تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر : 8761

مه‌لقا ملاح درگذشت

مه‌لقا ملاح درگذشت

 به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مه‌لقا ملاح که به مادر محیط زیست ایران معروف است صبح امروز در ۱۰۴ سالگی درگذشت. این خبر را رضا شهران – خواهرزاده مه‌لقا ملاح – در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است. مه‌لقا ملاح که بود مه‌لقا ملاح در سال

 به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مه‌لقا ملاح که به مادر محیط زیست ایران معروف است صبح امروز در ۱۰۴ سالگی درگذشت. این خبر را رضا شهران – خواهرزاده مه‌لقا ملاح – در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است.

مه‌لقا ملاح که بود

مه‌لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در یک کاروان‌سرای عباسی در بین راه به‌دنیا آمد. پدر مه‌لقا، آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد. به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد. او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت سپس برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت.

ملاح در فرانسه دورهٔ کتابداری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند و در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ موسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد.

پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست گذاشت.

دکتر مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌ زیست سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست» را بنیان گذاشت.

مه‌لقا ملاح دو دهه اخیر عمرش را در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست صرف آموزش زنان خانه‌دار و معلمان مدارس برای آشنایی با محیط زیست و ضرورت حفظ سرزمین کرد.
او موفق شد شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.