تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۳۲
کد خبر : 17219

نقش انتخابات لبنان در سرنوشت سیاسی این کشور

نقش انتخابات لبنان در سرنوشت سیاسی این کشور

احمد دستمالچیان در گفت وگو با ایسنا در ارزیابی خود از انتخابات پارلمانی لبنان اظهار داشت: از دیرباز دو مشکل عمده در لبنان وجود داشته که این کشور را رنج داده، نخست تنوع گروه ها و طوایف لبنان است که ارتباط و زندگی مردم را پیچیده کرده است، مساله دیگر دخالت کشورهای بیگانه در لبنان است،

احمد دستمالچیان در گفت وگو با ایسنا در ارزیابی خود از انتخابات پارلمانی لبنان اظهار داشت: از دیرباز دو مشکل عمده در لبنان وجود داشته که این کشور را رنج داده، نخست تنوع گروه ها و طوایف لبنان است که ارتباط و زندگی مردم را پیچیده کرده است، مساله دیگر دخالت کشورهای بیگانه در لبنان است، در واقع طوایفی وجود دارند که هر کدام به یک کشور خاصی وابسته و مرتبط هستند، همین مساله باعث شده تا لبنان همیشه شاهد دخالت های بیگانگان مثل فرانسه و عربستان باشد.

وی با بیان این که میثاق استعماری که نوشته شد امروز ساختار سیاسی لبنان را تشکیل می دهد، گفت: عربستان همیشه منافعی در لبنان داشته آن هم به خاطر وجود اهل سنت که از نظر جمعیت دومین گروه در این کشور هستند این مسائل موجب شده تا لبنان همیشه دستخوش مداخلات خارجی باشد، از طرف دیگر به دلیل میثاق استعماری فرانسه و دخالت هایشان لبنان نتوانسته روی خوش ببیند و همواره از خدمات لازم برخوردار نبوده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: براساس آن چه فرانسه در زمینه تقسیم قوا دنبال می کرد، منجر به ناهنجاری در لبنان شده که هیچ وقت دولت ها مسئول و پاسخگو نبوده اند. 

دستمالچیان تصریح کرد: انتخابات لبنان که براساس نظام پارلمانی است همیشه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در سرنوشت سیاسی لبنان نقش تعیین کننده ای داشته است ، در نتیجه بیشترین نگاه ها در لبنان به این سمت است که انتخابات چه جریانی را به پارلمان بفرستد. 

وی با اشاره به این که امروز مردم می بینند چه کسانی به آن ها خدمت و چه کسانی بهره برداری سوء سیاسی می کنند، اظهار داشت: مانند دفعه قبل ائتلاف حزب الله و مقاومت رأی خوبی خواهد آورد، یکی از دلایلش این است که مقاومت همیشه در خدمت مردم بوده و اقدام اخیر بسیار پرریسک و خطرناک  سید حسن نصرالله برای رساندن سوخت به لبنان اقدام شجاعانه ای بود که موجب خرسندی مردم شد و انتظار می رود انتخابات یک انتخابات پرشور باشد .

سفیر پیشین کشورمان در لبنان با تاکید بر این که نتیجه انتخابات به نفع ائتلاف حزب الله تمام می شود، گفت: عربستان با دخالت های گسترده ای که داشته سعد حریری را از صحنه رقابت ها  حذف کرده و اکنون المستقبل ائتلاف شکننده ای است، از طرفی مستقلین اهل تسنن که معمولا با ائتلاف مقاومت به یکدیگر نزدیک بودند شانس بسیاری در انتخابات دارند.

وی درباره این که آیا نتایج انتخابات لبنان بر تحولات منطقه ای نیز تاثیرگذار است؟ گفت: همیشه اتفاقاتی که در لبنان صورت می گیرد برآیند اتفاقاتی است که در منطقه انجام می شود، به عبارتی اگر بناست در لبنان جنگی رخ دهد قبل از آن حتما اتفاق و نزاعی و یا گفتمان  جنگ در منطقه وجود دارد . 

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: با توجه به مجموعه روندهایی که در منطقه صورت می گیرد و منطقه از وضعیت جنگ و خشونت خالی می شود، عربستان و یمن قرارداد آتش بس را امضاء کرده اند که تاحدودی بحران بزرگ فروش کرده ، احتمالا بناست لبنان نیز به سمت صلح و آرامش سوق یابد.

دستمالچیان در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم این انتخابات می تواند برای آینده با ثبات و با آرامش بسیار خوب باشد. 

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.