تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۳:۳۵
کد خبر : 8993

مدیریت خواب با ورزش!

مدیریت خواب با ورزش!

به گزارش ایسنا، خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود؛ یعنی اینکه برای حفظ سلامت و شادابی خود کارهای روزانه کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم و در میان انواع خودمراقبتی ها داشتن خواب و استراحت کافی یکی از اصلی ترین نیازها است چرا که به افراد کمک می‌کند تا احساس طراوت

به گزارش ایسنا، خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود؛ یعنی اینکه برای حفظ سلامت و شادابی خود کارهای روزانه کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم و در میان انواع خودمراقبتی ها داشتن خواب و استراحت کافی یکی از اصلی ترین نیازها است چرا که به افراد کمک می‌کند تا احساس طراوت و هوشیاری و روحیه خوب را در طول زندگی حفظ کنند.

با همه گیری کووید ۱۹ یکی از مسائلی که برای بسیاری از مردم و به ویژه ورزشکاران رخ داد، بی خوابی‌ها، کم خوابی‌ها، نامنظم خوابیدن و کم شدن کیفیت خواب بود و به سختی می توان گفت که چه میزان خواب کافی و ایده آل است؟ چرا که افراد باید خود به این مساله توجه داشته باشند و با شناسایی بدن خود به این نتیجه برسند که چه چیزی برای آن‌ها بهترین است؟

بر اساس این مطلب که از سوی آمنه داوری، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌ آمده است:  مشکلات خواب می‌تواند آثار منفی بر سلامت روان افراد خصوصا ورزشکاران داشته باشد و احساس، افکار، رفتارها و واکنش‌های جسمی را تحت تاثیر قرار دهد و شاید قدیمی ترین راهکار ارائه شده برای خوابیدن، ورزش کردن باشد؛ در حقیقت فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی، شخص را برای خواب آماده می‌سازد.

روانشناسان متوجه شده‌اند که نه فقط افراد سالم از برنامه های ورزشی منظم سود می‌برند بلکه تمرینات ورزشی در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و اختلالات خواب مبتلا هستند نیز مفید است، بنابراین چه میزان فعالیت در روز بیشتر باشد خواب عمیق تر و راحت تری در شب به دنبال خواهد داشت.

توصیه های مختلفی به منظور آرام خوابیدن افراد وجود دارد، ابتدا اینکه باید سعی شود همیشه در ساعت معینی به تخت خواب بروید و یا از خواب بیدار شوید تا بدن به زمان معین خواب و بیداری عادت کند. بهترین مقدار خواب برای یک فرد بالغ هفت تا ۹ ساعت و بهترین زمان بین ساعات ۱۰ شب تا ۵ صبح است.

همچنین افراد باید سعی کنند در طول روز تا حد امکان تحرک بدنی داشته باشند و بیشترین زمان خود را صرف کارهای یکنواخت و خسته کننده نکنند یا سعی کنند با انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا، شادابی خود را حفظ کنند.

مطالعه و گرفتن دوش آب ولرم می تواند راه مناسبی برای آرام شدن و داشتن خوابی راحت باشد و هیچ‌گاه بلافاصله بعد از ورزش نباید به رختخواب رفت.

موضوع دیگر اینکه افراد می‌توانند نزدیک محل زندگی خود قدم بزنند و با این کار نه تنها موجب شوند که عضلاتشان خسته نشود، بلکه دمای بدن آن‌ها نیز بالا رفته و وقتی این حرارت به آهستگی کاهش می یابد، فرد به زمان خواب خود نزدیک می شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.