تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۷
کد خبر : 14481

مذاکرات وین منوط به مشخص شدن گفت‌وگوهای روسیه و اوکراین

مذاکرات وین منوط به مشخص شدن گفت‌وگوهای روسیه و اوکراین

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به توقف مذاکرات وین گفت: با توجه به اظهارات مذاکره کنندگان تصور همه  این بود هفته گذشته توافق نهایی حاصل می‌شود اما با درخواستی که روس‌ها برای تضمین مطرح کردند به نظر می‌رسد روند تغییر کرده باشند، زیرا آن‌ها در تحریم‌ هستند، قیمت نفت

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به توقف مذاکرات وین گفت: با توجه به اظهارات مذاکره کنندگان تصور همه  این بود هفته گذشته توافق نهایی حاصل می‌شود اما با درخواستی که روس‌ها برای تضمین مطرح کردند به نظر می‌رسد روند تغییر کرده باشند، زیرا آن‌ها در تحریم‌ هستند، قیمت نفت افزایش یافته و نگرانی از ورود نفت ایران به بازار دارند، در واقع به دنبال  کسب امتیاز بزرگی هستند.

وی معتقد است: روس‌ها می‌خواهند فضای تنفسی برای‌شان به وجود آید، پیش بینی‌شان این است تحریم‌ها به زودی برداشته نمی‌شود، طبیعتا در این موضوع ایستادگی‌ آن‌ها ادامه می‌یابد مگر این‌که امتیازی بگیرند در غیر این صورت نمی‌توانیم بگوییم به این زودی توافق امضا می شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: در چنین شرایطی مگر ایران و آمریکا به سمتی بروند که به یک نوع توافق برسند یعنی ایران تا حدودی غنی سازی را کُند کند و آمریکایی‌ها نیز فعلا تحریم‌ها را بردارند و ادامه مذاکرات بگذارند برای زمانی که اوکراین به آرامشی دست یابد.

فرجی راد همچنین بیان کرد: در واقع باید منتظر باشیم تا مذاکرات بین روسیه و اوکراین آغاز و تحریم‌هایی که بر روی دوش پوتین و روسیه است کم شود، شاید در آن زمان روس‌ها حاضر شوند به عنوان یک پای برجام نقش مثبت خود را بازی کنند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که براساس برجام ایران باید میزانی از اورانیوم غنی شده را به روسیه دهد، طبیعتا وقتی روسیه پای این کار نباشد بخشی از برجام نقض می‌شود، شاید این مساله نبود یا در برجام قبلی روسیه به‌عنوان انبار اورانیوم غنی شده ایران تعیین نمی شد کار آسان‌تر و راحت‌تر بود در حال حاضر هر تغییری داده شود نقض برجام است.

وی اظهار داشت: بنابراین در شرایط فعلی نمی‌توان به قطعیت گفت توافق به سرانجام می‌رسد یا خیر، مگر این که آمریکایی ها کوتاه آیند که بعید است خواسته باشند امتیازی به روس‌ها دهند. ایران هم نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد مگر این که در مسکو با طرف روسی مذاکراتی داشته باشد .

سفیر سابق کشورمان در نروژ درباره این‌که آیا توقف مذاکرات ارتباطی با تنش میان روسیه و آمریکا سر مساله اوکراین دارد یا خیر؟ گفت: شاید یکی از دلایل این است که یک نوع فشار به آمریکا وارد کنند،‌ مساله هسته‌ای مهم‌ترین موضوع شرایط فعلی بعد از اوکراین است.

فرجی راد همچنین گفت: روسیه تمایل ندارد غیر از نفت خودش، نفت دیگری وارد بازار شود، همواره مساله انرژی روسیه مورد بحث بوده و همه نگران هستند که با تحریم‌ها این منبع انرژی قطع شود. اگر قیمت نفت افزایش زیادی داشته و نفت ایران و ونزوئلا وارد بازار شود طبیعتا اقتصاد روسیه متاثر از این تحریم‌ها خواهد بود.

وی پیشنهاد کرد: در چنین شرایطی باید اعتمادی حاصل شود، توافقی میان ایران و آمریکا صورت  گیرد تا ایران بتواند صادرات نفتی خود را افزایش دهد ضمن این که ایران ملاحظاتی در ارتباط با غنی سازی داشته باشد، تا مذاکرات روسیه و اوکراین به یک نتیجه‌ای برسد.

این استاد ژئوپلیتیک  دانشگاه  درباره موضع چینی ها نسبت به روند مذاکرات هم اظهار کرد: چینی ها به نفع‌شان است که توافق انجام شود، نفت ارزان گردد تا بتوانند اقتصاد فعال‌تری داشته باشند، در واقع در تلاش هستند که اظهارات مایوس کننده نداشته و با خوش بینی صحبت کنند و به عنوان واسطه فعال هستند تا توافق هر چه زودتر نهایی شود. البته از جهاتی ملاحظات روسیه را نیز دارند زیرا با تحریم روسیه مشکلاتی در زمینه تبادلات مالی و بانکی و فعالیت‌ شرکت‌های چینی به وجود آمده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.