تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر : 26221

لیبی سفیرش را در یونان فراخواند

لیبی سفیرش را در یونان فراخواند

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری عربی۲۱، وزارت خارجه لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نجلا المنقوش، وزیر خارجه این کشور، حمد بشیر المبروک، سفیر لیبی در یونان را فراخواند تا درمورد رفتار وزیر خارجه این کشور مشورت کند که هنگام سفر به طرابلس، نخواست از هواپیما پیاده شود. در این بیانیه آمده است

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری عربی۲۱، وزارت خارجه لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نجلا المنقوش، وزیر خارجه این کشور، حمد بشیر المبروک، سفیر لیبی در یونان را فراخواند تا درمورد رفتار وزیر خارجه این کشور مشورت کند که هنگام سفر به طرابلس، نخواست از هواپیما پیاده شود.
در این بیانیه آمده است که این رفتار با عرف دیپلماسی بین‌المللی مغایرت دارد.
در ادامه بیانیه آمده است که المنقوش از سفیر لیبی در یونان خواست با ارسال اعتراض‌نامه‌ای از مقامات آتن بخواهد در مورد این رفتار وزیر خارجه توضیح دهند. المنقوش گفت، این نوع رفتار نسنجیده پیامدهای خطرناکی بر امنیت و ثبات لیبی دارد و دعوتی غیرمستقیم بر تقویت دودستگی است.
روز پنجشنبه، عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی هم گفت، کشورش اجازه اقدامات نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان در قبال لیبی و حاکمیت آن را نخواهد داد.
این واکنش در پاسخ به مخالفت دندیاس است که هنگامی که هواپیمای حامل وی در فرودگاه طرابلس به زمین نشست از پیاده شدن خودداری کرد و به بنغازی رفت و با خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی دیدار کرد.
در این رابطه، پیش از این دندیاس گفت: محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی از ما خواست به طرابلس رفته و با او دیدار کنیم. من موافقت کردم اما به شرط اینکه تماس‌های رسمی با دولت موقت نداشته باشم. قرار بود با المنفی ملاقات کنم و بروم اما حضور نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی به این معنا بود که به توافقی که کرده‌ایم احترام گذاشته نشده برای همین تصمیم گرفتم از آنجا بروم.
وی معتقد است، دولت وحدت ملی، دولت موقت است که قدرت را غصب کرده و از منابع لیبی بهره‌برداری می‌کند.
از ماه مارس گذشته، دو دولت در لیبی در حال نبرد هستند، یکی به نخست وزیری فتحی پاشاغا که توسط مجلس نمایندگان در طبرق (شرق) منصوب شده است و دیگری دولت وحدت ملی به نخست وزیری الدبیبه است که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.
سازمان ملل تلاش‌های متزلزلی برای دستیابی به اجماع لیبی پیرامون قاعده قانون اساسی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری انجام می‌دهد و لیبیایی‌ها امیدوارند این انتخابات منجر به انتقال قدرت و پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه شود که سال‌ها کشور نفت‌خیز آنها را گرفتار کرده است.
انتهای پیام 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.