تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۳:۵۱
کد خبر : 1023

سفیر آمریکا: هنوز به کمک ائتلاف بین‌المللی در عراق نیاز است/ به انتخابات کمک مالی می‌کنیم

سفیر آمریکا: هنوز به کمک ائتلاف بین‌المللی در عراق نیاز است/ به انتخابات کمک مالی می‌کنیم

به گزارش ایسنا، «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد ضمن اعلام اینکه آمریکا برای موفقیت آمیز بودن انتخابات آتی عراق، کمک مالی قابل توجهی به این کشور خواهد کرد، گفت که دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق و «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید نشان دهنده این است که روابط دو کشور در

به گزارش ایسنا، «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد ضمن اعلام اینکه آمریکا برای موفقیت آمیز بودن انتخابات آتی عراق، کمک مالی قابل توجهی به این کشور خواهد کرد، گفت که دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق و «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید نشان دهنده این است که روابط دو کشور در جهت خدمت به منافع آنهاست.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری العراقیه گفت: همه نشست‌های دوجانبه این هفته در واشنگتن و دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید نشانه دهنده این است که روابط بین عراق و آمریکا در راستای خدمات به منافع دو کشور است.

تولر افزود: پایبندی شدیدی نسبت به اقدام برای ایجاد پایه‌های محکم و پیشروی در جهت گسترش چشم اندازهای همکاری در سطح اقتصادی و فرهنگی و نه فقط در سطح امنیتی وجود دارد.

حضور نظامی آمریکا در عراق

سفیر آمریکا در عراق با اشاره به اینکه حضور نظامی آمریکا در حال حاضر در عراق بنا به درخواست دولت عراق در سال ۲۰۱۴ است، بیان کرد که آمریکا رهبری ائتلاف بین‌المللی شامل بیش از ۹۰ کشور را برعهده دارد که به درخواست عراق برای حمایت در جهت از بین بردن گروه تروریستی داعش پاسخ داده است!

تولر با تاکید بر اینکه با وجود آزادسازی همه اراضی عراق از دست گروه تروریستی داعش، اما هنوز این گروه برای عراق و ملت آن تهدید به شمار می‌رود، به حملات هفته گذشته در شهرک صدر، حملات به برج‌های انتقال برق و زیرساخت‌ها و حملات تروریستی در دیالی، الطارمیه و سایر مناطق بسیار نزدیک به بغداد اشاره کرد.

لزوم نیاز به ائتلاف بین‌المللی

وی همچنین گفت که هنوز به کمک ائتلاف بین‌المللی به نیروهای عراقی که به مقابله با داعش و از بین بردن آن می پردازند، نیاز است و با توانمند شدن نیروهای عراقی، نقش ائتلاف بین‌المللی نیز در نتیجه همکاری نزدیک نیروهای عراقی، عوض شده است و نشست‌های هفته گذشته بر این تغییرات تاکید داشته است.

تولر در ادامه افزود: نشست‌های مهمی که کمیته فنی امنیتی برگزار کرده به این مساله پرداخته است، معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق با همتایان آمریکایی خود دیدار کرد و آنها نیزهای خود طی ماه ها و سال های آتی و چگونگی کمک ائتلاف بین‌المللی و حمایت آن از نیروهای عراقی تا نهاد امنیتی قوی دارای حاکمیت و توانمند در حفاظت از عراق و ملت آن باشند، مشخص کردند.

وی همچنین حضور آمریکا را توجیه و ادعا کرد: آمریکا برای تحقق ثبات و امنیت در منطقه از دریای مدیترانه تا خلیج فارس تلاش می‌کند و بایدن این مساله را به وضوح طی نشست با الکاظمی بیان کرده است؛ ثبات عراق ثبات منطقه است و وجود عراقی قوی، با ثبات و یکپارچه، بر منطقه بازتاب خواهد داشت.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، تولر بیان کرد: حضور دیپلماتیک ما بر اساس روابط عادی دیپلماتیک است، به گونه‌ای که تامین امنیت سفارت و کارمندان ما برعهده دولت عراق است، بنابراین ما به حکومت عراقی قوی و دارای حاکمیت برای تامین امنیت، نه فقط برای دیپلمات‌ها و سایر سازمان‌های بین‌المللی بلکه برای دولت و نهادهای عراق هم تکیه می‌کنیم.

اقدامات دولت عراق

سفیر آمریکا در بغداد خاطرنشان کرد: الکاظمی طی سال گذشته اراده ای پولادین برای بازگرداندن اقتدار نهادهای حکومت عراق را نشان داد، گام‌های متعددی در زمینه حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک، اقدامات سختگیرانه‌ای برای تضمین مجازات برخی از عاملان حملات و نه فقط حمله به سفارت‌ها بلکه آنهایی که به روزنامه نگاران، تظاهرکنندگان و فعالان عراقی حمله کرده یا آنها را به قتل رسانده‌اند، اتخاذ کرد که معتقدیم بسیار اطمینان بخش است.

تظاهرات عراق

وی در بخش دیگری از سخنانش در این مصاحبه به تظاهرات عراق در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: این تظاهرات به وضوح خواسته‌های خود را بیان کرد، هنگامی که جوانان با حمایت خانواده‌هایشان به خیابان‌ها آمدند و گفتند که می‌خواهند کشور خود را باز پس بگیرند و خواستار انتخابات زودهنگام شدند و دولت آن زمان را به استعفا مجبور کردند.

انتخابات آتی عراق

تولر با اشاره به اینکه چالش‌های امنیتی در مسیر انتخابات عراق وجود خواهد داشت به علت اینکه برخی از طرف‌ها به دنبال مانع تراشی بر سر راه برگزاری انتخابات هستند، تاکید کرد که آمریکا به عراق برای برگزاری انتخابات کمک مالی قابل توجهی ارائه خواهد کرد، هم به یونامی که نقش نظارت بر انتخابات را دارد و هم به هیئت عالی مستقل انتخابات و از طریق جامعه مدنی و سازمان های غیردولتی نیز حمایت فنی خواهد کرد.

سفیر آمریکا در بغداد در ادامه گفت که آمریکا به دنبال این است که انتخابات عراق برگزار شود اما پیش از هر چیزی ملت عراق می‌خواهد که انتخابات سالم باشد و بسیاری از عراقی‌ها در آن شرکت کنند تا نشان دهند آنها هنوز به دموکراسی و روند سیاسی و قانون اساسی عراق اعتقاد دارند.

روابط بین ایران و عراق

تولر در بخش دیگری از این مصاحبه درباره روابط بین ایران و عراق صحبت کرد و مدعی شد: ما روابط عادی بین ایران و عراق را تشویق می‌کنیم و به دنبال ایجاد مشکلات در رابطه بین عراق و ایران نیستیم، ما در نهایت خواهان روابط عادی بین دو کشور مبتنی بر احترام متقابل و احترام به حاکمیت هستیم.

وی در ادامه در اظهاراتی بی‌اساس و بدون اشاره به مداخلات کشورش ادعا کرد: “مشکل اینجاست که بسیاری از فعالیت‌های ایران در عراق موجب تضعیف و از بین رفتن حاکمیت عراق می‌شود و این عادی نیست که کشوری همجوار از گروه‌های مسلح و احزاب سیاسی که نهادهای حکومت عراق را تضعیف می‌کنند، حمایت کند؛ این فعالیت‌های ایران بسیار موجب نگرانی ماست و به نظر من موجب نگرانی بسیاری از عراقی‌ها هم است که نمی‌خواهند کشوری همجوار یا خارجی در کشورشان اوضاع را در دست بگیرد”.

اصلاحات اقتصادی عراق

تولر همچنین از مقاله سفید، دولت عراق تحت نظارت وزیر دارایی عراق به شدت حمایت کرد و گفت که آن اصلاحاتی با اهمیت بسیار است که تکیه بسیار دولت بر درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهد و موجب تنوع در منابع درآمدی می‌شود.

وی اشاره کرد که احیانا راضی کردن شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه گذاری در عراق در حالی که هنوز موانع امنیتی و سرمایه گذاری وجود دارد و بازار نفت به سرعت در حال تغییر است، سخت است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.