تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
کد خبر : 3841

ماکرون: جنگ علیه داعش با امنیت کل منطقه مرتبط است/ فرانسه در موصل کنسولگری افتتاح می‌کند

ماکرون: جنگ علیه داعش با امنیت کل منطقه مرتبط است/ فرانسه در موصل کنسولگری افتتاح می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل گفت، روابط تاریخی کردستان را به فرانسه پیوند می‌زند. ما به اقلیم کردستان و پیشمرگ‌ احترام می‌گذاریم. ماکرون تاکید کرد: فرانسه به حمایت خود در خصوص بازگشت تمام آوارگان به مناطق‌شان

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل گفت، روابط تاریخی کردستان را به فرانسه پیوند می‌زند. ما به اقلیم کردستان و پیشمرگ‌ احترام می‌گذاریم.

ماکرون تاکید کرد: فرانسه به حمایت خود در خصوص بازگشت تمام آوارگان به مناطق‌شان ادامه می‌دهد. ما با دولت عراق درباره سنجار و بازگرداندن اهالی آن صحبت کردیم.

ماکرون همچنین گفت، فرانسه به حمایت از دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان در زمینه مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد. ما به حمایت از قربانیان حلبچه خواهیم پرداخت.

رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: فرانسه از شما حمایت مستمر خواهد داشت و برای یاری به ایجاد فضای سالم به منظور بازگشت آوارگان موجود در اقلیم به مناطق‌شان تلاش می‌کند.

ماکرون درباره سنجار نیز تاکید کرد: با دولت اقلیم در این باره صحبت کردم و باید شهرستان سنجار امن باشد.

بارزانی نیز گفت: عراق و اقلیم کردستان عراق می‌توانند شرکای خوبی برای فرانسه باشند.

رئیس اقلیم کردستان عراق از حمایت فرانسه از اجلاس بغداد تشکر کرد و گفت: از سوی همه شهروندان اقلیم از رئیس‌جمهوری فرانسه در اقلیم استقبال می‌کنیم. 

او خاطرنشان کرد: سفر ماکرون برای حمایت از روند دموکراسی در عراق بسیار مهم است و ما مسائل مختلفی را با او بحث کردیم.
 
در عین حال رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر به نینوا و دیدار با جمعی از روحانیون مسیحی از قصد دولت فرانسه برای افتتاح کنسولگری در موصل خبر داد.

همچنین به نقل از میدل ایست نیوز، رئیس جمهوری فرانسه که برای شرکت در کنفرانس بغداد به عراق سفر کرد امروز به نینوا رفت و از قصد کشورش برای افتتاح کنسولگری در موصل خبر داد.

وی در دیدار با جمعی از روحانیون مسیحی در کلیسای الساعة در موصل گفت: از نیروهای عراقی برای مقابله با داعش تشکر می‌کنم؛ آنها ابتدا از خاک خود دفاع کردند و سپس جامعه بین‌المللی به صحنه آمد.

ماکرون با اشاره به نقش فرانسه در جنگ علیه تروریسم در فرانسه اظهار کرد: ما برای بازسازی موصل در اسرع وقت تلاش می‌کنیم و پروژه‌هایی از جمله افتتاح کنسولگری فرانسه در موصل داریم و با مقامات عراق برای بازگرداندن آوارگان به سرزمینشان اقدام می‌کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه یکی از دلایل عدم امکان بازگشت آوارگان به سرزمینشان را بدی وضعیت خدماتی موصل دانست و گفت: هزاران ایزدی منازل خود را ترک کرده و به علت حمله داعش آواره شدند و اکنون نیز به علت حملات ترکیه به آن منطقه علاوه بر برخی موانع دیگر، نمی‌توانند به سنجار بازگردند.

ماکرون در ادامه تصریح کرد که فرانسه مایل به افتتاح کنسولگری و مدرسه در موصل است و در این راستا ۶۰ میلیون دلار کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه فرانسه نقش موثری در زمینه آموزش ایفا می‌کند، گفت که افتتاح کنسولگری و مدرسه در موصل بسیار مهم است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.