تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 32834

شورای امنیت ماموریت سازمان ملل در سودان را به مدت ۶ ماه تمدید کرد

شورای امنیت ماموریت سازمان ملل در سودان را به مدت ۶ ماه تمدید کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، پس از آنکه آمریکا تحریم‌هایی را علیه نیروهای واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان اعمال کرد، آتش‌بس در این کشور لغو شده، درگیری‌ها میان دو طرف سودانی تشدید شد و ارتش این کشور استحکامات خود را به خارطوم منتقل کرد، همچنین صدای حمله توپخانه‌ای در

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، پس از آنکه آمریکا تحریم‌هایی را علیه نیروهای واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان اعمال کرد، آتش‌بس در این کشور لغو شده، درگیری‌ها میان دو طرف سودانی تشدید شد و ارتش این کشور استحکامات خود را به خارطوم منتقل کرد، همچنین صدای حمله توپخانه‌ای در این شهر شنیده شد.
برخی شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند، همزمان با درگیری‌ها در شرق در پی حمله توپخانه‌ای به نزدیکی ساختمان رادیو و تلویزیون سودان در اطراف شهر ام درمان، یک حمله تویخانه‌ای علیه جنوب این شهر انجام شد.
پس از آنکه عبد الفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل را متهم کرد که در تشدید درگیری‌ها در این کشور نقش ایفا می‌کند، شورای امنیت نیز ماموریت سیاسی سازمان ملل در سودان را شش ماه دیگر تمدید کرد.
این شورا در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که اعضای شورا به اتفاق آراء با تمدید دوره ماموریت هیئت سازمان ملل برای حمایت از مرحله انتقالی در سودان تا سوم دسامبر ۲۰۲۳ موافقت کرد.
همچنین شورای امنیت تاکید کرد که کوتاه بودن میزان تمدید نشان‌دهنده حساسیت اوضاع در این کشور است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در پاسخ به اقدامات ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در نقض تعهدات خود در اجلاس جده، تحریم‌هایی را علیه این دو طرف سودانی اعمال می‌کند.
بلینکن گفت: هدف از این تحریم‌ها محاکمه ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع و تشکل‌های وابسته به آنها به دلیل انجام اقداماتی است که صلح و امنیت را در این کشور به خطر می‌اندازد، این مجازات‌ها شامل تحریم‌های اقتصادی است.
وزیر خارجه آمریکا افزود: محدودیت‌هایی بر صدور ویزا برای برخی از مسؤولان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع و برخی از سران دولت عمر البشیر، رئیس جمهور سابق این کشور اعمال خواهد شد.
واشنگتن این تحریم‌ها را پس از آن تصویب کرد که ارتش سودان حضور خود در مذاکراتی با نیروهای واکنش سریع در جده  با نظارت آمریکا و عربستان و برای برقراری آتش‌بس را به حالت تعلیق درآورد و نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که به تعهدات خود عمل نمی‌کند.
ارتش سودان در بیانیه‌ای درباره تعلیق مذاکرات آتش‌بس اعلام کرد که از این تصمیم طرف‌های میانجی غافلگیر شده و از آنها می‌خواهد به تلاش‌های خود برای راضی کردن طرف مقابل به اجرای درخواست‌های مربوط به آتش‌بس موقت ادامه دهند تا امکان بازگشت دوباره به روند مذاکرات فراهم شود.
ارتش سودان در ادامه این بیانیه تاکید کرد، موافقت با شرکت در مذاکرات جده با هدف بررسی راه‌های بهبود ابعاد انسانی بحران سودانی‌ها و نیز رسیدن به یک سری اقدامات نظامی مشخص برای توقف شورش و بازگشت کشور به روند تغییر دموکراتیک بود.
ارتش سودان در ادامه نیز پیشنهادی را ارائه کرد که به صورت غیررسمی درباره آن با میانجی‌ها رایزنی کرده بود اما آنها با اعلام تعلیق مذاکرات بدون هیچ پاسخی به پیشنهادهای ارتش،‌ آن را غافلگیر کردند.
ارتش در ادامه نیز تاکید کرد که این رفتار هرگز به دستیابی به راه‌حل‌های عادلانه‌ای که خواسته‌های مردم را محقق کند، کمکی نخواهد کرد.
اما نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که هیئت کودتاچیان بدون هیچ اختیاراتی، با اسامی مختلف به نمایندگی از نهادهای تصمیم‌گیرنده‌ در جده حضور یافتند و همین مساله موجب تاخیر در روند مذاکرات شد و این امر در عدم پایبندی آشکار کودتاچیان به توافق آتش‌بس منعکس شد و آتش‌بس انسانی را یک طرفه کرد.
طبق بیانیه نیروهای واکنش سریع سودان، اقدامات ارتش این کشور در نقض تعهدات موجب تعلیق در روند اصلی یعنی برقراری آتش‌بس و رسیدگی به وضعیت انسانی مردم سودان شد و آنها در مذاکرات نیز با پیش شرط‌های ناممکن خود مذاکرات را ناکام گذاشتند و اما ما با اراده و صبر بسیار برای خنثی کردن تمامی طرح‌های کودتای آنها تا تحقق یک تغییر مدنی و دموکراتیک در سودان تلاش خواهیم کرد.
خارطوم و دیگر مناطق سودان از ۱۵ آوریل شاهد درگیری‌های شدیدی میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) است.
در این درگیری‌ها بیش از ۱۸۰۰ تن جان خود را از دست دادند و طبق آمار سازمان ملل بیش از ۱.۲ میلیون تن دیگر در داخل این کشور آواره شده و بیش از نیم میلیون تن نیز به خارج از این کشور پناهنده شدند.
دو طرف سودانی در مذاکراتی که با میانجیگری عربستان و آمریکا در شهر جده برگزار شد، به توافق‌های آتش‌بس دست یافتند اما این توفق‌ها خیلی زود لغو شده و درگیری‌ها میان دو طرف به ویژه در خارطوم و اقلیم دارفور در غرب این کشور ازسرگرفته شدند.
به نظر می‌رسد که ارتش سودان جهت آمادگی برای احتمال تنش دوباره، استحکامات خود را برای مشارکت در عملیات اصلی منطقه خارطوم به این شهر منتقل کرد.
در واقع هر دو طرف نیروهای خود را به نزدیکی یک پایگاه پزشکی در جنوب خارطوم منتقل کردند تا برای تنش نظامی آماده باشند.
این پایگاه از مهمترین مناطق نظامی نیروهای واکنش سریع است و به گفته کارشناسان، دارای یک انبار بزرگ اسلحه و مهمات است و اگر به دست ارتش بیفتد، توازن قوا را به شدت تغییر خواهد داد، بر این اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این نبرد شدید بوده و چند روز ادامه داشته باشد.
محمئ کندشه، عضو اتاق وضعیت اضطراری جنوب پایتخت در خصوص درگیری‌های پراکنده و حملات توپخانه‌ای در جنوب خارطوم و ام درمان به القدس العربی گفت، در پی سقوط ۹ خمپاره به این مناطق پنج تن کشته و بیش از ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.
برخی منابع نیز از استمرار درگیری‌ها در اطراف پایگاه تیپ شماره ۲۱ در شهر زالنجی و سرقت از نیروگاه برق، اداره محلی و دانشگاه این شهر و نیز مشکلات عبور و مرور، تعطیلی بیمارستان اصلی شهر در پی اصابت خمپاره و برخی دیگر از مراکز درمانی آن به دلیل نبود دارو خبر دادند.
همچنین مدیریت دفن اجساد وابسته به هلال احمر سودان فاش کرده بود که در گورستان‌های جنوب خارطوم ۱۰۲ جسد، در استان دارفور شمالی ۴۲ جسد، در استان دارفور غربی ۱۹ جسد و در استان دارفور جنوبی ۱۷ جسد دفن شدند.
با وجود تعلیق مذاکرات، طرف‌های میانجی اعلام کردند که آتش‌بس اول که هفت روز ادامه داشت، موجب کاهش شدت درگیری‌ها شده، کمک‌های بشردوستانه برای نزدیک به دو میلیون سودانی منتقل و کمی آرامش برای آنها فراهم شد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.