تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر : 9880

هشدار و توصیه های آتش نشانی درباره گازگرفتگی با مونوکسید کربن

هشدار و توصیه های آتش نشانی درباره گازگرفتگی با مونوکسید کربن

سید جلال ملکی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: کاهش هوا و برودت هوا موجب افزایش استفاده از وسایل گرمایشی می شود و این امر احتمال وقوع گازگرفتگی با مونوکسید کربن را افزایش می دهد. چنانچه شهروندان در این روزها نسبت به روشن کردن وسایل گرمایشی خود اقدام کنند؛ اما

سید جلال ملکی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: کاهش هوا و برودت هوا موجب افزایش استفاده از وسایل گرمایشی می شود و این امر احتمال وقوع گازگرفتگی با مونوکسید کربن را افزایش می دهد. چنانچه شهروندان در این روزها نسبت به روشن کردن وسایل گرمایشی خود اقدام کنند؛ اما این وسایل به صورت ایمن نصب نشوند، جان افراد به خطر میافتد. 

وی با تاکید بر لزوم نصب وسایل گرمایشی توسط افراد متخصص گفت: بی احتیاطی و نا آگاهی در راه اندازی وسایل گرمایشی موجب می شود که این وسایل به درستی کار نکند و عدم کارکرد صحیح آن بسیار خطرساز است. بنابراین این وسایل حتما باید از سوی افراد متخصص نصب شود. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه بخاری های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن، موتورخانه و … می تواند منجر به تولید منوکسیدکربن و گازگرفتگی شود، گفت: خودرویی که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند نیز می تواند باعث تولید این گاز کشنده شود. این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می آید، پس اگر یک وسیله شعله دار در محیطی وجود داشته باشد و راه مناسبی برای ورود هوا نباشد به زودی در آن محل گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از علائم گازگرفتگی با مونوکسید کربن شبیه به سرماخوردگی است، ادامه داد: این دسته از علائم ممکن است موجب شود که شهروندان متوجه نشوند دچار گازگرفتگی شده اند. نشانه های اولیه این گاز ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس های سریع و کوتاه است. اگر افراد در این محیط آلوده باقی بمانند دچار حالت تشنج و بیهوشی شده و حتی دچار کما یا مرگ می شوند.

ملکی افزود: اگر با فردی برخورد کردیم که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بود ضمن تماس سریع با اورژانس و آتش نشانی باید او را از محل خارج و به فضای باز منتقل کنیم. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی است، اظهار کرد: با کمی دقت می توان از وقوع مسمومیت با مونوکسید کربن جلوگیری کرد. اگر شهروندان از وسایلی که دارای شعله است استفاده می کنند باید به این مورد توجه داشته باشند که حتما یک راه برای گردش هوا در نظر بگیرند. همچنین شهروندان می توانند از هشدار دهنده های مونوکسید کربن استفاده کنند تا در صورت افزایش مونوکسید کربن در محل دستگاه دتکتور در این باره هشدار دهد. 

وی با اشاره به اینکه نقص در سیستم دودکش نیز یکی از عوامل مسمومیت با مونوکسید کربن است، افزود: دودکش عایق که داخل دیوار است حتما باید تا قسمت بالایی ساختمان رفته باشد. همچنین حتما باید در انتهای لوله کلاهک H نصب شود. این کلاهک از ورود شاخ و برگ درختان به داخل لوله جلوگیری می کند و علاوه‌ بر آن نیز موجب خروج هر چه بهتر آلاینده ها می شود. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.