تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر : 30454

مدیریت ناکارآمد و سنتی بلای جان تیم‌های فوتبال خوزستان شده است

مدیریت ناکارآمد و سنتی بلای جان تیم‌های فوتبال خوزستان شده است

امین یزدانی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: بی گمان همه بر این جمله اتفاق نظر دارند که فوتبال از خوزستان وارد کشور شد اما هنوز ما خوزستانی ها در گذشته خود سیر می کنیم و اندک اندک از برخی مناطق کشور در زمینه فوتبال و امور مرتبط با آن دور می شویم و

امین یزدانی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: بی گمان همه بر این جمله اتفاق نظر دارند که فوتبال از خوزستان وارد کشور شد اما هنوز ما خوزستانی ها در گذشته خود سیر می کنیم و اندک اندک از برخی مناطق کشور در زمینه فوتبال و امور مرتبط با آن دور می شویم و اگر به خودمان نیاییم، فقط نامی از فوتبال خوزستان باقی می‌ماند.
وی ادامه داد: دیرزمانی تیم های مختلف ملی و باشگاهی کشور مملو از بازیکنان تکنیکی و باکیفیت خوزستانی بودند و هر جا نامی از فوتبال برده می شد، نام و آوازه فوتبال خوزستان با تارک آن می درخشید؛ پس با چنین سابقه و تاریخچه ای چگونه حداقل در دو سه دهه اخیر، مهد فوتبال ایران به واردکننده ای محض در زمینه جذب بازیکنان بی کیفیت خارج از استان روی آورده است؟
ضعف مدیریت به وضوح در تمام ارکان باشگاه‌های خوزستانی دیده می‌شود
این کارشناس فوتبال با بیان این که در افت و پسرفت فوتبال خوزستان چند عامل کلیدی و حیاتی دخالت تام دارند، ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل این افت، ضعف مدیریت در کلیه ارکان فوتبال باشگاهی بوده که ما به عینه دیده می شود. مدیریت ناکارآمد و سنتی بلای جان تیم های خوزستانی در کلیه رده ها و لیگ های مختلف شده است. ضعف مدیریت مهمترین عامل بی ثباتی در اداره یک باشگاه است و بی ثباتی در مدیریت منجر به عدم برنامه ریزی بلندمدت و کلان شده و در ادامه نیز باعث بی ثباتی در کادر فنی می شود و به همین دلیل در فصل جاری شاهد تغییرات فراوان و بی سابقه روی نیمکت تیم های لیگ برتری خوزستان بوده ایم که خود یک رکورد منفی برای فوتبال نحیف شده خوزستانی به شمار می رود. پس ضعف مدیریت و مدیران تصمیم گیر خارج از استان، عامل مهمی در افت محسوس فوتبال خوزستان داشته و دارد زیرا اگر در راس هرم باشگاه خللی وارد شود یقینا بر تمام اضلاع باشگاه تاثیرات منفی خواهد گذاشت.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از علل افت فوتبال خوزستان، عدم تامین منابع مالی برخلاف این که خوزستان غنی ترین استان کشور محسوب می شود، است. این امر نیز ناشی از ضعف مدیریت باشگاه ها و کل استان است که در بالا به آن پرداخته شد. چرا باشگاه ها و تیم های خوزستانی، استاتی که تقریبا  ۸۰ درصد از بودجه کل کشور را تامین می کند باید برای هزینه سفر و حداقل ها کاسه گدایی دراز کنند؟
امکانات فوتبال خوزستان جوابگوی این همه استعداد بکر و ناب نیست
یزدانی گفت: زیرساخت های فوتبال خوزستان فرسوده هستند و اگر به مرکز استان و سایر شهرستان ها سربزنید، خواهید دید که امکانات و زیر ساخت ها نسبت به تعداد بازیکنانی که در بدترین شرایط جغرافیایی عاشقانه فوتبال بازی می کنند، کافی نیست و به نوعی جوابگوی این همه استعداد بکر و ناب نیست. خوزستان معدن ناب و خالص فوتبال کشور است اما برای استخراج الماس های فوتبال نیاز به ابزار مدرن است که متاسفانه هنوز مربیان زحمتکش پایه استان با خون جگر خوردن و با دستانی خالی مبادرت به استخراج این الماس ها می کنند. برای تراشیدن الماس نیاز به ابزار مدرن بوده که از دسترس مربیان زحمتکش پایه خارج است.
بسیاری از مربیان پایه خوزستان به شکل سنتی فعالیت می‌کنند
وی افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن پرداخت، تربیت، پرورش و آموزش مربیان پایه آن هم به صورت علمی و آکادمیک در یک پروسه بلند مدت است. نمی شود با یک تا دو هفته آموزش مربی شد. مربیگری همانند ساختن بازیکن نیاز به یک پروسه بلند مدت دارد اما چنین پروسه ای در تمام مناطق کشورمان طی نمی شود. متاسفانه بسیاری از مربیان پایه در سراسر استان به شکل سنتی و با کمترین امکانات ممکن فعالیت می کنند و به آن ها هیچ اهمیتی داده نمی شود. فاجعه زمانی خودش را در فوتبال پایه  نشان می دهد که این مربیان برای تیمداری از جیب خودشان هم هزینه می کنند.
این کارشناس گفت: اگر درصدد باشیم که آینده فوتبال خوزستان را از نو بسازیم باید مربیان استان و خصوصا مربیان پایه به دانش روز فوتبال پایه جهان، مسلح شوند و در این زمینه تخصص ویژه ای پیدا کنند زیرا اساس و بنیان فوتبال هرکشور بر فوتبال رده های سنی مختلف پایه بنا نهاده می شود و اگر فندانسیون فوتبال هر کشوری معیوب و متزلزل ساخته شود، قطعا این ساختمان به سرعت ریزش خواهد کرد.
دو تیم نفتی خوزستان از ضعف مدیریت ضربه خوردند
وی عنوان کرد: دو تیم نفتی خوزستانی که فانوس به دست در انتهای جدول برای سقوط لحظه شماری می کنند، از ضعف مدیریت کلان خود ضربه خوردند. ما از اول به داشته های خودمان بها ندادیم و متاسفانه مدیران که بومی بودند، خود تصمیمات نهایی را نمی گرفتند بلکه تصمیماتدر جتای دیگر گرفته می شد و می شود. بنابراین فوتبال خوزستان به جایی رسید که اکنون امیدها تنها به فولاد است که خود مطلقا با ندانم کاری مدیران سابق، انتظارات علاقه مندان خود و فوتبال دوستان خوزستانی را برآورده نکرده است. زمانی می توانستیم چهار تا پنج تیم در لیگ برتر داشته باشیم اما با این روند معیوب ممکن است که فقط فولاد را سال بعد در لیگ برتر داشته باشیم، هرچند اگر از استقلال خوزستان به خوبی حمایت شود و منیت ها را کنار بگذاریم، می توان انتظار داشت که استقلال خوزستان را که سابقه فتح لیگ برتر را در کارنامه دارد را نیز فصل آینده در لیگ برتر ببینیم.
راه خروج از این وضعیت، آموزش مدیران قوی است
یزدانی بیان کرد: برای برون رفت از افت و پسرفت فوتبال خوزستان باید مدیران قوی و آموزش دیده بومی را انتخاب کرد و در ادامه به پرورش مدیران متخصص و بومی و نیز تربیت مربیان پایه متخصص و تامین منابع مالی دراز مدت، تامین و تعبیه زیرساخت ها و اعتماد کردن به بازیکنان جوان بومی که به وفور در سراسر استان یافت می شوند، به نوان یک استراتژی نگاه کرد. داشتن برنامه های سه گانه که امروزه در جهان فوتبال به عنوان یک چشم انداز کلیدی در مسیر رشد و بالندگی فوتبال باشگاه ها شمرده می شود، از جمله ضروریات یک باشگاه مدرن محسوب می شود.
مسئولان از خواب زمستانی بیدار شوند
وی گفت: امیدوارم مدیران و مسئولان دلسوز و متعهد فوتبال خوزستان از خواب زمستانی بیدار شوند تا چشم انداز مدرنی برای آینده فوتبال استان در کلیه رده های سنی ترسیم کنند تا مجددا نه تنها محلی برای واردات بازیکنان بی کیفیت خارج  از استان نباشیم، بلکه علاوه بر تامین نیازهای تیم های استان، به صادر کننده فوتبالیست به تیم های ملی و سایر باشگاه های کشورمان شویم.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.