تاریخ انتشار : شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر : 16358

مشکلات ترددی مردم قم در شب قدر برای حضور در مسجد جمکران

مشکلات ترددی مردم قم در شب قدر برای حضور در مسجد جمکران

مردمی که در دو سال گذشته تنها از طریق تلویزیون و رادیو به همدلی و احیای شب‌های قدر مشغول بودند، امسال با کاهش شیوع کرونا و پوشش واکسیناسیون، امیدوار بودند بار دیگر با حضور در اماکن مذهبی و هم‌صدا با یگدیگر ندای الغوث و العفو سر دهند و به استغفار از گناهان بپردازند و غم

مردمی که در دو سال گذشته تنها از طریق تلویزیون و رادیو به همدلی و احیای شب‌های قدر مشغول بودند، امسال با کاهش شیوع کرونا و پوشش واکسیناسیون، امیدوار بودند بار دیگر با حضور در اماکن مذهبی و هم‌صدا با یگدیگر ندای الغوث و العفو سر دهند و به استغفار از گناهان بپردازند و غم و دل‌تنگی دو سال سخت پر غم را از جسم و جان خود بشویند.

اما گویا مسئولین مدیریتی قم در این دو سال که به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مردم حضور کمتری در این مراکز پیدا می‌کردند، نحوه مدیریت را به فراموشی سپرده بودند و به خاطر نداشتند که هر ساله تعداد زیادی از عزاداران شب‌های قدر به مسجد مقدس جمکران می‌روند؛ زیرا ترافیک فوق سنگین منتهی به مسجد مقدس جمکران بسیار عجیب بود، ترافیکی که اگر هیچ گونه تصمیمی گرفته نمی‌شد و مردم بدون هیچ محدودیت و اجرای طرح ترافیکی تردد می‌کردند، مدت زمان کمتری را در ترافیک سپری می‌کردند.

ترافیکی که اختصاص به ساعات پایانی مراسم و سیل بازگشت جمعی مردم نداشت، بلکه در ساعات ابتدایی و زمان شروع مراسم این ترافیک سنگین ایجاد شده بود به طوری که بسیاری از افراد نتوانستند به مسجد مقدس جمکران برسند و احیای خود را در ترافیک گذراندند که با توجه به پروژه‌های عمرانی متعدد احداث شده منتهی به مسجد مقدس جمکران، ایجاد این ترافیک نشان از هنر مدیریتی شگرف دارد.

احمد اقبالی یکی از فعالان رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: متأسفانه شب بیست و یکم ماه رمضان یکی از بدترین شب‌های مدیریتی در زندگی من در این شهر بوده است.

وی افزود: متأسفانه برنامه احیای مردم در شب بیست یکمی که شب عزاداری و احیای مردم بود به یکی از خاطرات بد آن‌ها مبدل شد که دلیل آن بی مدیریتی محض در شهر قم بود.

وی گفت: متأسفانه هر کسی که شب گذشته به جمکران رفت با چنین مشکلی مواجه بود و ساعت‌ها در خیابان‌های حوالی جمکران با مشکل تردد مواجه بود؛ زیرا همه راه‌ها به سمت این مسجد قفل بود. مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) از عمود ۶۰ به بعد به شکل عجیبی قفل بود و حداقل یک یا دو ساعت این مسیر بسته بود.

این شهروند قمی بیان کرد: مسیر شهر قائم به سمت جمکران نیز توسط مسئولان تردد شهری بسته شده بود و مردم برای استفاده از این محور باید از سمت بقیع به سمت جمکران می‌رفتند که ترافیک به شکل دیگری به مسیر دیگری منتقل شد و اتفاق دیگری نیفتاد زیرا آن مسیر نیز بسیار باریک و دو طرفه است که مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کرد.

وی گفت: از سمت بلوار مرجعیت نیز که خیابان کاملاً قفل بود و با اینکه فاصله چندانی با مسجد وجود نداشت ولی کسی نه می‌توانست با خانواده آن مسیر را پیاده برود و نه اینکه اصلاً راهی برای برگشت وجود داشت.

اقبالی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر مراسم ویژه عرفه و شب‌های قدر در قم منحصر به دو مرکز مهم فرهنگی یعنی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران است و اکثر مردم علاقه دارند که این مراسم را حتماً در این دو مکان حضور یابند ولی دو مشکل اساسی ایجاد می‌شود: اول اینکه این دو مرکز ازنظر تردد مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و دوم اینکه در موقع بازگشت نیز مشکلات بسیاری برای مردم وجود دارد.

اکبر عظیمی شهروند دیگر قمی که در این ترافیک عجیب به مشکل برخورده بود هم در گفت‌وگو با ما عنوان کرد: درد ما این است که مسئولان در این زمینه هیچ‌گونه پاسخگویی نداشتند و اصلاً گویی توجهی به مشکلات ما نداشتند. مگر می‌شود در مسیر جمکران بیش از دو ساعت در ترافیک باشی و مراسم همه مردم خراب شود و هیچ خبری از مسئولان در هیچ شبکه اجتماعی نباشد و هیچ حضوری در محل نداشته باشند؟

ضعف و نبود اتوبوس همگانی شهری

وی گفت: حداقل می‌توانستند با توجه به حضور گسترده مردم در شب نوزدهم این احتمال را بدهند که مراسم شب بیست و یکم قطعاً شلوغ‌تر می‌شود و یا راه را به طور کلی از یک مسیر خاص ببندند و به همه بگویید که با اتوبوس‌های تعبیه‌شده در محل تردد کنند یا اصلاً اجازه حضور ندهند. شب گذشته اکثر مردم بیش از دو ساعت در ترافیک بودند که بلا تشبیه این شلوغی را فقط در مسیر چالوس آن‌هم در پیک تردد عید نوروز تجربه کردیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته هم بنده به اتفاق خانواده در این مراسم شرکت کردیم ولی هیچ مشکلی وجود نداشت ولی امسال اصلاً باور کردنی نبود. هر خودرویی که در کنار ما بود لب به اعتراضات باز کرده بودند و متأسفانه حرف‌هایی هم می‌زدند که خودشآن‌هم می‌گفتند که اعمال ما را در این شب خراب کردند.

وی گفت: اگر مسئولان فرهنگی کل مراسم و بهترین مداحان و سخنران‌ها را در دو محل مستقر نکنند این مشکلات کمتر پیش می‌آید. چه بپذیریم چه نپذیریم بسیاری از مردم برای حضور در یک مراسم به مداح و سخنران آن مراسم دقت می‌کنند و وقتی در چنین شب‌هایی دو مراسم بزرگ بیشتر برگزار نمی‌شود این مشکلات بیشتر به چشم می‌آید که به نظر من باید این مراسم‌های عظیم را مثل محرم در محل‌های دیگر مثل ورزشگاه شهید حیدریان و هیئت‌های بزرگ برگزار کنیم که بار ترافیکی در شهر پخش شود نه افتضاحی که شب گذشته ایجاد شد.

گزارش میدانی ما از مسیرهای منتهی به جمکران حاکی است که بسیاری از مردم به دلیل مشکلات ترددی که در موقع حضور در جمکران ایجاد شد شب احیا را در قفل شدید ترافیکی در ماشین خود برگزار کردند. در این بین بسیاری از مردم به دلیل اینکه راه پس و پیش نداشتند و نمی‌توانستند به خانه خود هم برگردند با مشکلات عدیده‌ای از جانب کودکان و افراد مسن مواجه شدند که در گفت‌وگو با بسیاری از آن‌ها نیز این امر بیان شد.

اینکه مردم در این شب بزرگ نتوانستند اعمال عبادی خود را در بهترین شب سال و در بهترین مکان انجام دهند، تنها یک مشکل دارد و آن‌هم عدم هماهنگی‌های لازم برای این شب بزرگ است. متأسفانه چنانچه پیش‌بینی‌های مسئولان برای حضور مردم در شب نیمه شعبان امسال که از سوی مسئولان، «میلیونی» قلمداد می‌شد کاملاً اشتباه از کار درآمد و به دلیل مصادف شدن نیمه شعبان با شب عید، بسیاری از مردم سرگرم فراهم کردن اسباب شب عید بودند و حضور کمتری در مسجد داشتند که قطعاً گزینه محتمل تری بود شب گذشته نیز چنین، پیش بینی کرده بودند که مردمی که با هزاران انگیزه معنوی به سمت مسجد مقدس جمکران آمده بودند را این‌گونه پریشان حال کردند و به قول خودشان زیباترین و مهم‌ترین شب سال آن‌ها را خراب کردند.

این ناهماهنگی برای شهری که ادعای برگزاری بزرگ ترین تجمع مهدوی دنیا را دارد کمی عجیب است و بهتر از مسئولین به جای تلاش برای ثبت ملی این اجتماع بزرگ مهدوی، کمی هم به رفع مشکلات و نقصان‌ها بپردازند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.