تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر : 7147

مصرف دارو در ایران بالاست/درخواست از پزشکان نسخه نویس

مصرف دارو در ایران بالاست/درخواست از پزشکان نسخه نویس

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی، روز دوشنبه در افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، با عنوان این مطلب که پیشرفت‌های خوبی در صنعت دارو داشتیم که حدود ۹۷ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند، افزود: با تلاش شرکت های دارویی امروزه تمامی داروهایی که در زمینه درمان کرونا مفید

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی، روز دوشنبه در افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، با عنوان این مطلب که پیشرفت‌های خوبی در صنعت دارو داشتیم که حدود ۹۷ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند، افزود: با تلاش شرکت های دارویی امروزه تمامی داروهایی که در زمینه درمان کرونا مفید است، در داخل تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی تاکید کرد: مسئله مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که همیشه به پزشکان خودمان توصیه می‌کنیم مصرف دارو را پایین بیاورند. بیماران ما باید بدانند که بسیاری از بیماری ها می‌تواند بدون دارو درمان شود و اینطور نیست که همه درمان ها با دارو باشد و باید حداقل دارو برای بیمار مصرف شود.

وزیر بهداشت گفت: مصرف دارو در کشور بالاتر از متوسط جهانی است که باید آن را کاهش دهیم، اما خوشبختانه کیفیت داروهایی که در ایران تولید می شود، بسیار قابل قبول است. برخی از کشورهای همجوار ما مرتب از ما درخواست کرده و ابراز می‌کنند که داروهای ایرانی خوب است و مرتب درخواست می‌کنند که این داروها را داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در کشور هست و بیماری های مختلف، معاونت غذا و دارو پیش‌بینی می‌کند که چه دارویی به چه مقداری تولید شود. برخی اوقات ممکن است وضعیت خاصی ایجاد شود و یک بیماری تغییر شکل یافته و مصرف دارویش بالا رود. به عنوان مثال در زمینه داروی بیماری قارچ سیاه، به طور ناگهانی به دلیل کرونا مصرفش بالا رفت و مقطع کمی کمبود وجود داشت اما با تمهیدات سازمان غذا و دارو این برطرف شد.

عین اللهی گفت: در عین حال مصرف سرم طی مدتی بالا رفته بود که باید از شرکت های دارویی تشکر کنیم که علی‌رغم اینکه مدت خیلی کوتاهی کمبود سرم داشتیم، حتی سه شیفت کار کردند که اکنون نه تنها سرم داریم، بلکه مازاد هم داریم و به اندازه کافی وجود دارد.

وزیر بهداشت افزود: در شرایط فعلی کشور کمبودی در زمینه داروهای رایج ندادیم. گاهی اوقات داروهای کمیاب را نسخه می‌کنند که توصیه ما به پزشکان این است که وقتی داروهای تولید داخلی خوبی داریم، این داروهای کمیاب را نسخه نکنند که بیمار مجبور باشد دنبال آنها بگردد و هزینه زیادی برایشان گذاشته شود.

وی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت این است که اولاً تعارض منافع را در شرکت های دارویی و تجهیزاتی در نظر می‌گیریم. از پزشکان هم خواهش کردیم که دارو را به صورت واقعی نسخه کنند و آنچه که مورد نیاز است، نسخه شود. این هم جزو سیاست های ما است. نکته دیگر هم اینکه باتوجه با نیازی که برآورد می‌کنیم ان‌شاءالله بتوانیم تامین دارو را انجام دهیم.

عین‌اللهی گفت: یکی از مسائلی که امروز ما با آن درگیریم، مصرف انسولین است. انسولین از آنجایی که در کشور ما بیماران دیابتی زیاد است، مصرفش زیاد است. تا امروز هم انسولین وارداتی بوده است. اما با پیش‌بینی معاونت غذا و دارو امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم در داخل انسولین قلمی را تولید کرده و مشکل مردم را حل کنیم.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.