تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
کد خبر : 4605

فیلمسازی را نمی‌توان از دانش آکادمیک جدا کرد

فیلمسازی را نمی‌توان از دانش آکادمیک جدا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، نشست «پژوهش برخط» سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با موضوع «از سینمای تجربی تا متن آکادمیک» با حضور محمدحسین تمجیدی مترجم، فیلمساز و پژوهشگر و استاد دانشگاه در صفحه مجازی معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران با

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، نشست «پژوهش برخط» سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با موضوع «از سینمای تجربی تا متن آکادمیک» با حضور محمدحسین تمجیدی مترجم، فیلمساز و پژوهشگر و استاد دانشگاه در صفحه مجازی معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران با دبیری علمی رامتین شهبازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست پژوهش برخط محمدحسین تمجیدی استاد دانشگاه و پژوهشگر باسابقه سینما ضمن نقل یک خاطره از سال‌های تدریس خود بیان کرد: یک فیلمساز در وهله اول یک پژوهشگر است که در اثرش مواردی را با دیگران در میان می‌گذارد بنابراین نمی توان فیلمسازی را از دانش آکادمیک جدا کرد. نظریه پردازانی نظیر ژان اپستاین قصد دارند بر ضد جریان سینمای مرسوم صحبت کنند و موارد مورد نظر خود را مکتوب می‌کردند یا مجله «کایه‌دو سینما» نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری سینمای آوانگارد داشته است. این مباحثه و نقدها مکتوب شده است و امروزه به عنوان پشتوانه در دسترس ما است.

وی افزود: انتخاب محوریت «سینمای تجربی» در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ایجاب می‌کند که یک ارزش افزوده برای این گونه سینمایی ایجاد کنیم. به این معنا که فیلمسازان و پژوهشگران باید یافته‌ها و آموخته های خود را مکتوب کنند و طبق الفبایی تعریف شده به نوشته های خود سر و شکل منسجمی بدهند.

تمجیدی ادامه داد: متن آکادمیک غیر از نزدیک بودنش به فضا و بستر دانشگاهی، باید علمی پژوهشی باشد و نیازمند پشتوانه نظری است. حال نگارش مقاله می‌تواند ۲ نوع داشته باشد؛ مقاله آزاد که حاصل تراوشات ذهنی و هر آنچه به ذهن آمده و مکتوب شده است و در مقابل آن مقاله‌ای است که خروجی یک فعالیت پژوهشی است و مراحل فیش برداری، جمع آوری اطلاعات، دسته بندی آنها و … را طی کرده است و می‌تواند به کتاب هم در ادامه تبدیل شود.

وی با اشاره به خلاهای پژوهشی در حوزه سینما و به ویژه سینمای تجربی عنوان کرد: سینمای تجربی نیاز جدی به پژوهش دارد. ضمن اینکه در حال حاضر شرایط برای تحقیق و پژوهش و منابع بسیاری برای علاقه‌مندان در اختیار است در حالی که در دوران دانشجویی ما به سختی این آثار یافت می‌شدند. این مقالات در انواع توصیفی، تحلیلی، اقناعی و انتقادی هستند که توسط نهادها یا سازمان هایی نظیر وزارت علوم در ایران و سایر کشورها دسته بندی می‌شوند.

تمجیدی در پایان گفت: هیچ چیز در دنیای ما ماندگار نمی شود مگر اینکه مکتوب و علمی شود. بنویسید تا آیندگان نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.