تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر : 21906

لرستانی: به لحاظ فنی چیزی از فرنگی کاران ندیدم/ موافق کنار گذاشتن بنا نیستم

لرستانی: به لحاظ فنی چیزی از فرنگی کاران ندیدم/ موافق کنار گذاشتن بنا نیستم

علیرضا لرستانی در گفتگو با ایسنا، درباره نمایش ضعیف و دور از انتظار فرنگی کاران ایران در رقابت های قهرمانی جهان و از دست رفتن سکوی تیمی این مسابقات، اظهار کرد: فاکتورها و عوامل مختلفی در کسب این نتایج دخیل بودند. ابتدا اینکه فکر می کنم سرمربی تیم ملی خسته شده بود. او سال گذشته

علیرضا لرستانی در گفتگو با ایسنا، درباره نمایش ضعیف و دور از انتظار فرنگی کاران ایران در رقابت های قهرمانی جهان و از دست رفتن سکوی تیمی این مسابقات، اظهار کرد: فاکتورها و عوامل مختلفی در کسب این نتایج دخیل بودند. ابتدا اینکه فکر می کنم سرمربی تیم ملی خسته شده بود. او سال گذشته هم گفت نمی خواهم ادامه بدهم اما به هر شکل به کار ادامه داد. باید قبول کنیم که بنا ۶۴ یا ۶۵ سال سن دارد و هر کسی هم جای او باشد خسته می شود. او با وجود خانواده و فرزند، حضور دائم در اردوها برایش سخت است و باید برود تا روحیه اش عوض شود. بنا ۲ یا ۳ سال است که در اردوهای تیم ملی حضور دارد و با توجه به بحث کرونا دائما در فضای قرنطینه بوده است که واقعا خسته کننده است.
پیشکسوت کشتی ایران افزود: باید تحلیل کنیم ببینیم آیا بچه ها دچار بیش تمرینی بودند یا کم تمرین داشته اند چرا که بدن ها اصلا شادابی و طراوت لازم را نداشت. مبحث دیگر این است که آیا بچه ها اعتماد به نفس لازم را داشتند و اصلا به لحاظ روحی و روانی آماده حضور در این رویداد بودند یا خیر. وقتی روسیه و بلاروس غایب این مسابقات بودند، احساس می کنم بچه های ما اعتماد به نفس کاذب پیدا کرده بودند و فکر می کردند چون سال گذشته در حضور روس ها ۴ طلای جهان گرفته اند امسال همه طلاها را درو می کنند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل مهم و تعیین کننده میزان خواب کشتی گیران است که باید بررسی شود. زمان ما هم همینطور بود و معمولا کشتی گیران ساعت ۲ یا ۳ شب می خوابند. همه این عوامل باید ریشه یابی شود تا برای آینده از آن ها استفاده کنیم. ما اگر بخواهیم کسب این نتیجه را با سال ۲۰۱۸ که اشکانی سرمربی بود و فقط یک برنز گرفتیم مقایسه کنیم، نتیجه خوبی گرفته ایم اما اگر بخواهیم با نتایج بنا و مدال های سال پیش مقایسه کنیم قطعا نتیجه خیلی بدی گرفته ایم.
لرستانی درباره مشکلات فنی و بدنی کشتی گیران ایران در این رقابت ها، گفت: کشتی گیران ما معمولا کوته بین هستند و بیشتر حواسشان به این موضوع است که فن نخورند. وقتی کشتی گیر دنبال فن نخوردن باشد دنبال فن زدن هم نمی رود. البته یکی از عوامل موفقیت مباحث فنی است، آمادگی جسمانی، تغذیه و قدرت بدنی و روانی نیز نقش تعیین کننده ای دارند. وی با تاکید بر اینکه به لحاظ فنی چیزی از کشتی گیران ایران در مسابقات جهانی ندیدم، خاطرنشان کرد: اینکه برادران گرایی به عنوان ۲ کشتی گیر فنی ما چنین نتیجه ای می گیرند باید بررسی شود. محمدرضا گرایی مقابل کشتی گیر صرب از ابتدای مبارزه عجله داشت تا کار حریف را زود تمام کند و ۸ بر صفر برنده شود. مگر می شود در فینال جهانی با چنین رویکردی مبارزه کرد؟ از سوی دیگر صرب ها خیلی خوب و دقیق گرایی را آنالیز کرده بودند و نگذاشتند او در فنون کمرگیری و کنده فرنگی که تبحر دارد موفق باشد.
دارنده مدال های طلای آسیا و نایب قهرمان پیشین بازی های آسیایی، افزود: گرایی ۴ بر صفر از حریف خود پیش بود و فقط کافی بود که در ۳ دقیقه دوم کشتی را مدیریت کند. وقتی ۴ بر صفر جلویی و طلای جهان در دستت است خب کشتی را اداره کن، چه نیازی به ریسک فن زدن و کسب امتیاز بیشتر داری؟ مربیان کوچ چطور از او نخواستند کشتی را ببندد و ۳ دقیقه مبارزه را اداره کند تا پیروز شود. شما استراتژی میرزازاده مقابل حریف گرج که کوه عضله بود را دیدید. وقتی فهمید زورش نمی رسد کاری کرد اخطار کم کاری اول را بگیرد و سپس اخطار کم کاری دوم را حریفش گرفت و با همین یک بر یک میرزازاده پیروز شد، آنوقت گرایی کشتی ۴ بر صفر برده را به آب و آتش می زند تا بیشتر امتیاز بگیرد و در نهایت طلای جهان را از دست می دهد. کشتی گیر صرب کشتی گیری نبود که پوئن بگیرد اما خود گرایی کارهایی کرد که به او امتیاز داد.
لرستانی درباره باخت ساروی به الکسانیان پا به سن گذاشته، گفت: کشتی ورزشی است که تا ۴۰ سالگی هم می توان در میادین کشتی گرفت. کما اینکه کشتی گیر رومانی در ۴۰ سالگی در المپیک سئول طلای المپیک گرفت یا یوردانوف و کشتی گیران آمریکایی هم تا سنین بالا کشتی گرفتند. به نظر من الکسانیان خوب آنالیز نشده بود. وقتی یک کشتی گیر قبلا به حریف خود باخته است پس امکان باخت مجدد وجود دارد و باید به دقت آنالیز شود. الکسانیان خیلی راحت و با برنامه ساروی را شکست داد و اگر تا یک ساعت دیگر هم کشتی ادامه داشت ساروی نمی توانست از الکسانیان امتیاز بگیرد. سرمربی سابق تیم ملی، با بیان اینکه هنوز در کشتی و ورزش ایران کار زیادی داریم، تصریح کرد: کشتی و ورزش ما برنامه ریزی خاصی ندارد و به همین دلیل نیز همیشه حرکت سینوسی داشته ایم، یک سال خیلی خوب و سال بعد خیلی بد نتیجه گرفته ایم. هر رییس فدراسیونی که می آید از آبدارچی تا نایب رییس را تغییر می دهد، این به معنای اینست که ما سیستماتیک کار نمی کنیم و آن چیزی را که خودمان می خواهیم اجرا می کنیم.
لرستانی در پایان درباره برخی صحبت ها در فضای مجازی مبنی بر لزوم استعفای محمد بنا، گفت: اصلا موافق استعفای بنا نیستم. چه کسی به غیر از او داریم که بتواند با این بچه ها کار کند؟ ما اصلا مربی ساخته ایم که بتواند تیم بزرگسالان را اداره کند؟ قبول دارم بنا سنش بالا رفته و نیاز به استراحت دارد اما اصلا موافق کنار گذاشتن او نیستم. ما مربی نساخته ایم که اگر بنا رفت خیالمان راحت باشد تا تیم را به او بسپاریم. من موافق این هستم که کادر او تقویت شود. کشتی گیر نباید به کوچ خود بگوید که چلنج کن بلکه مربی باید انقدر حواسش جمع باشد تا در موقع لزوم خیلی سریع چلنج کند تا حق کشتی گیرش را بگیرد. متاسفانه مربیان ما مثل تماشاگران محو مسابقات شده بودند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.