تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 25664

شکایت ترامپ از کمیته تحقیقات شورش کنگره

شکایت ترامپ از کمیته تحقیقات شورش کنگره

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا احضاریه کمیته تحقیقات در مجلس نمایندگان این کشور درباره وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۱ ‌(روز حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا به منظور جلوگیری از تایید پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰)  را به چالش کشید. بر اساس این احضاریه ترامپ قرار

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا احضاریه کمیته تحقیقات در مجلس نمایندگان این کشور درباره وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۱ ‌(روز حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا به منظور جلوگیری از تایید پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰)  را به چالش کشید.
بر اساس این احضاریه ترامپ قرار بوده اسناد درخواستی را به این کمیته تحویل دهد و در جلسه‌ای در پشت درهای بسته درباره رخدادهای ششم ژانویه ۲۰۲۱ که در جریان آنها پنج تن کشته شدند خطاب به این کمیته شهادت دهد.
در متن شکایت ۴۱ صفحه‌ای ترامپ آمده است: “در حالی که سابق بر این دیگر روسای جمهور آمریکا داوطلبانه با ایراد شهادت یا تحویل اسناد در پاسخ به احضاریه‌ای صادر شده از سوی کنگره موافقت کرده‌اند، هیچ رئیس جمهوری چه در زمان ریاست جمهوری‌اش و چه در دوران بعد از پایان این ریاست جمهوری، هرگز مجبور به انجام این کار نشده است.”
ترامپ بر این مبنا برای مخالفت با اجرای این احضاریه شکایت کرده که وکلایش گفتند این احضاریه ناقض امتیازات ریاست قوه مجریه که همچنان با وجود گذشت نزدیک به دو سال از کنار رفتن او از ریاست جمهوری هنوز طبق قانون اساسی آمریکا برای او تضمین شده، محسوب می‌شود.
دیوید وارینگتون، وکیل ترامپ در بیانیه‌ای گفت: “بعد از اینکه کمیته ششم ژانویه در اقدام بی‌سابقه‌ای خواستار حضور ترامپ در یک جلسه ایراد شهادت در روز دوشنبه ۱۴ نوامبر شد، او با این کمیته با حسن نیت تعامل کرد تا برای حل نگرانی‌های مربوط به امتیازات شاخه اجرایی و موضوع تفکیک قوا تلاش کند.”
دیوید وارینگتون در ادامه این بیانیه تصریح کرد: “اما این کمیته حزبگرا اصرار دارد مسیری سیاسی را دنبال کند و برای ترامپ چاره‌ای جز دخالت دادن شاخه سوم تفکیک قوا، یعنی قوه قضاییه، در این مناقشه بین قوه مجریه و قوه مقننه باقی نگذارد.”
در میان متهمان ذکر شده در متن این شکایت، نام چندین تن از دشمنان مشهور ترامپ در کنگره از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آدام شف، آدام کینزینگر و لیز چنی وجود دارد.
در متن این شکایت آمده است: “ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مصونیت مطلق در برابر ملزم شدن به شهادت در مقابل کنگره دارد. احضاریه‌ای که برای ترامپ صادر شده است، به‌ عنوان یک تعدی غیرقانونی به امتیازات قوه مجریه، نامعتبر، غیرقانونی و غیرقابل اجراست.”
سخنگوی کمیته تحقیقاتی مذکور از اظهار نظر درباره این شکایت خودداری کرد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.