تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر : 14319

نگاهی کارشناسانه به نقاط ضعف بسکتبال/ مدیریت لازم است!

نگاهی کارشناسانه به نقاط ضعف بسکتبال/ مدیریت لازم است!

عباس آقاکوچکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد فدراسیون بسکتبال طی چهار سال گذشته گفت: روند فدراسیون گذشته همان روند فدراسیون قبل از خودش بود و آن را ادامه داد. متأسفانه نگاه بلند به آینده وجود نداشت. ویترین هر رشته و فدراسیون تیم‌های ملی آن است و متاسفانه در چهار سال گذشته نگاه مضاعفی برای

عباس آقاکوچکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد فدراسیون بسکتبال طی چهار سال گذشته گفت: روند فدراسیون گذشته همان روند فدراسیون قبل از خودش بود و آن را ادامه داد. متأسفانه نگاه بلند به آینده وجود نداشت. ویترین هر رشته و فدراسیون تیم‌های ملی آن است و متاسفانه در چهار سال گذشته نگاه مضاعفی برای آینده نبود. این اتفاق نیفتاد که به دلایل زیادی بستگی داشت. نبود افراد کمک کننده، تغییرات زیادی که در سیستم مدیریتی بود و نبود دبیر هم که رکن اصلی هر فدراسیون است، آسیب‌های زیادی به بسکتبال زد. 

او ادامه داد: مهم‌تر از همه تیم‌های ملی است که در چهار سال گذشته فکری برای آینده آن‌ها نشد. این تیم‌هایی هم که الان هست در فدراسیون قبل طباطبایی برای آن‌ها پایه‌ریزی شد. در فدراسیون طباطبایی برای آینده نه تنها فکری نشد، بلکه موجودی‌ها هم تقویت نشدند تا هیچ کار پشتوانه‌سازی به خوبی صورت نگیرد. از نظر من این فدراسیون در یک خط مستقیم حرکت کرد و هیچ فراز و نشیبی نداشت، نه سقوط داشتیم نه نزول. 

کارشناس بسکتبال ایران با بیان اینکه اگر شایسته سالاری بود وضعیت فدراسیون بهتر می‌شد، توضیح داد: اگر در فدراسیون قبل از نیروهای دلسوز بسکتبال که کار را بلد بودند بیشتر استفاده می‌شد، نتیجه بهتری به دست می‌آمد. نقاط پررنگ و مثبتی نبود، اگر عملکرد خوب بود قطعا ابقا می‌شدند. درست است که سهمیه جام‌جهانی گرفتیم، به المپیک رفتیم و بانوان راه افتاد، اما در کنار این موارد نقاط منفی بسیار زیادی بودند که قابل چشم پوشی نیست. نه می‌توان گفت کار منفی بود، نه می‌توان گفت مثبت کار کردند. اگر صلاحیت طباطبایی تایید نشد همگی نشان از مشکلات مختلف در تیم ملی، مشکلات فردی و .. بود. باید خیلی بهتر عمل می‌شد.

او در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین مشکلات فدراسیون در زمان طباطبایی چه بود؟ اظهار کرد: می‌شد خیلی بهتر کار کرد و گله‌مندی جامعه بسکتبال از این است. متاسفانه از دلسوزان استفاده نمی‌شد، آدم‌های بزرگ در بسکتبال هستند که آن‌ها را دور نگه داشتند، مدیریت تیم‌های ملی بسیار ضعیف بود و هربار تیم‌ها بیرون می‌رفتند مشکلات و حواشی ایجاد می‌شد. به هر حال من معتقدم همه این موارد عمدی نبود و کاری بود که از دستشان بر می‌آمد. در مجموع متاسفانه از همه پتانسیل موجود در بسکتبال کشور استفاده نکردند و نمی‌شود نمره خوبی داد.

وی افزود: البته ایشان گفته بودند آگاه‌تر شده‌ام، شاید اگر ادامه می‌داد می‌توانست بهتر کار کند. او باید باعث صعود بسکتبال می‌شد که اینطور نشد، اما نزول هم نداشتیم. اتلاف وقت شد و می‌شد با چیدمان و مدیریت قوی‌تر صعودی حرکت کنند و با اقتدار ابقا شوند. طباطبایی باید از خبرگان این رشته استفاده می‌کرد که این کار را انجام نداد. حالا اینکه چرا نکرد، باید از خود او پرسید!

کارشناس بسکتبال ایران درباره پیش بینی خود از آینده این رشته با توجه به حضور داوری در راس فدراسیون‌ نیز گفت: من قبلا هم گفته‌ام، جواد داوری نیروی جوانی است که انتخاب او جای خوشحالی است. او انگیزه بسیار دارد و می‌تواند وقت بگذارد. بازیکن با اخلاق بسکتبال بود که این موضوع بسیار مهم است. با همه این صحبت‌ها الان نمی‌توان قضاوت کرد، زمانی می‌شود درباره آینده بسکتبال نظر داد که او نفرات اطرافش را انتخاب کند و اشتباه مدیریت دور قبل را که انتخاب افراد اشتباه بود را تکرار نکند. از همه مهم‌تر باید از دبیر قوی و توانمند استفاده کند. انتخاب مدیر تیم‌های ملی مناسب، نایب رئیس بانوان شایسته و تعیین تکلیف کمیته‌ها نشان دهنده خط فکری ایشان است که البته شروع انتخاب‌های ایشان خوب بود.

او افزود: انتخاب کیهانی از پیکره بسکتبال فوق‌العاده خوب است، البته اگر وقت بگذارند. آقای آتشی آمدند که بسیار انتخاب فوق‌العاده است. خانم‌ها ملک و نوروزیان هم همینطور. امیدوارم در ادامه راه هم انتخاب‌های خوبی داشته باشد. همه‌ منتظر گزینش نفرات توسط داوری هستند تا ببینند کار او چگونه است. باید با وجود نقطه نظرات متفاوت، از افراد متخصص استفاده کنند. شاید ما با یک نفر نظر متفاوتی داریم، اما وقتی او متخصص است پس انتخاب آن فرد می‌تواند مفید باشد، اتفاقی که در ورزش روز دنیا میافتد. ایشان گفتند کادرفنی باید تقویت شود که یک نظر بسیار خوب است، چون در تیم ملی بوده‌اند و نیاز را احساس کردند. تیم ملی ما نیاز به کمک دارد چون ما به قزاقستان باختیم و مقابل سوریه هم اگر روز جمشیدی نبود به مشکل می‌خوردیم. 

پیشکسوت بسکتبال ایران درباره دلایل ضعف تیم ملی در دو بازی گذشته توضیح داد: تیم ملی جای زیادی برای صحبت دارد. از دوره قبل در تیم ملی جوانگرایی خوبی شروع شد، در زمان شاهین‌طبع وجود داشت و الان هم در حال ادامه یافتن است. نفراتی چون واحدی، دلیرزهان و … دعوت شده و در تیم بودند، اما مشکل این است که زیاد بازی نکردند. در این دو بازی که از ابتدا هم گفته بودم سخت هستند، حدس میزدم ببازیم و به دوستان هم گفته بودم. تیم ملی باید تقویت شود. مربیان بزرگی در راس تیم ملی هستند و از این دو بازی باید درس بزرگی گرفت، ایمان دارم این می‌توانند کارهای بزرگی بکنند، البته اگر کمی‌ شجاع‌تر عمل کنند. 

او تاکید کرد: باید شجاعت باشد و از نتیجه گرایی فاصله بگیریم، چون این نگرانی‌ها باعث می‌شود از مهره‌ها خوب استفاده نکنیم. شجاعت باشد تیم ملی روند رو به رشدی خواهد داشت. ما باید به جوانان خود فرصت بازی دهیم. پتانسیل بسیار خوبی از نظر نیروی جوان داریم و همین الان از دل لیگ می‌توان تیم ملی جوان درآورد. می‌توانیم مثل ژاپن سه تیم ملی داشته باشیم. بازی دادن و نتیجه‌گرا نبودن بسیار مفید است. همین پنجره اگر با احسان دلیرزهان و نوید خواجه‌زاده می‌باختیم دفاع داریم که جوانگرایی است، ولی وقتی بدون آن‌ها می‌بازیم خوب نیست. باید به این جوانان قابل خود فرصت دهیم که امیدوارم آقای داوری به این مورد دقت نظر کند و کسانی که می‌توانند این کار را کنند را در تیم ملی کنار این بزرگواران به کار گیرد.

آقاکوچکی درباره نیاز رده‌های پایه نیز گفت: از نظر من نباید نگاه به رده‌های پایه از بالا به پایین باشد. باید به واسطه استفاده از مربیان باتجربه و کاربلد به این رده‌ها بها داده شوند تا در پایه بازیکن بسازند. نمی‌خواهم از خود تعریف کنم، اما شما می‌توانید به زمان آقای مشحون برگردید و خروجی تیم‌های پایه سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ را ببینید. اهمیت دادن به مربیان پایه و تیم‌ها پایه بسیار مهم است. باید از باتجربه‌ها در پایه استفاده کنیم که جوانان را خوب می‌فهمند. چیدمان مربیان در پایه بسیار مهم است و ان‌شاءالله آینده بسکتبال را با استفاده از مربیان باتجربه تقویت کنیم. حتی در کشورهای پیشرفته هم باتجربه‌ها و مربیان سپید موی با جوانان کار می‌کنند. 

او افزود: همچنین باید از نظر اقتصادی نیز به تیم‌های پایه اهمیت بدهیم. باید به تیم‌های ۲۰۲۴ توجه کنیم. از آقای سلیمانی هم باید تشکر کنیم که با یک مربی روسی این رده را تقویت می‌کند. باید در همه رده‌ها این کار را کنیم، حمایت خوب، اعزام به مسابقات و اردوهای متعدد تاثیرگذار خواهد بود. نگاه باید بلند مدت و حداقل میان مدت باشد. ما فیزیکی خوب هستیم و میتوانیم با یک برنامه بلند مدت حتی در میادین جهانی نیز سرآمد باشیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.