تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر : 19384

ظهور نسل جدید کاراته در انتخابی تیم ملی/ فدراسیون از جوانگرایی کادر فنی حمایت کند

ظهور نسل جدید کاراته در انتخابی تیم ملی/ فدراسیون از جوانگرایی کادر فنی حمایت کند

به گزارش ایسنا، رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کاراته برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار شد و در نهایت چهره‌های جوان و تازه نفس کاراته ایران با برتری مقابل نفرات با تجربه و عنوان‌دار، موفق شدند به عضویت تیم ملی دربیایند. هر چند برگزاری این رقابت‌ها با حوادث تلخ و تاسف‌باری همچون اخراج

به گزارش ایسنا، رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کاراته برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار شد و در نهایت چهره‌های جوان و تازه نفس کاراته ایران با برتری مقابل نفرات با تجربه و عنوان‌دار، موفق شدند به عضویت تیم ملی دربیایند.

هر چند برگزاری این رقابت‌ها با حوادث تلخ و تاسف‌باری همچون اخراج ۳ کاراته‌کا از رقابت ها به دلیل رفتار غیر ورزشی و یا اعتراض نابجای چهره‌های مدعی پس از باخت مقابل رقبای جوان و همچنین قضاوت پر حرف و حدیث داوران همراه بود، اما مهمترین نکته مثبت این رقابت‌ها که نوید بخش روزهای خوب برای کاراته ایران را می‌دهد، ظهور چهره‌های جوان با شکست مدعیان تیم ملی بود.

در وزن ۷۵- کیلوگرم، بهمن عسگری چهره با اخلاق و عنوان‌دار کاراته ایران پس از یک سال دوری از میادین، در این رقابت‌ها به میدان رفت و پس از یک پیروزی مقابل علیرضا حیدری، برابر مهدی شهگل ۷ بر ۲ شکست خورد.

سامان عدالتی نیز در همین وزن پس از شکست آسیابری با تجربه با نتیجه قاطع ۱۵ بر ۶، در دومین مبارزه مقابل مهدی شهگل ۶ بر ۵ شکست خورد و هر چند به دلیل اعتراض و کوبیدن مشت بر روی تاتامی، با رای سختگیرانه داوران از مسابقات اخراج شد اما نشان داد به شرط دوری از حواشی، یکی از چهره‌های مدعی و آینده‌داراین وزن خواهد بود.

از دیگر اتفاقات تلخ این رقابت‌ها، اعتراضات شدید مجید حسن نیا از نفرات با تجربه تیم ملی پس از شکست مقابل مسکینی بود. حسن نیا در حالیکه شانس رسیدن به تیم ملی را داشت پس از این شکست با لحنی تند به سمت کادر فنی تیم ملی رفت و نسبت به داوری و برخی دیگر از مسائل شدیدا معترض شد.

اما در جریان رقابت‌های انتخابی اوزان ۸۴- و ۸۴+ کیلوگرم تیم ملی که روز گذشته برگزار شد، شاهد شکست و حذف چهره‌های عنوان‌دار و مدعی تیم ملی بودیم.

در وزن ۸۴- کیلوگرم، مهدی خدابخشی چهره کرمانشاهی کاراته ایران با نمایشی درخشان موفق شد به کسب عنوان قهرمانی شد.

ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان پرافتخار تیم ملی و مهدی خدابخشی پس از دو پیروزی مقابل امیرحسین فداکار و اسماعیل معتمدی در دیداری حساس به مصاف هم رفتند که این دیدار پر افت و خیز و جذاب در نهایت با برتری ۱۰ بر ۹ خدابخشی به پایان رسید. پورشیب در ادامه برابر امیرحسین فداکار نیز با نتیجه عجیب ۶ بر ۲ شکست خورد.

در نهایت مهدی خدابخشی با آمادگی بسیار خوب و انگیزه بالا با شکست همه رقبای خود به عنوان نخست رسید و موفق شد جایگزین چهره با تجربه‌ای به نام ذبیح‌الله پورشیب شود.

 در این وزن اسماعیل معتمدی  هر چند نتوانست به عضویت تیم ملی دربیاید اما نمایش خوبی داشت و نشان داد می‌تواند مدعی این وزن در آینده باشد.

اما مهمترین اتفاق این رقابتها در سنگین وزن رخ داد؛ جاییکه سجاد گنج‌زاده قهرمان المپیک توکیو با ۲ شکست برابر چهره‌های جوان، آماده و آینده دار، حرفی برای گفتن نداشت و از رسیدن به ترکیب تیم ملی بازماند.

در این وزن مجید نیکوهمت ۲۲ ساله با نمایشی خیره‌کننده، اولین شکست را به گنج زاده تحمیل کرد تا از ظهور یک پدیده در سنگین وزن کاراته ایران خبر بدهد. گنج‌زاده سپس برابر محمود نعمتی دیگر چهره جوان و با آتیه این وزن تن به شکست داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

محمود نعمتی از قم که برادر مرتضی نعمتی کاراته‌کای ۶۷ کیلوگرم ایران است، با نمایش خوب خود نشان داد می‌تواند در کنار نیکو همت سال ها سنگین وزن کاراته ایران را در مسابقات آسیایی و جهانی بیمه کند.

کاراته ایران در سالن کبگانیان تهران بار دیگر جان گرفت و چهره‌های جوان، با آتیه و بدون ادعای کاراته با شکست نفرات مدعی و عنوان‌دار نشان دادند زمان تغییر نسل در کاراته ایران فرارسیده و می‌توان به آینده درخشان کاراته و تکرار نتایج بی‌نظیر در رقابت‌های بین‌المللی امیدوار بود.

بازی‌های کشورهای اسلامی در پیش است و هر چند نفرات جوان میدانی سخت و سرنوشت‌ساز را در پیش دارند، اما نباید کادر فنی تیم ملی، چهره‌های جوان و آینده‌دار کاراته و فدراسیون کاراته برای گرفتن نتیجه در این رویداد تحت فشار قرار بگیرند.

 نکته مهم، میدان دادن کادر فنی تیم ملی و در راس آن‌ها سید شهرام هروی به نفرات جوان برای حضور در تیم ملی و زمینه سازی برای تغییر نسل کاراته ایران پس از المپیک توکیو بود، اتفاقی که هر چند می‌تواند ریسک بالایی برای سرمربی تیم ملی داشته باشد اما قطعا با این پشتوانه‌سازی، موفقیت کاراته ایران در میادین مهم بین‌المللی همچون مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی برای سال‌ها بیمه خواهد شد.

فدراسیون کاراته نیز باید ضمن حمایت کامل از سرمربی تیم ملی که کارنامه درخشانی را از خود در رقابت‌های آسیایی،جهانی و المپیک بر جای گذاشته است، با آینده‌نگری، زمینه ادامه موفقیت کاراته ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان را فراهم کند.

بدون شک شکست چهره‌ای با اخلاق و عنوان‌دار همچون ذبیح الله پورشیب در انتخابی تیم ملی که در عین شایستگی حضور در المپیک توکیو را به دلیل قانون فدراسیون جهانی از دست داد، چیزی از شایستگی‌های او کم نمی‌کند و جامعه کاراته همواره قدردان افتخارآفرینی‌های او و دیگر نفرات با تجربه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.