تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۹
کد خبر : 18621

مطهرنیا: قطر به دنبال بازآفرینی نقش عمان در پرونده هسته‌ای ایران است

مطهرنیا: قطر به دنبال بازآفرینی نقش عمان در پرونده هسته‌ای ایران است

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از گفت‌وگوی وزرای خارجه قطر و آمریکا در خصوص مسئله هسته‌ای ایران گفت: در مجموعه کشورهای عربی با توجه به جایگاه تعریف شده عربستان، امارات و عمان و همچنین اصطکاک ‌های موجود با قطر، همواره دو کشور عربستان و امارات تلاش کرده‌اند در مسائل منطقه‌ای و

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از گفت‌وگوی وزرای خارجه قطر و آمریکا در خصوص مسئله هسته‌ای ایران گفت: در مجموعه کشورهای عربی با توجه به جایگاه تعریف شده عربستان، امارات و عمان و همچنین اصطکاک ‌های موجود با قطر، همواره دو کشور عربستان و امارات تلاش کرده‌اند در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در یک فضا بینابینی با تهران و کشورهای دیگر عربی منطقه خود را نشان دهند ضمن اینکه ایران تلاش کرده با حمایت از قطر توازن معنادار قدرت در میان آن‌ها ایجاد کند.

وی افزود: از این منظر قطر یک کشور عربی مرتبط با جامعه عرب یا اعراب مسلمانان محسوب می‌شود که قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن با تهران روابط خود را داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نباید از نظر دور داشت که کشورهای عرب منطقه قبل از انقلاب اسلامی با تهران نوعی روابط پنهانی داشتند اما بعد از انقلاب در جهت‌گیری که صدور انقلاب داشته روابط به گونه‌ای دیگر تعریف شد لذا نمی‌توانیم قطر را با تمام اصطکاک‌هایی که با کشورهای عربی دارد، از جامعه مسلمانان عرب یا اعراب مسلمان دارد دور بداریم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:‌ از سوی دیگر ایران در مقطع کنونی به دنبال بازسازی روابط خود با کشورهای منطقه است ضمن اینکه تحت فشار حداکثری در پرونده هسته‌ای هم قرار دارد و از انزوای سیاسی هم گریزان است.

مطهرنیا همچنین اظهار کرد:‌ بر همین اساس بعد از مرگ پادشان عمان شاهد کمرنگ شدن نقش عمان بین ایران و غرب در پرونده هسته‌ای بودیم و به نظر می‌رسد قطر تلاش کرده این جایگاه را بازآفرینی کرده و میانجی‌گری را فراهم کند.

وی در پایان گفت: پس از خروج آمریکا از برجام و تیره شدن نوع مذاکرات و روندی که تا به امروز مذاکرات در وین داشته به نظر می‌رسد که تا حدودی نقش میانجی از سوی هر دو طرف پذیرفته شده باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.