تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
کد خبر : 2740

معطل ماندن تولید دارو به واردات منجر خواهد شد

معطل ماندن تولید دارو به واردات منجر خواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم کریمی افزود: چرخه معیوب موجود تا جایی به کار خود ادامه می‌دهد که همه تولید کنندگان محصولات با کیفیت داخلی، که اشتغال زیادی نیز ایجاد کرده‌اند، ورشکسته می‌شوند، کمبود دارویی در بازار ایجاد می‌شود، مردم برای تأمین داروهای مورد نیاز خود دچار سردرگمی شده و در نهایت مجبور می‌شوند با

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم کریمی افزود: چرخه معیوب موجود تا جایی به کار خود ادامه می‌دهد که همه تولید کنندگان محصولات با کیفیت داخلی، که اشتغال زیادی نیز ایجاد کرده‌اند، ورشکسته می‌شوند، کمبود دارویی در بازار ایجاد می‌شود، مردم برای تأمین داروهای مورد نیاز خود دچار سردرگمی شده و در نهایت مجبور می‌شوند با چندین برابر قیمت، داروهای وارداتی را تهیه کنند.

وی ادامه داد: افزایش خطر کمبود دارو به علت سوءمدیریت در سازمان غذا و دارو و اتفاقاتی که در حوزه مواد اولیه دارویی افتاده است، به شدت بالا رفته است.

کریمی با اشاره به شیوه قیمت گذاری مواد اولیه دارویی توسط سازمان غذا و دارو، گفت: چندی پیش اداره دارو و برخی کارشناسان، بدون اطلاع و مشورت با سندیکای مواد اولیه دارویی به عنوان نماینده صنف، در پشت درهای بسته اقدام به قیمت گذاری ۱۴ محصول ماده اولیه دارویی کرده و آن را اعلام نمودند.

وی افزود: پیش تر، سندیکای مواد اولیه دارویی در نامه‌ای به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده بود که با برگزاری جلسات کارشناسی و با حضور تولیدکنندگان، ضمن بررسی کارشناسی شده بر اساس مستندات، در جهت قیمت گذاری عادلانه مواد اولیه دارویی اقدام کنند.

کریمی با تأکید بر اینکه تمامی قیمت‌های مشخص شده برای ۱۴ ماده اولیه دارویی توسط سازمان غذا و دارو، کمتر از قیمت تمام شده محصول برای تولیدکننده است، گفت: متأسفانه سازمان غذا و دارو، پس از قیمت گذاری غیرکارشناسی، ضمن اعلام آن به شرکت‌های داروسازی، به آنها گفته که قیمت گذاری محصولات داروی نهایی بر اساس همین قیمت گذاری غیرکارشناسی مواد اولیه دارویی صورت خواهد گرفت.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی افزود: زمانی که قیمت محصول نهایی یک شرکت پایین‌تر از قیمت تمام شده آن باشد، طبیعی است که تولید آن شرکت دارای صرفه اقتصادی نخواهد بود و در نتیجه تولید مواد اولیه دارویی متوقف خواهد شد. از طرف دیگر، تولیدکننده محصول نهایی چون نتوانسته قیمتی برای محصول خود دریافت کند، تولید داروی نهایی نیز متوقف خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی بازار با کمبود دارو مواجه می‌شود.

کریمی به داروهای وارداتی مشابه تولید داخلی اشاره کرد و گفت: برخی بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به واردات دارو با حجم بالا کرده‌اند و با توجه به اینکه محصولات وارداتی مشابه داخلی داشته‌اند، داروهای وارداتی در انبارهای گمرک دپو شده و با توجه به فضای رسانه‌ای و کمبودهای تصنعی ایجاد شده اقدام به ترخیص محصولات از گمرک می‌نمایند و این موضوع لطمات بسیار جدی به تولید داخل خواهد زد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اظهار داشت: متأسفانه این چرخه معیوب تا جایی به کار خود ادامه می‌دهد که همه تولیدکنندگان محصولات با کیفیت داخلی، که اشتغال زیادی نیز ایجاد کرده‌اند و در سال‌های سخت جنگ و تحریم همواره نیاز کشور را از دارو تأمین نموده‌اند، ورشکسته می‌شوند، کمبود دارویی در بازار ایجاد می‌شود، مردم برای تأمین داروهای مورد نیاز خود دچار سردرگمی شده و در نهایت مجبور می‌شوند با چندین برابر قیمت، داروهای وارداتی را تهیه کنند.

کریمی در پایان با تأکید بر اینکه واردات بی رویه و بی برنامه در روزهایی که شرایط کشور پیچیده است، کمر تولید داخلی را می شکند، کمبود در بازار ایجاد می‌کند و برای بیمارانی که روی تخت بیمارستان هستند، نارضایتی ایجاد خواهد نمود، گفت: نمی‌توان به بیمار روی تخت بیمارستان گفت که صبر کن تا کمبود دارویی در بازار زیاد شود، اجازه واردات داده شود و داروی مورد نیاز با قیمت‌های خیلی زیاد از جیب خود بیمار تهیه شود. نظام سلامت، مردم و تولید کننده داخلی، همگی از این روش ضربه می‌خورند و سود آن به جیب دلالانی خواهد رفت که علاقمند به واردات هستند و تلاش می‌کنند کمبودها را فقط از طریق واردات و ایجاد وابستگی جبران نمایند.‌

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.