تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر : 14916

نوروز در قزاقستان

نوروز در قزاقستان

به گزارش ایسنا، نوروز از آیین قدیمی است و وقتی می‌رسد با خود شادی توصیف‌ناپذیری می‌آورد. این شادی به ایرانیان محدود نمی‌شود و فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید. برخی از کشورهای آسیا و خاورمیانه هم نوروز را جشن می‌گیرند.  قزاق‌ها نیز هر سال آمدن بهار را جشن می‌گیرند و مراسم‌های مختلفی در آن روز برگزار

به گزارش ایسنا، نوروز از آیین قدیمی است و وقتی می‌رسد با خود شادی توصیف‌ناپذیری می‌آورد. این شادی به ایرانیان محدود نمی‌شود و فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید. برخی از کشورهای آسیا و خاورمیانه هم نوروز را جشن می‌گیرند. 

قزاق‌ها نیز هر سال آمدن بهار را جشن می‌گیرند و مراسم‌های مختلفی در آن روز برگزار می‌کنند. آن‌ها مارس را ماه نوروز می‌خوانند و معتقدند در دنیا این روز همه چیز نو و زمین شاد و شکفته می‌شود.

در قزاقستان همانند ایران روزهای پایانی سال را خانه تکانی می‌کنند و ظروف خانه را از شیر و دوغ پر می‌کنند و معتقد هستند با این کار سال جدید مملو از برکت خواهد شد.

آنها روز اول فروردین (۲۱ مارس) را عید می‌دانند و آن روز را تعطیل هستند. مراسم‌های مختلفی برگزار می‌کنند و همانند ما ایرانیان لباس نو می‌پوشند و به دیدن اقوام خود می‌روند. 

اهالی قزاقستان روز عید را دور هم جمع می‌شوند و بازی‌های سنتی و اسب سواری دارند. همچنین چند نوع غذای مخصوص برای این روز دارند و همه همان را می‌پزند. آنها بر خلاف ما هفت سین ندارند و برای خداحافظی با فصل سرد و زمستان غذایی شبیه آش دارند که به آن کوژه می‌گویند. کوژه از ذرت، جو، ماست و .. پخته می‌شود و از ۷ ماده غذایی تشکیل شده است.

اهالی قزاقستان همانند ما ایرانیان به هم عیدی می‌دهند. لباس، گل و پول مواردی است که معمولا بزرگترهای خانواده هر سال به عنوان عیدی به اعضای خانواده هدیه می‌کنند. 

البته آداب و رسوم عید نوروز در تاجیکستان بیشتر شبیه ما ایرانیان است. تاجیکستانی‌های مقیم قزاقستان می‌گویند نوروز در کشور آنها پر شورتر است. 

مسابقات هندبال قهرمانی آسیا دختران نوجوان از ۲۷ اسفند به میزبانی آلماتی قزاقستان در حال برگزاری است. تیم ملی ایران دیروز و ساعتی قبل از لحظه تحویل سال برای نخستین بار در تاریخ هندبال زنان ایران تیم قزاقستان را با یک اختلاف گل شکست داد.

دختران ایران باید در ادامه مسابقات با تیم‌های هند و سوریه نیز دیدار کنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.