تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
کد خبر : 3545

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دی‌ماه سال گذشته بود که رانش زمین در روستای «افسر آباد» شهرستان اردل موجب نگرانی مردم و مسئولان شد، موضوعی که معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران را اردیبهشت‌ماه امسال به محل این روستا کشاند. اسماعیل نجار در این بازدید با طرح موضوع برداشت مصالح در حجم زیاد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دی‌ماه سال گذشته بود که رانش زمین در روستای «افسر آباد» شهرستان اردل موجب نگرانی مردم و مسئولان شد، موضوعی که معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران را اردیبهشت‌ماه امسال به محل این روستا کشاند.

اسماعیل نجار در این بازدید با طرح موضوع برداشت مصالح در حجم زیاد در این منطقه انگشتِ اتهام را به سمت برداشت از محل کوه افسرآباد گرفت و البته تأکید کرد که بررسی علت و چرایی رانش زمین در این روستا در دستور کار سازمان مدیریت بحران است.

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

اما موضوع رانش در چهارمحال و بختیاری به این یک مورد تنها محدود نمی‌شود، برای مردم این استان نام روستای «آبیکار» آشناست که سال‌ها پیش بر اثر رانش زمین بعد از چندین روز باران شدید زیر تلی از خاک ناپدید شد.

هزار و ۴۸۳ خانوار در معرض خطر هستند

حالا معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رانش زمین، سیل و ریزش سنگ ۴۷ روستای این استان را تهدید می‌کند، هشدار داده است که در این زمینه هزار و ۴۸۳ خانوار در معرض خطر هستند.

مهدی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مطالعات روستاهای درخطر طی سه مرحله کار تحقیقاتی اعم از امکان‌سنجی، مکان‌یابی و جابجایی و تهیه طرح تفکیکی و اجرایی انجام می‌پذیرد، اظهار کرد: مطالعات امکان‌سنجی در مرحله نخست این فرآیند قرار دارد.

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

وی تصریح کرد: طبق مطالعات امکان‌سنجی انجام‌شده، باید ۲۹ روستا «درجاسازی» و ۱۸ روستا در چهارمحال و بختیاری «جابجا» شود.

پایین بودن میزان اعتبار تخصیص‌یافته

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری به مطالعات ژئوتکنیک اشاره کرد و افزود: با توجه به پایین بودن میزان اعتبار تخصیص‌یافته و بالا بودن هزینه‌های مطالعاتی و فرآیند طولانی مطالعات ژئوتکنیک، این مهم برای روستاهای در خطر بیش از یک سال به طول انجامیده است.

مرادی مرحله سوم را متناسب با نتایج حاصل از مطالعات تهیه طرح تفکیکی و جابجایی روستا و یا اجرای عملیات تثبیت و درجاسازی روستا عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی این فرآیند مطالعاتی عدم تأمین اعتبار است که در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز، عملیات اجرایی درجاسازی و جابجایی روستاها تسریع و تسهیل می‌شود.

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

وی با بیان اینکه هزار و ۴۸۳ خانوار در خطر رانش زمین، سیل و ریزش سنگ قرار دارند، تصریح کرد: تاکنون ۲۱ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال اعتبار برای انجام فرآیند مطالعاتی روستاهای درخطر تخصیص‌یافته است.

۴۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان غیر مقاوم است

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۴۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی در این استان غیر مقاوم است، ادامه داد: به‌طور متوسط سالانه سه هزار مسکن روستایی در این استان مقاوم‌سازی می‌شود.

مرادی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۵۰ واحد مسکن در چهارمحال و بختیاری مقاوم‌سازی شده است که تا پایان امسال به سه هزار و ۵۰۰ واحد افزایش می‌یابد.

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

وی عنوان کرد: به‌منظور بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی یک میلیارد ریال تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله و بهره پنج درصد پرداخت می‌شود.

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی روستاهای یادشده نیازمند تکمیل فرآیندهای مطالعاتی از یک‌سو و تأمین اعتبار برای عملیاتی شدن این مطالعات در میدان عمل از سوی دیگر است وگرنه در حوادث مشابه پیش رو باید منتظر آسیب به مال و جان اهالی روستاهای این استان بود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.