تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 5455

مدیرکل دستگاه امنیت لبنان: بین عون و میقاتی میانجیگری کردم/باید از سید حسن نصرالله تشکر کرد

مدیرکل دستگاه امنیت لبنان: بین عون و میقاتی میانجیگری کردم/باید از سید حسن نصرالله تشکر کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، عباس ابراهیم، مدیرکل دستگاه امنیت لبنان گفت: من بین میشل عون، رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر میانجیگری کردم و به اینجا رسیدیم که دولت تشکیل شد. من اطمینان دارم که دولت کلید افق گسترده تری است.  ارتباط با دیگران امری ضروری در نظام‌های دموکراتیک است

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، عباس ابراهیم، مدیرکل دستگاه امنیت لبنان گفت: من بین میشل عون، رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر میانجیگری کردم و به اینجا رسیدیم که دولت تشکیل شد. من اطمینان دارم که دولت کلید افق گسترده تری است.  ارتباط با دیگران امری ضروری در نظام‌های دموکراتیک است و موفقیت یک رجل امنیتی در ارتباط با همگان است. در هر صورت فشارهای سیاسی از خارج منجر به تسریع در روند تشکیل دولت شد اما در عین حال اگر اراده داخلی نبود دولت تشکیل نمی‌شد. میقاتی از من خواست میانجیگری کنم و عون از این طرح استقبال کرد. هماهنگی میان سعد حریری، نخست وزیر سابق و عون نبود اما این انسجام را در ارتباط با میقاتی شاهد بودم. فرق بین حریری و میقاتی این است که حریری با فراکسیون‌های پارلمانی و بزرگترین فراکسیون پارلمانی با ریاست جبران باسیل ارتباط برقرار نکرد.

ابراهیم گفت: در چارچوب سیاسی اختلافاتی بین فراکسیون‌های توسعه و آزادی و لبنان قدرتمند وجود داشت. من علیه هیچ کسی نیستم. باسیل به یک سوم باقیمانده کابینه دست نیافت و عون نیز خواهان یک سوم نبود بلکه می‌خواست نقش ریاست جمهوری در تشکیل دولت در نظر گرفته شود و به آن دست یافت. دولت پایدار است و نیازی به بدبینی نیست و هفته آینده از طریق ارتباط با صندوق بین المللی پول فعالیتش آغاز خواهد شد. اگر به یکدیگر کمک نکنیم به قعر جهنم می‌افتیم. کاهش قیمت دلار در بازار سیاه مسئله مثبتی است. آیا دولتی دیده‌اید که بیانیه وزارتی را با این سرعت تهیه کند. طرح‌های آماده‌ای برای اصلاحات طی ماه‌های آتی وجود دارد.

وی از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به دلیل کمک به لبنان در تمام پرونده‌ها قدردانی کرد و گفت: من از الکاظمی خواستم برای تضمین تأمین برق لبنان به ما سوخت بدهد.

عباس ابراهیم گفت: دستگاه امنیت کل مسئول گذرگاه‌های قانونی است. باید از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان تشکر کرد؛ چراکه امنیت را برای انتقال ماده‌ای که مردم لبنان به آن نیاز دارند حفظ کرد. حزب الله همواره در معرض تحریم‌ها قرار داشته است. زمانی که انرژی به پایان می‌رسد هر فردی باید از دوستانش درخواست و از روابطش با کشورهای دیگر استفاده کند. قاچاق از سوریه به لبنان و از لبنان به سوریه وجود دارد. دلیل گذرگاه‌های غیرقانونی نبود هماهنگی میان دولت لبنان و سوریه است.

وی تأکید کرد: سوریه یک گذرگاه اجباری برای گزینه‌ها و توافق‌ها با عراق و اردن است. نمی‌توانیم جغرافیا را تغییر بدهیم. سوریه گذرگاه گاز و فرآورده‌های نفتی است. مطمئنم که مذاکره با سوریه صرفا فنی بود. سوریه هیچ روزی در هیچ درخواستی که به لبنانی‌ها کمک کند، مانع تراشی نکرده است. گاز مصر نیاز به یک ماه دارد تا به دیرعمار برسد. سوریه آماده اصلاح شبکه آن است.

ابراهیم درباره انتخابات پارلمانی گفت: برخی خواهان انتخابات پارلمانی زودهنگام هستند. عون بر برگزاری انتخابات در موعد خود تأکید دارد.

وی درباره تحقیقات درخصوص انفجار بندر بیروت گفت: تا به این لحظه به صورت رسمی به من گفته نشده که باید تحت بازجویی قرار بگیرم. طارق بیطار، قاضی پرونده به روند قانونی در این راستا پایبند است. قانون به عباس ابراهیم اجازه نمی‌دهد که در مقابل قانون قرار گیرد. من اولین کسی بودم که به محل انفجار رفتم. زمانی که قانون اجازه بدهد مقابل قاضی بیطار قرار می‌گیرم. در صورتی که وزیر کشور اجازه پیگردم را بدهد روز بعد حتما مقابل قاضی قرار می‌گیرم. اگر کسی دنبال تسویه حساب با من است آماده‌ام.

عباس ابراهیم درباره سرنوشت بازداشت شدگان در زندان‌های سوریه گفت: ما منتظر دستورات سیاسی هستیم. دستگاه امنیت کل مسئول این پرونده است اما ما نمی‌توانیم بدون تصمیم سیاسی وارد این پرونده شویم. این پرونده باز خواهد شد و برای بستن نهایی آن تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.