تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر : 15240

قم شهری که می توانست میهمانان خود را میخکوب کند

قم شهری که می توانست میهمانان خود را میخکوب کند

ایران سرای جان ماست و هر تکه از خاکش تقدسی دارد به ارزشمندی دُر و گوهر و به زیبایی و جلال خورشید تابان، آری این دیار آغشته به خون هزاران مسلمان ایرانی تبار است که ذره ذره تنش را در آغوش کشیدند تا صلابت بماند جانمان! هر شهر و هر کوی و برزن آن فرزندی

ایران سرای جان ماست و هر تکه از خاکش تقدسی دارد به ارزشمندی دُر و گوهر و به زیبایی و جلال خورشید تابان، آری این دیار آغشته به خون هزاران مسلمان ایرانی تبار است که ذره ذره تنش را در آغوش کشیدند تا صلابت بماند جانمان!

هر شهر و هر کوی و برزن آن فرزندی است که در بطن آن اسلام ناب محمدی رخ نمایان کرده، قم؛ کهن‌ترین شهر صدر اسلام و مدفن اولاد پیغمبری است که سلاله پاکان و خوبان عالم نام دارد، شهری به قدمت تاریخ ایران باستان و ابرمردان شیعی که نام‌داریشان گوش فلک کر را می‌نوازد.

قم نامی است آشنا در کلام اهل بیت علیهم السلام و کتب تاریخ نویسان معروف که جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌است، اما اینکه نامگذاری این سرزمین در چه زمان بوده و چه کسی این شهر را بدین نام خوانده است هر یک از ما را به کنکاش پیرامون نام قم و سبب این نام گذاری مبارک می‌کشاند که خالی از لطف نیست.

 عده‌ای بر این باورند که نام این شهر در قدیم مجمع انصارالقائم (عج) یعنی محل تجمع یاران امام زمان بوده و برخی دیگر نیز
 آن را ماؤی للفاطمیین یعنی پناهگاه منسوبین به فاطمه زهرا می‌خواندند و شهر خون و قیام این عنوان به دلیل نقش فعال به این شهر انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر ایران نیز دیگر دلایل نام‌گذاری آن به شمار می‌آید، اما فارغ از ریشه‌یابی نام این شهر، قداست حضور با برکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که عاشقان حضرت را به این دیار می‌کشاند.

حضور بانوی کریمه در این شهر چهره مذهبی و پر نوری را به این شهر بخشیده و زیر سایه آن حضرت مراجع عظام تقلید را در بر خود دارد، بطوریکه می‌توان گفت نقش پررنگ و علمی شهر قم اگر از نقش مذهبی آن بیشتر نباشد کمتر نخواهدبود.

شهر قم از نظر علمی در درجه بالایی در جهان اسلام برخورده است. حتی در زمینه علوم انسانی شهر قم یکی از وزنه های نظام علمی کشور به حساب می شود. این شهر تا کنون صدها هزار طلاب و دانش آموختگان علوم انسانی و اسلامی را تربیت و آموزش داده و بسیاری از دانشمندان علوم و فقه و مراجع تقلید در این شهر ساکن هستند، به علاوه شاهد رشد و پیشرفت مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌های متعددی در این استان هستیم که هرساله دانشجویان زیادی از دیگر شهرها به این دیار می‌کشاند.

علاوه بر جایگاه سنتی مذهبی، استان قم یک شهر سیاحتی نیز به شمار می‌رود و مراکز تفریحی زیادی را در شهرهای خود رشد و نمو داده است که می‌توان به شهرستان کهک و وجود برف انبار دل انگیز آن که در فصول سرد و گرم سال متناسب با طبیعت رنگ عوض کرده و گردشگران را پذیرا می‌شود، بازار قدیمی قم، کوه خضر نبی با قدمتی چندهزار ساله، غار وشنوه، مسجد فیضیه و صدها خانه‌های تاریخی و کاروانسراهای دوران کهن اشاره کرد که بیننده را مجذوب خود می‌کنند.

اما این استان به دلیل کم‌لطفی و عدم توجه مدیران و مسئولین به ظرفیت‌های تفریحی و سیاحتی وی آنچنان که باید مورد استقبال و حمایت گردشگران واقع نشده و بسیاری از مراکز گردشگری و توریستی وی مغفول مانده، درحالی که با اندکی درایت و هوشمندی می‌توان با اتخاذ تدابیری مناسب در کنار نقش مذهبی و زیارتی شهر، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان را نیز معرفی و به جذب مسافرین و گردشگران پرداخت و به کسب درآمد و ایجاد اشتغال در این زمینه عنایت داشت.

عدم وجود سایت‌های گردشگری استان و معرفی کامل جاذبه‌های تفریحی وی، نبود راهنما و عدم تجمیع و تشکیل تورهای راهنمای مسافرین، عدم فرهنگ‌سازی مناسب در سطح شهر و نوع برخورد با زائران دیگر کشورها همه و همه معضلات گسترده‌ای است که تمایل حضور یک توریست در این شهر را به شدت کاهش می‌دهد، درصورتی که استان قم شانیت فراخور توجهی را می‌طلبد.

امروزه بشر در عصر تکنولوژی و ارتباطات سریع‌السیر به سر می‌برد، عصری که فاصله و دوری در آن بی معنی است و در دورترین و کورترین نقاط هر کشوری امر حمل و نقل و نیاز به عبور و مرور سریع به خوبی برطرف شده‌است، حال آن که عدم وجود چنین امکاناتی در یک شهر خارج از مخیله هر انسانی است.

محمدرضایی، مسافری از شمال کشور در گفتگو با ایسنا گفت: در روز پنجم عید در استان قم حضور یافتم و به واسطه فرهنگی بودن در یکی از مراکز آموزشی قم سکنی گزیدم.

وی افزود: اقامت در مراکز آموزشی صرفا برای اقامت یک شبه است نه هتل است که بتوان در آن اقامت کرد و نه مسافرخانه ای قابل اعتنا. بلکه تنها راهی است که اگر دچار بارندگی شدیم در امان باشیم. به همین خاطر اقامت یک شبه ای در این مراکز داریم و به شهر های دیگر می رویم.

وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ آشنایی با شهر قم نداریم و هرکسی هم از آشنایان ما مسیر تردد مسافرتی خود را از قم انتخاب کرده مدت زیادی در قم اقامت ندارد.

علی باقری یکی از مسافران نوروزی شهر قم است که در این رابطه گفت: متاسفانه اطلاعات زیادی در خصوص شهر قم نداریم و بیشتر این شهر را به واسطه حرم و جمکرانش می شناسیم و وقتی در قم حضور می یابیم هم صرفا برای همین مساله است.

وی گفت: به دلیل نزدیکی قم به تهران بسیاری ار مردم که در تهران کارهای اداری دارندعلاقه بسیاری دارند که در قم استراحت کنند و صبح ها به سمت تهران حرکت کنند ولی بسیاری ار مردم ترجیح می دهند که در چادرها بخوابند و یا به شکلی خود را به تهران برسانند. شاید مشکلاتی چون مسایل اقامتی در قم و حجم بالای مسافران باعث شود که چنین تصمیمی بگیرند.

استان قم با وجود نزدیکی به تهران بزرگ، تاثیرات مثبت و سرعت پیشرفت و توسعه پایتخت را به خوبی اقتباس نکرده و حتی از امکانات حمل و نقل هوایی نیز دریغ شده و درصورتی که همه استان‌های کشور از فرودگاه و مترو برخوردار هستند، اما متاسفانه این استان به دلیل عدم وجود چنین امکاناتی عاجز از جذب مناسب و درخور مسافرین و گردشگران بوده‌است.
این استان باوجود حضور پررنگ و مهم خود در محور مواسلاتی 17 استان دیگر که سالانه چندین میلیون زائر را به دلیل حضور با برکت حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در خود می‌بیند، یک شهر گذری قلمداد می‌شود که توان اسکان دادن به مسافرین را نداشته و باوجود تجربه هرساله خود از حضور این زائرین، تمهیداتی را نیز در این خصوص نمی‌اندیشد و در اذهان عموم مردم یک شهر اقامتی نبوده‌است، این درحالی است که مشهد مقدس نیز که یک شهر مذهبی است، به خوبی به نیاز زائرین و دوست‌داران اهل بیت عصمت و طهارت توجه داشته و با تدابیر و درایت لازم هم اقامتگاه‌های مناسب و در شأن زائرین را مهیا کرده و هم در تلفیق چهره مذهبی و سیاحتی شهر به خوبی عمل کرده، بطوریکه بسیاری از مردم برای انتخاب مقصد مسافرتی خود مشهد را بعنوان یک جاذبه گردشگری و زیارتی و تاریخی درنظر می‌گیرند.

از طرفی بستری مناسب برای خرید معیشتی مسافران و زائران ساماندهی نشده و به عینه شاهد همراهی کوله‌باری از اغذیه با مسافرین در شهر هستیم که به دلیل عدم سرویس‌دهی مناسب و در دسترس نبودن و مجهول بودن موقعیت مراکز خرید این اتفاق رقم می‌خورد، لذا سیستم پذیرایی زائرین حضرت نیز چندان مجالی برای توجه ندارد، سرنوشتی که گریبان پاساژهای خرید این استان را هم گرفته و توریستی را به خود ندیده‌اند و فقط شهروندان قمی از وجود آن‌ها باخبر هستند.

چه غم انگیز است که میهمانان نوروزی قم از این مواهب بی بهره می مانند و به دلیل عدم اطلاع سانی درست و دقیق، همه آنها با چند ساعت استراحت در قم، بار سفر بسته به نقاط دیگر کشور سفر می کنند. متاسفانه علی رغم گفته های مسئولان نسبت به اطلاع رسانی در این زمینه آمار بازدیدهای مسافران از این مناطق، گویای این واقعیت است عرصه اقتصاد گردشگری در قم همچنان می لنگد و باید فکری عاجل برای این مساله کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.