تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر : 32169

شمشیرباز ایران: برای شکست ایتالیا هم‌قسم شده بودیم/ انتقام گرفتیم

شمشیرباز ایران: برای شکست ایتالیا هم‌قسم شده بودیم/ انتقام گرفتیم

محمد فتوحی که از تاثیرگذارترین بازیکنان در گرفتن مدال برنز جام جهانی مادرید بود، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی عملکرد تیم ملی شمشیربازی سابر ایران در اولین گزینشی المپیک پاریس، بیان کرد: اولین مسابقه کسب سهمیه المپیک بود و امتیازی که در آن می‌گرفتیم برای ما خیلی مهم بود. فشار زیادی روی ما بود، هم

محمد فتوحی که از تاثیرگذارترین بازیکنان در گرفتن مدال برنز جام جهانی مادرید بود، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی عملکرد تیم ملی شمشیربازی سابر ایران در اولین گزینشی المپیک پاریس، بیان کرد: اولین مسابقه کسب سهمیه المپیک بود و امتیازی که در آن می‌گرفتیم برای ما خیلی مهم بود. فشار زیادی روی ما بود، هم انتقادها زیاد شده بود و هم خودمان می دانستیم که باید نتیجه بگیریم تا در کورس رقابت برای گرفتن سهمیه المپیک بمانیم و آمده بودیم که مدال بگیریم. برای کسب سهمیه المپیک راهی جز گرفتن مدال و امتیاز بالا نداریم تا با اختلاف امتیاز زیاد نسبت به حریفان پیش برویم و مقداری خیالمان راحت شود که در اولین مسابقه این اتفاق رخ داد.

* مقابل آمریکا از لحاظ ذهنی آماده نبودیم
فتوحی درباره‌ شکست تیم گرجستان در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی مادرید گفت: بازی خیلی سختی را با گرجستان داشتیم. هیجان بازی بالا و مدت زمان بازی زیاد بود، همین مساله باعث شد که داوران بلافاصله بعد از پایان بازی با آمریکا، بازی بعدی را برگزار کنند. فاصله بین بازی با گرجستان و آمریکا کم بود و نتوانستم آن طور که باید ریکاوری کنیم. فکر می کنم برای بازی با آمریکا از لحاظ ذهنی آماده نبودیم. دو، سه بازی اول عقب افتادیم و نتوانستیم جبران کنیم. تیم جدید آمریکا هم تیم بسیار خوبی است و در فینال هم با اختلاف بسیار کمی شکست داد.
* انتقام المپیک توکیو را گرفتیم
ملی‌پوش شمشیربازی ایران در مورد شکست ایتالیا و گرفتن انتقام المپیک توکیو نیز گفت: بازی با ایتالیا برای ما خاص است و همیشه وقتی می‌خواهیم با ایتالیا بازی کنیم، یاد المپیک توکیو می‌افتیم و می‌خواهیم انتقام آن را بگیریم. ما ملی‌پوشان هم‌قسم شده بودیم که ایتالیا را شکست دهیم تا هم مدال بگیریم و هم انتقام المپیک را بگیریم. ایتالیا دنبال امتیاز و مدال بود و می‌دانستیم نفوذ ایتالیایی‌ها در فدراسیون جهانی بالاست و باید بازی را با اختلاف بالا ببریم تا داوران اذیتمان نکنند. فکر می کنم در دو، سه سال گذشته یکی از بهترین بازی‌هایمان را مقابل ایتالیا انجام دادیم و خودشان هم فکر نمی کردند با نتیجه ۴۵ بر ۳۷ شکستشان دهیم.

* از اسم بازیکنان بزرگ نمی‌ترسیم
او در پاسخ به این پرسش که در مقابل بازیکنان نامدار گرجستان و ایتالیا راحت بازی می کردند و دلیل این اتفاق چه افتاد؟ تاکید کرد: ما تیم کم‌تجربه‌ای نیستیم که اسم بازیکنان بزرگ ایتالیا و گرجستان بتواند روی ما تاثیر زیادی بگذارد. بچه‌ها تجربه مسابقات قهرمانی جهان و المپیک دارند. از طرفی سابر دنیا به سمتی رفته که همه خوب هستند. مانند قدیم نیست که چند کشور اروپایی اختلاف زیادی با بقیه کشورها داشته باشند. واقعا نتیجه بازی ۱۵، ۱۶ تیم اول دنیا را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
او ادامه داد: سعی می‌کنیم به اسم بازیکن توجه نکنیم چون غیر از این باشد و بخواهیم جلوی بازیکنان بزرگ کم بیاریم، حتما شکست می خوریم. این حس را مدیون آقای فخری هستیم. همیشه به ما القا می کرد که اگر بازیکنی، قهرمان جهان است معنی‌اش این نیست باید شکست بخوریم. از چند سال پیش که مقابل تیم‌های مطرح بازی کردیم، این حس در ما به وجود آمد که از اسم بازیکنان نترسیم مخصوصا در بازی‌های تیمی چون می‌توانیم نتایج همدیگر را جبران کنیم. در بازی تیمی مهم این است، هر سه بازیکن خوب بازی کنند و ما در اکثر بازی تیمی اکثر همدیگر را پوشش می‌دهیم.
* همیشه دوست داشتم در نتایج تیم تاثیرگذار باشم
فتوحی درباره اینکه به نظر می‌رسد فصل جدید در زندگی ورزشی‌اش باز شده است و مسابقه به مسابقه عملکردش بهتر می شود، تصریح کرد: چند سالی به واسطه نتایج خیلی خوبی که هم تیمی‌هایم می‌گرفتند، خیلی فرصت بازی نداشتم اما در تمام آن روزها امید داشتم، شرایطی فراهم شود که بتوانم پتانسیلم را نشان دهم، جایگاهم را در تیم حفظ کنم و مهم‌تر اینکه به تیم کمک کند. بارها شده بود در مسابقات بازیکن ذخیره بودم و هم تیمی‌هایم بازی را برده بودند و وقتی آنها به مدال می‌رسیدند، من مدال می‌گرفتم. دوست داشتم قبل از تمام شدن ورزش قهرمانی‌ام، یک ورزشکار تاثیرگذار باشم و باعث شوم هم تیمی‌هایم مدال بگیرند. فصل گذشته خوب بود توانستم در تیمی نتایج خوبی بگیرم و خیلی مواقع به تیم کمک کنم و به خود باوری رسیدم. با آقای قربانی سرمربی تیم ملی هم هماهنگ هستم. در بازی‌های حساس به من اعتماد می کند و از من استفاده می کند، سعی می‌کنم جواب اعتمادش را بدهم و برای تیم مثمر ثمر باشم.

* باید به فینال قهرمانی آسیا راه پیدا کنیم
ملی پوش شمشیربازی ایران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند با توجه به گرفتن مدال در جام جهانی مادرید  با آرامش خاطر بیشتری برای قهرمانی آسیا و جهان آماده شوند؟ گفت: این مدال باعث می شود، با آرامش بیشتری فصل را ادامه دهیم اما این قدم  اول بود و باید در قهرمانی آسیا به فینال راه پیدا کنیم تا خیالمان راحت شود. در قهرمانی جهان هم اگر بتوانیم  بهتر از رقیب‌ها نتیجه بگیریم، تا حدودی خیالمان راحت‌تر می‌شود. در قهرمانی جهان به دنبال گرفتن اولین مدال تیمی هستیم و اگر این اتفاق بیفتد، خیلی از مسیر کسب سهمیه المپیک را پشت سر می‌گذاریم.
* شمشیربازی یک مدال بازی‌های آسیایی به من بدهکار است
او با اشاره به در پیش بودن بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: سال خیلی مهمی را داریم و امسال هم باید سهمیه المپیک بگیریم و هم در بازی های آسیایی شرکت کنیم و دو اتفاق مهم ورزش دارد در یک سال رقم می خورد. این باعث می‌شود فشار بیشتر باشد و انتظارات هم از تیم ما بالاست. شمشیربازی یک مدال بازی های آسیایی به من بدهکار است و در همه این سال‌ها مدال بازی‌های آسیایی ندارم. همانطور که به دنبال کسب سهمیه المپیک هستیم، تلاش می کنیم در در بازی‌های آسیایی نتیجه خوبی بگیریم و اولین طلای شمشیربازی در بازی های آسیایی را به دست آوریم.

* اختلاف امکانات ما با رقیبان‌ زیاد است
فتوحی در مورد نیاز شمشیرباز سابر به حمایت بیشتر بیان کرد: آقای پورسلمان شرایط خوبی را فراهم کرد و ما از بودجه شمشیربازی خبر داریم و می‌دانیم اعتبارات زیادی ندارد و  کفاف سه رشته (سابر، اپه و فلوره) را نمی‌دهد. انتظار داریم تیم سابر را حمایت کنند. در بازی‌های آسیایی شانس مدال داریم و در سه دوره المپیک حضور داشتیم و امیدوارم حضورمان در المپیک پاریس همراه با مدال باشد. اختلاف امکانات ما با رقیبان‌ زیاد است. البته انتظار نداریم امکاناتمان در حد آنها باشد اما حداقل‌ها را برایمان فراهم باشد. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک فدراسیون را حمایت کنند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.