تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر : 10753

نقش پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی در توانمندسازی انسان‌ها

نقش پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی در توانمندسازی انسان‌ها

به گزارش ایسنا، سحرتاج بخش در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل،لجستیک و صنایع وابسته که امروز در مصلای تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانش هواشناسی یک دانش میان رشته‌ای است. در واقع سرمایه‌های عمومی و ملی کشورها مثل آب، خاک و دریا به تمام حوزه‌ها می‌توانند سرویس دهند و تمام جهان با آن‌ها

به گزارش ایسنا، سحرتاج بخش در نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل،لجستیک و صنایع وابسته که امروز در مصلای تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانش هواشناسی یک دانش میان رشته‌ای است. در واقع سرمایه‌های عمومی و ملی کشورها مثل آب، خاک و دریا به تمام حوزه‌ها می‌توانند سرویس دهند و تمام جهان با آن‌ها در ارتباط هستند و مربوط به یک بخش نمی شوند.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه گفت: اقلیم اساسا خودش بی‌نظم است و تغییرات اقلیمی رخ داده به این بی‌نظمی افزوده است بنابراین بحران‌ها و مخاطرات جوی می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر جهان بگذارد.

تاج‌بخش درباره تاثیر تغییرات اقلیمی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی تاثیرات منفی از قبیل افسردگی و…دارد و اگر بتوانیم این تغییرات را مدیریت کنیم می توانیم از بروز این مخاطرات نیز پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: هواشناسی‌های جهانی از شش فرایند برخوردار هستند اما سازمان بین المللی هواشناسی توصیه‌ می‌کند که دو کار را جدی انجام دهد یعنی پایش جو و مدیریت هواشناسی را خودشان انجام دهند.

تاج بخش اضافه کرد: امروزه استفاده از مدل‌های پیش‌پینی عددی بسیار متداول است و وجه تمایز سازمان‌های هواشناسی در این است که نیروهای انسانی را توانمند می‌سازد. اگر نظر کارشناس و متخصص روی این پیش‌بینی‌ها نباشد، چندان صحیح نیست.

وی افزود: این دانش بسیار بسیار مهم است چون از عامه مردم گرفته تا متخصصان صنعت، بهداشت و ورزش، مدیریت آب و کشاورزی اصل و اساس کارهایشان اهمیت دادن به شرایط جوی و اقلیمی است و همه به آن توجه دارند و توجه بر این حوزه ارزش افزوده آن است.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه گفت: دو نکته قابل توجه است که اقدامات در این زمینه زمان‌بر است. این گونه نیست که بحران جوی وقتی اتفاق می افتد، در لحظه بتوان آن را حل کرد و زمان بر است ولی در زمینه آب جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم، منفعت است.

وی درباره صحت اطلاعات و داده های هواشناسی در سطح بین المللی اظهار کرد: ما در یک شبکه بین‌المللی داده، اطلاعاتمان را به اشتراک می‌گذاریم و اگر استاندارد نباشند، داده‌ها حذف می‌شوند.تقریبا داده‌ها و اطلاعاتی که ما تولید می کنیم استاندارد هستند چرا که با جان مردم ارتباط دارد.

تاجبخش تصریح کرد: مسئله سیلاب‌ها و مخاطرات جوی فقط یک رشته‌اش در دست ما است و آن پیش‌بینی بارندگی‌هاست.

وی افزود: زیرساخت خیلی مهم است. سال گذشته در قم یک باران آمد و آب تمام جاده قم را پر کرد، این ربطی به هواشناسی ندارد و به حوزه مدیریت آب و اراضی شهری مربوط است.

ادامه دارد

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.