تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۹
کد خبر : 19935

سفر بایدن به منطقه؛ بُرد تبلیغاتی برای تکمیل پروژه عادی سازی روابط با اسرائیل

سفر بایدن به منطقه؛ بُرد تبلیغاتی برای تکمیل پروژه عادی سازی روابط با اسرائیل

اصغر زارعی در گفت و گو با ایسنا در تحلیل خود از اهداف سفر بایدن به منطقه به ویژه سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی اظهار داشت: سفر بایدن به منطقه خاورمیانه در شرایطی انجام می شود که منطقه دچار تنش و بحران های مختلفی است و به نوعی می تواند موجب تشدید و تصاعد

اصغر زارعی در گفت و گو با ایسنا در تحلیل خود از اهداف سفر بایدن به منطقه به ویژه سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی اظهار داشت: سفر بایدن به منطقه خاورمیانه در شرایطی انجام می شود که منطقه دچار تنش و بحران های مختلفی است و به نوعی می تواند موجب تشدید و تصاعد بحران در منطقه شود. حضور بایدن در سرزمین های اشغالی و  انجام  پرواز مستقیم از تل آویو به ریاض به نوعی یک دهن کجی به آرمان های فلسطین و مسلمانان منطقه است. 

وی با بیان این که روند تکمیل پروژه صلح ابراهیم و عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه در دستور کار این سفر قرار دارد، گفت: یکی از ابعاد این سفر که برجسته بوده و اهمیت دارد، بُرد تبلیغاتی و رسانه ای این سفر است و بایدن قصد دارد در انتخابات آینده آمریکا از آن بهره برداری کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: رژیم آل سعود در پروژه صلح ابراهیم از مدت ها قبل به نوعی ورود داشته و اکنون فضای کشورش را برای پرواز مستقیم در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده که این مساله می تواند مکمل حرکت های بعدی و رسمیت بخشیدن به روابط آل سعود و رژیم جعلی صهیونیستی باشد. 

زارعی ادامه داد: نکته دیگر سفر بایدن،  حفره ها و تهدیدهای امنیتی است که متوجه رژیم صهیونیستی می باشد و با قدرت گرفتن مقاومت در منطقه و تهدیدات متفاوت و پیچیده ای که به لحاظ سایبری موجب مخدوش شدن امنیت این رژیم شده و همچنین  اختلاف درون حاکمیت رژیم صهیونیستی، تلاش دارد تا امنیت شهروندانش را تامین کند. از همین رو بحث ناتو عربی را نیز مطرح کرده اند که ائتلافی از رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه از جمله اردن، مصر و … تشکیل شود، احتمال شکل گیری ناتو عربی در منطقه خوش باورانه است و نباید اساسا به آن فکر کرد. 

وی افزود: موضوع دیگری که مطرح است این که بایدن و دولتمردان آمریکا نسبت به بخشی از سیاست های آل سعود منتقد هستند از جمله سیاست های نقض حقوق بشری مانند قتل جمال خاشقجی، بازداشت و دستگیر کردن و سر به نیست کردن برخی شخصیت ها و یا شاهزادگان . … ، البته چنین مواضعی همیشه در کاخ سفید وجود داشته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین اظهار کرد: آل سعود و بن سلمان به دنبال این هستند تا از سفر بایدن به عنوان برگ برنده و تبلیغاتی برای خودشان استفاده کنند، گرچه مشکل عربستان ناکامی و شکست در جنگ ۸ ساله یمن و … است که در ادامه شاهد کاهش صادرات نفت این کشور هم بودیم. بایدن تلاش می کند تا با فشار به عربستان بتواند بخشی از چالش های بازار نفت را جبران کرده و از افزایش قیمت فرآورده های نفتی جلوگیری کند. 

 زارعی ادامه داد:  با توجه به شرایط عربستان و اقداماتی که آمریکا در جنگ اوکراین داشت و همچنین عدم همراهی با دولت اوکراین و بی تفاوتی نسبت به اتفاقات منطقه و … به نظر می رسد در مجموع در جریان این سفر اتفاق خاصی نمی افتد جز این که برد تبلیغاتی برای تکمیل پروژه صلح ابراهیم و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد داشت. 

وی با بیان این که کشورهای عرب منطقه نسبت به آمریکا با یک نگاه حمایتی نگاه نکنند، گفت: دولت های عرب منطقه بعد از اتفاقاتی که در جنگ یمن رخ داد و توانمندی که مقاومت نشان داد و نیز  عدم حمایت ها و پشتیبانی های لازم از طرف ناتو و اروپا از دولت اوکراین و تحریم هایی که اتفاق افتاد، بی اثر بودن تحریم ها بر روی روسیه و فشار به جامعه اروپا از سوی دیگر و همچنین قطع موقت صادرات ۱۰ روزه گاز به اروپا، شدیدا آمریکا و اروپا را دچار بحران کرده است. رژیم آل سعود با رویکرد نگاه به شرق و ارتباط با چین و روسیه تلاش کرد تا حفره هایی که در بحث حمایت های  آمریکایی وجود داشته از طریق همکاری های دو جانبه از بین ببرد.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.