تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر : 29329

معاون قوه‌ قضاییه: همکاران تطبیق مصادیق با معیارهای عفو را دقیق انجام دهند

معاون قوه‌ قضاییه: همکاران تطبیق مصادیق با معیارهای عفو را دقیق انجام دهند

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، جلسه «اجرای دستورالعمل عفو معیاری ریاست قوه قضاییه» امروز سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه، معاون رئیس دادگستری تهران، معاون دادستان مرکز استان تهران، مدیر کل سازمان قضایی، مدیر کل سازمان زندان‌ها استان برگزار شد. رحیمی در

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، جلسه «اجرای دستورالعمل عفو معیاری ریاست قوه قضاییه» امروز سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه، معاون رئیس دادگستری تهران، معاون دادستان مرکز استان تهران، مدیر کل سازمان قضایی، مدیر کل سازمان زندان‌ها استان برگزار شد.

رحیمی در ابتدای این جلسه، اظهار کرد: موضوع این جلسه در خصوص بررسی دستورالعمل عفو ۲۲ بهمن است که با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه به موافقت مقام معظم رهبری رسیده است، همواره رأفت و محبت‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی شامل حال جوانان و افرادی که برای آنان مشکلات قضایی به شکلی درست شده است می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه همکاران قضایی در استان‌ها همچنین مسئولین قضایی در شهرستان‌ها، مقامات امنیتی، نظارتی، نظامی و انتظامی باعث شدند که در حوادث اخیر و اغتشاشات با مدیریت دقیق و کارشناسی آرامش نسبی در کشور ایجاد شود باید در خصوص دستورالعمل عفو معیاری که یک کار دقیق و حساسی است، تمام توان خود را به کار گیرند تا با سرعت و دقت این کار انجام شود.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری در خصوص حوادث اخیر فرمودند که این حوادث در واقع یک فتنه طراحی شده از طرف دشمنان، معاندین و خائنین است و در این اغتشاشات نقشه دشمن جامع ولی محاسبه او غلط بود که این حرف بسیار عمیق است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از دغدغه های ریاست قوه این است که باید در این قضیه تفکیک قائل شویم و زمانی که لازم است با یک عده قلیلی برخورد صورت گیرد، باید برخورد دقیق، لازم و در چارچوب قانون و شرع انجام گیرد که انجام شد و زمانی که لازم به مساعدت و کمک است باید با مدارا عمل کرد و کمک کنیم.

معاون قضایی قوه قضاییه اظهار کرد:در تاریخ انقلاب روزی مهم‌تر از روز ۲۲ بهمن را نداریم، و با توجه به اینکه ۴۴ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و نظام در آستانه ورود چهل و پنجمین سال پیروزی خود قرار می‌گیرد و ماه رجب، شعبان و رمضان نیز در پیش است بنابراین ریاست قوه این پیشنهاد را اعلام کردند و رهبر حکیم، فرزانه و هوشمند با این پیشنهاد موافقت کردند در نهایت نیز تعدادی از کسانی که مورد عفو قرار گرفتند همین جوان‌هایی بودند که فریب خوردند، هیجانی و احساساتی شدند، شعارهای هنجارشکنانه داده اند.

وی افزود: این عفو بعد از انقلاب مهم‌ترین و گسترده‌ترین عفو بود و جمع زیادی از محکومان و متهمان را در بر گرفته است پس از انقلاب عفوی با این گستره از حیث ادعای شمول و این اهمیت نداشتیم ولی امروز با دست توانای رهبر معظم انقلاب شاهد هستیم که جمع کثیری از محکومان و متهمان مشمول رأفت اسلامی قرار گرفته‌اند.

معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: در قوه قضاییه این وظیفه را داریم که با یک احساس تکلیف بیشتر وقت بگذاریم تا با دقت و سرعت این عفو اجرا شود.

وی در ادامه گفت: در سنوات گذشته یعنی قبل از سال ۹۷ که عفوهای معیاری داشتیم همواره با دو مشکل مواجه بودیم یکی دیر اجرا شدن و دیگری در تطبیق معیارها با مصادیق گاهی اوقات سلیقه‌ای عمل می‌شود یک استان از یک بند و از یک معیار یک تفسیری داشت و یک عده‌ای را آزاد می‌کرد در حالی که استان دیگر یک تفسیر مضیق‌تر داشت و همان افراد مشابه را آزاد نمی‌کرد بنابراین همکاران باید تطبیق مصادیق با این معیارها را باید کارشناسانه، دقیق و بدون ایراد انجام دهند.

رحیمی بیان کرد: روزی که این عفو به ما ابلاغ شد همان روز بعد به تمامی استانها اعلام کردیم یک کارگروهی را در مراکز استانها تشکیل دهند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.