تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر : 29307

نگاهداری: عدم هزینه در حفظ زیرساخت‌ها، افزایش ۴ برابری هزینه‌ها را در آینده به همراه دارد

نگاهداری: عدم هزینه در حفظ زیرساخت‌ها، افزایش ۴ برابری هزینه‌ها را در آینده به همراه دارد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همایش ملی چالش‌ها و ضرورت‌های نگهداشت زیرساخت‌های کشور، امروز (دوشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و فعالان بخش خصوصی، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بابک نگاهداری در این همایش با اشاره به اهمیت نقش شبکه

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همایش ملی چالش‌ها و ضرورت‌های نگهداشت زیرساخت‌های کشور، امروز (دوشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و فعالان بخش خصوصی، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بابک نگاهداری در این همایش با اشاره به اهمیت نقش شبکه جامع اطلاعاتی در نگهداشت زیرساخت‌های کشور، گفت: مبتنی بر شبکه جامع اطلاعاتی از زیرساخت‌های کشور می‌توان یک برنامه‌ریزی منسجمی را برای حفظ و نگهداشت به کار گرفت.
وی مسئله حفظ و نگهداشت زیرساخت‌ها را تنها مختص به ایران ندانست و افزود: با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در جهان در دهه‌های گذشته، در دهه فعلی بحث نگهداشت زیرساخت‌ها به دغدغه جهانی تبدیل شده است و همه کشورها تلاش می‌کنند مبتنی‌بر تحلیل چرخه عمر به عنوان مولفه مهم نگهداشت زیر ساخت، مدیریت و ارزیابی صحیحی در این خصوص داشته باشند.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: علاوه بر تحلیل چرخه عمر زیرساخت‌ها بحث تغییر شرایط اقلیمی و توجه به آن در مبحث نگهداشت زیرساخت‌های کشور افزوده شده است.
وی افزود: تجربه کشورهای مختلف و مطالعات صورت گرفته، نشان داده است که هرچقدر برای تعمیر و نگهداشت زیرساخت‌ها هزینه کنیم جلوی هزینه‌های بیشتر در آینده گرفته می‌شود.
نگاهداری با اشاره به تجربه جهانی در زمینه نگهداشت زیرساخت‌های کشور، گفت: برآوردهای بانک جهانی در خصوص نگهداشت زیرساخت‌ها در آفریقا نشان داده که اگر هزینه ۱۲ میلیون دلاری نگهداشت یک جاده صورت نمی‌گرفت  در آینده‌ای نزدیک ۴۵ میلیون دلار برای بهسازی و بازسای آن می‌بایست صورت می‌گرفت که مشابه این تجربه در سایر نقاط جهان نیز همین نسبت یک به چهار را تایید می‌کند.
وی تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد اگر  امروز با یک رویکرد و برنامه‌ریزی منسجم نسبت به نگهداشت زیرساخت‌های کشور هزینه کنیم به نسبت یک به چهار براساس هزینه‌های آتی برای بهسازی و بازسازی، صرفه‌جویی خواهیم کرد.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، یکی از اهداف حکمرانی را ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان دانست و گفت: بدون تعمیر و نگهداشت زیرساخت‌های کشور، توان و کیفیت خدمات به شهروندان نیز کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی به علت عدم تکافوی اعتبارات به دلیل محدودیت منابع، سال به سال بحث نگهداشت زیرساخت‌ها به سال‌های آتی موکول می‌شود که به همین دلیل تخصیص مناسب برای این مهم صورت نگرفته است.
نگاهداری تصریح کرد: اکنون به دلیل فقدان هزینه‌کردها در خصوص نگهداشت زیرساخت‌های کشور، خطر تخریب این داشته‌های ارزشمند احساس می‌شود.
وی افزود: باید در بررسی لایحه بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه موضوع توجه به نگهداشت زیرساخت‌های کشور دیده شود چون اگر امروز این هزینه صورت نگیرد در آینده ۴ برابر باید بودجه برای‌ آن در نظر بگیریم.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: برگزاری همایش حفظ و نگهداشت زیرساخت‌های کشور به دنبال آن است تا از یک سو میزان ارزش دارایی‌ها و اعتبارات صرف شده و سامانه‌های فعال در زمینه زیرساخت‌های کشور ارزیابی شود و از سوی دیگر وفاق و هم‌فکری بین مسئولان در خصوص حفظ و نگهداشت زیرساخت‌ها کشور ایجاد شود، ضمن آنکه به برنامه‌های دستگاه‌های دیگر در این زمینه کمک شود.
انتهای پیام  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.