تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر : 32231

قطعی برق صنایع؛ کابوسی برای رشد تولید در آذربایجان شرقی

قطعی برق صنایع؛ کابوسی برای رشد تولید در آذربایجان شرقی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – فاطمه ملک پور؛ وجود زیرساخت‌های مناسب مانند انرژی برق موجب رشد و توسعه صنایع می‌شود و تولیدکنندگان بدون نگرانی از کمبود انرژی مورد نیاز بر روی بخش تولید متمرکز خواهند شد. آذربایجان شرقی با وجود ظرفیت‌های بالای صنعتی و تجاری همواره یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور بوده است و

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – فاطمه ملک پور؛ وجود زیرساخت‌های مناسب مانند انرژی برق موجب رشد و توسعه صنایع می‌شود و تولیدکنندگان بدون نگرانی از کمبود انرژی مورد نیاز بر روی بخش تولید متمرکز خواهند شد.
آذربایجان شرقی با وجود ظرفیت‌های بالای صنعتی و تجاری همواره یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور بوده است و اکنون نیز با سرمایه گذاری‌های بسیاری که در بخش صنعت انجام شده، تأمین زیرساخت‌ها بیش از گذشته حائز اهمیت است این در حالی است که براساس آمارهای اعلام شده سهم انرژی برق صنایع شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی تنها ۴۳ درصد است آماری که در تابستان سال گذشته مانند یک کابوس در بخش تولید خود را نشان داد.
کمبود انرژی برق موضوعی است که در واقع قلب صنعت را هدف گرفته است. خاموشی صنایع، نگرانی از پیامدهای مکرر قطعی برق و از حرکت ایستادن چرخه تولید یعنی به خطر افتادن سرمایه و دلسرد شدن سرمایه گذاران که البته این موضوع مانند سدی بزرگ برای دستیابی به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مهار تورم و رشد تولید خواهد بود.
توقف چرخه تولید به دلیل کمبود برق
یک تولیدکننده مواد غذایی با اشاره به مشکلات صنایع استان به دلیل کمبود برق به خبرنگار مهر می‌گوید: با قطعی برق خسارت‌های زیادی به واحدهای تولیدی وارد می‌شود برای مثال مواد اولیه ای که بر روی خطوط تولید و یا در فر قرار دارند با قطع ناگهانی برق خراب می‌شود که این موضوع هزینه‌های زیادی برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.
علی جعفری می‌افزاید: کارکنان با قطعی برق بیکار می‌مانند و مجبور می‌شویم این نیروها را به خانه‌هایشان برگردانیم که در این زمینه نیز تولیدکنندگان ضرر می‌کنند چرا که در قبال کاری که انجام نشده باید به کارگران پول پرداخت کنند.

خرابی دستگاه‌های صنعتی شوخی نیست
وی با اشاره به بروز آسیب‌های جدی به نرم افزارها و سخت افزارهای دستگاه‌ها ادامه می‌دهد: قطعی ناگهانی برق باعث مشکل فنی در گیربکس‌های دستگاه‌های کارخانه می‌شود و خرابی دستگاه‌ها شوخی نیست چرا که برای مثال یک دستگاه صنعتی ۲۰ میلیون دلار قیمت دارد و خرابی این دستگاه‌ها خط تولید را متوقف می‌کند.
این تولیدکننده مواد غذایی می‌افزاید: به دلیل کمبود برق باید از یک سوخت جایگزین مانند گازوئیل استفاده کنیم که آن را هم به سختی می‌توان خریداری کرد چرا که قیمت هر لیتر گازوئیل در بازار آزاد حدود هفت هزار تومان است.
جعفری با بیان این که در تمام دنیا انرژی برق شاکله تمام کارها است، اظهار می‌کند: با قطعی برق ارتباط قطع و مبادلات تجاری مختل می‌شود.
رشد تولید بدون تأمین برق موردنیاز صنایع غیرممکن است
وی می‌افزاید: تابستان سال گذشته سه تا چهار روز در هفته نزدیک به هشت ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر قطعی برق داشتیم که با جایگزین کردن گازوئیل و یا استفاده از ژنراتورها خط تولید را راه اندازی می‌کردیم که در این صورت نیز به دلیل توان پایین ژنراتورها امکان کار مطلوب وجود نداشت همچنین آلودگی صوتی و زیست محیطی از دیگر معضلات استفاده از سوخت‌های جایگزین است.
این تولیدکننده مواد غذایی با بیان این که با افزایش دمای هوا امسال نیز در تابستان شاهد قطعی برق خواهیم بود، می‌گوید: با هر بار قطعی برق هزینه‌های نگهداری دستگاه‌های صنعتی افزایش می‌یابد.
جعفری تاکید می‌کند: هزینه‌های تولید، نیروی انسانی، ایاب و ذهاب هزینه‌های سربار برای مجموعه‌ها است که با قطعی برق ایجاد می‌شود.

وی می‌گوید: سال گذشته برنامه قطعی برق به صورت کلی اطلاع رسانی می‌شد که البته گاهی اوقات نیز برق بدون اطلاع رسانی قطع می‌شد.
این تولیدکننده محصولات غذایی می‌افزاید: با قطعی برق نمی‌توان ابتدایی‌ترین کارها را انجام داد چه برسد به این که بخواهیم تولید را افزایش دهیم.
کمبود شدید انرژی برق در صنعت آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که یکی از مشکلات مهم استان در حوزه صنعت کمبود شدید انرژی برق است، به خبرنگار مهر می‌گوید: آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته در حوزه برق مورد غفلت قرار گرفته است به طوری که اکنون در تأمین پست‌ها و شبکه برق و در تأمین برق پایدار در واحدهای صنعتی و معدنی مشکلات اساسی داریم.
صابر پرنیان می‌افزاید: مقایسه وضعیت موجود آذربایجان شرقی با استان هم ترازی مانند اصفهان نشان می‌دهد در شهرک‌های صنعتی ما ۴۳ درصد برق مورد نیاز تأمین شده ولی این آمار در استان اصفهان ۱۰۶ درصد است.
وی با اشاره به اهمیت اختصاص اعتباری قابل توجه برای تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در سفر ریاست جمهوری به استان اظهار می‌کند: کمبود برق، صنایع استان و به ویژه سرمایه گذاری‌های بزرگ را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است سرمایه گذاری‌هایی که می‌تواند علاوه بر تولید ثروت، زنجیره‌های تولید استان را تکمیل کند و صنایع کوچک را به حرکت دربیاورد.

تقاضا برای مصرف انرژی بیش از تولید انرژی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که از دیدگاه مقام معظم رهبری تولید درمان اصلی اقتصاد کشور است، به خبرنگار مهر می‌گوید: پس از نامگذاری امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری کارگروهی در استان تشکیل و تیم اقتصادی موظف شد برنامه عملیاتی ویژه ای را برای استان تدوین کنند.
محمد کلامی با بیان این که به منظور افزایش میزان رشد تولید اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است، می‌افزاید: کشور و به تبع آن استان آذربایجان شرقی در برخی از حوزه‌ها مانند بخش انرژی دچار ناترازی هایی است به طوری که تقاضا برای مصرف انرژی بیش از تولید انرژی است.
وی ادامه می‌دهد: مصرف برق استان نزدیک به سه هزار و ۲۰۰ مگاوات و در زمان پیک مصرف نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ مگاوات است در حالی که تولید برق تنها هزار و ۵۰۰ مگاوات است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی می‌گوید: مشکل در تأمین برق باعث می‌شود سرمایه‌گذاران دچار مشکل شوند و یا روند سرمایه گذاری ها زمان بر شود البته به منظور احداث نیروگاه‌ها و افزایش پست‌های برق برنامه ریزی کرده ایم.
کلامی تاکید می‌کند: در استان اصلی ترین مشکل به ویژه در واحدهای تولیدی استفاده از تکنولوژی‌های فرسوده است که این موضوع باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش تولید شده است.

ایجاد پست‌های برق در اولویت برنامه‌ها
وی می‌افزاید: برنامه اصلی ما ایجاد پست‌های برق است چون اگر نیروگاه هم احداث شود ولی پست برق نداشته باشیم برقی که تولید شود در سایر استان‌ها مصرف خواهد شد یعنی به عبارتی استانی بیشتر از برق استفاده می‌کند که بیشترین پست برق را دارد در واقع پست برق، سهم برداشت است.
وی با بیان این که راه اندازی سه پست برق ۴۰۰ مگاوات در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شده بود، می‌گوید: در حال حاضر قراردادی در این خصوص با مشارکت ۲۰ درصد شهرک، ۲۰ درصد سازمان برنامه و بودجه و ۶۰ درصد شرکت برق منطقه‌ای منعقد شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: زمین مورد نیاز احداث پست برق هشترود در آستانه انعقاد قرارداد است که در این زمینه ۳۰۰ میلیارد نیز اعتبار تخصیص یافته است.
وی با اشاره با اهمیت احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس و نیروگاه‌های خورشیدی در تأمین انرژی برق صنایع می‌گوید: شرکت مس سونگون یک نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی خورشیدی، یک نیروگاه ۵۲ مگاوات بادی و یک نیروگاه ۳۰ مگاوات سیکل ترکیبی احداث می‌کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی می‌گوید: بخش خصوصی درخواست احداث یک نیروگاه ۷۵۰ مگاوات خورشیدی کرده که در حال حاضر بر سر قیمت فروش برق با وزارت نیرو مشکل ایجاد شده است که تلاش می‌کنیم این موارد را حل کنیم.

تأمین برق صنایع آذربایجان‌شرقی تا دو سال آینده
کلامی با اعلام خبر خوشی مبنی بر این که با اقدامات انجام شده تا دو سال آینده از لحاظ تأمین برق مورد نیاز صنایع استان مشکلی نخواهیم داشت، می‌گوید: اقدامات احداث دو نیروگاه ۲۵۰ مگاوات سیکل ترکیبی در تیکمه داش و بستان آباد از سوی بخش خصوصی در حال انجام است.
وی در پاسخ به این که آیا تا دو سال آینده انرژی برق صنایع استان ۱۰۰ درصد تأمین خواهد شد، می‌گوید: در حال حاضر کدام شهرک از ما درخواست انرژی برق کرده که ما تاکنون برق را تأمین نکرده ایم؟ البته به جز صنعت فولاد آن هم فولاد ذوب نه آلیاژی.
تخصیص اعتبار برای تأمین زیرساخت‌های برق صنایع
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که در حال حاضر اعتبار مورد نیاز این بخش تأمین شده است، اضافه می‌کند: احداث هر پست برق به شرط تأمین نقدینگی حدود دو سال زمان خواهد برد البته منظور احداث پست برق ۴۰۰ مگاوات است.
بر اساس این گزارش در شرایط کنونی با وجود جنگ اقتصادی تمام عیار و ظالمانه‌ای که دشمنان، علیه کشورمان ایران راه انداخته اند تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارند حمایتی همه جانبه که سرمایه گذاران را به فعالیت در بخش تولید دلگرم کند تا چرخه تولید بی وقفه به حرکت خود ادامه دهد. در این میان بدون تردید؛ هر گونه کمبود در زیرساخت‌ها به ویژه کمبود انرژی برق در صنایع می‌تواند به شکل جدی تولید را مختل کند و باعث کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تولید شود که در نهایت دود این مسائل به چشم مصرف کنندگان و یا همان مردم خواهد رفت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.