترضان حرکت به سمت سفارت آلمان در بانکوک را آغاز کردند. پلیس تلاش کرد تا مانع معترضان از نزدیک شدن به این سفارتخانه شود و به همین منظور نیروهای پلیس گلوله‌های پلاستیکی به طرف معترضان شلیک کردند.

براساس گزارش رسانه‌های تایلندی، سه تن زخمی شدند و دست‌کم یک معترض به شدت مجروح و به یکی از بیمارستان‌های محلی منتقل شد. فیلم منتشر شده در توییتر نشان می دهد که معترضان از حصارها بالا می‌روند و با مقاومت پلیس ضد شورش تایلند مواجه می‌شوند.

سه تن از نمایندگان معترضان به محض رسیدن به سفارت آلمان در بانکوک اجازه گرفتند تا وارد این سفارت شده و بیانیه‌ای را قرائت کنند که در آن خواستار پایان سلطنت مطلقه تایلند شدند.

در این بیانیه آمده است: این اقدام علیه سلطنت مطلقه و در دفاع از دموکراسی است.

پادشاه تایلند در حال حاضر با یک هیات همراه بزرگ در مونیخ به سر می‌برد. وی روز دوشنبه در حالی به بایرن وارد شد که همراه ۲۵۰ تن از همراهانش و ۳۰ سگ سلطنتی یک طبقه کامل از هتل فرودگاه هیلتون مونیخ را برای مدت ۱۱ روز، رزرو کرده است.  

تلاش کنونی برای اصلاحات سلطنتی اواسط سال ۲۰۲۰ در تایلند آغاز شد و اعتراضات و انتقادات گسترده بی‌سابقه‌ای از خاندان سلطنتی را به وجود آورد که معمولا می تواند منجر به پیامدهای کیفری شود.  

معترضان در تایلند پادشاه را بابت سفرهای طولانی‌اش به خارج از کشور مورد انتقاد قرار داده و خواستار تغییراتی در اختیارات و ثروت وی شدند. آنها همچنین این مساله را نیز مطرح کردند که پادشاه باید کنترل دارایی‌های سلطنتی و واحدهای کلیدی ارتش را که تحت کنترل و فرماندهی مستقیمش است، رها کند. آنها همچنین گفتند که قانون توهین به سلطنت و پادشاه تایلند باید لغو شود.

از آغاز اعتراضات دست کم ۱۵۶ تن به اتهام توهین به پادشاه و سلطنت دستگیر شدند که در صورت اثبات، این افراد باید حداکثر ۱۵ سال در حبس بمانند.

اصلاحات سلطنت در تایلند غیرقابل قبول است چون بر طبق قانون اساسی این کشور، پادشاه مقامی بسیار بالا دارد و پرتره‌ها و تصاویر او در خیابان‌ها، مدارس و بسیاری از اماکن دیده می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.