تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۳
کد خبر : 14295

علل حمایت بشار اسد از اقدام پوتین در حمله به اوکراین

علل حمایت بشار اسد از اقدام پوتین در حمله به اوکراین

حسین آجرلو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه علت حمایت سوریه از روسیه در جریان حمله کرملین به اوکراین دارای یکسری عوامل به هم تنیده است که نمی توان آن را از هم جدا دانست، اظهار کرد: یکی از علت های اصلی این موضوع  این است که روسیه و سوریه هر دو نگاه یکسان

حسین آجرلو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه علت حمایت سوریه از روسیه در جریان حمله کرملین به اوکراین دارای یکسری عوامل به هم تنیده است که نمی توان آن را از هم جدا دانست، اظهار کرد: یکی از علت های اصلی این موضوع  این است که روسیه و سوریه هر دو نگاه یکسان و مشابه به جهان و تحولات بین المللی دارند و هر دو معتقدند که بازیگران بین المللی در غرب همواره در جهت تضعیف دیگر بازیگرانی که مثل آن ها فکر نمی کنند، اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه هر دو کشور غرب را به نوعی تهدید برای خود می دانند و این موضوع ناشی از انباشت تجربه تاریخی دو کشور در این زمینه است، افزود: مثلا سوریه نگاه می کند که در جنگ داخلی در این کشور، غرب از مخالفان وی حمایت کرد و تمام تلاش خود را کرد که دولت بشار اسد سرنگون شود و یا آقای پوتین نیز تجربه جماهیر شوروی و روسیه را در پیش رو دارد و اکنون ناتو و غرب را تهدیدی برای روسیه می داند.

آجرلو با بیان اینکه از دیگر سو روسیه و سوریه دو متحد استراتژیک هم هستند و سطح روابط دو کشور در سطح اتحاد استراتژیک است، تصریح کرد : یکی از نمودهای روابط استراتژیک بین دو کشور این است که اگر کشور ثالثی امنیت یکی از این کشورها را تهدید کرد کشور دیگر از امنیت آن کشور دفاع کند چنانکه دیدیم در جریان حمله داعش به سوریه و جنگ داخلی در این کشور دولت روسیه از دولت بشار اسد حمایت کرد و اکنون نیز آقای اسد خود را متعهد می داند که در راستای اتحاد استراتژیک بین دو کشور در بحران به وجود آمده از روسیه حمایت کند.

وی در این ارتباط افزود: در این جنگ روایت غرب این است که روسیه به اوکراین حمله کرده است ولی روایت دولت روسیه این است ، اقدامی که انجام داده اقدامی بازدارنده است و از خود در برابر تجاوزات غرب و ناتو حفاظت و حمایت کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه روابط دو کشور روسیه و سوریه روابط قدیمی است، گفت: در یک بررسی متوجه می شویم که بسیاری از ساختارها در سوریه از جمله ارتش این کشور براساس ساختار شوروی سابق و روسیه چیده شده است. مثلا  عمده سلاحی که ارتش سوریه در دست دارد سلاح روسی است و قطعا این نوع ساختار بر نگاه رهبران نیز تأثیرگذار است.
وی همچنین با بیان اینکه آقای اسد احساس می کند دینی به پوتین دارد که باید ادا کند، گفت: چنانکه در همین راستا در شروع جنگ اوکراین  وقتی بشار اسد و پوتین به صورت تلفنی با هم صحبت می کنند بشار اسد به پوتین می گوید که شما یک روند تاریخی را که از ریل خارج شده بود در حال برگرداندن به حالت اصلی خود هستید و در واقع این گونه از این اقدام پوتین حمایت می کند.

آجرلو با تأکید بر اینکه روابط دو رئیس جمهور قوی است چنانکه  پوتین که عموما کمتر به جایی سفر می کنند در مدت اخیر چندین بار به سوریه سفر کرده است، اظهار کرد : عمق روابط شخصی روسای جمهور دو کشور زیاد است و روسیه و سوریه دو کشوری هستند که در عرصه ساختار و تصمیم گیری، اشخاص بسیار مهمی هستند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.