تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
کد خبر : 2626

سازوکار عجیب انتخاب سرمربی تیم ملی فوتسال زنان/ پای سلیقه در میان است؟ 

سازوکار عجیب انتخاب سرمربی تیم ملی فوتسال زنان/ پای سلیقه در میان است؟ 

به گزارش ایسنا، ماه‌ها از تعطیلی تیم ملی فوتسال زنان ایران و پایان لیگ برتر گذشته اما هنوز تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص نشده است و خبرهایی که از فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد حاکی از به کارگیری سیستمی عجیب و غیرحرفه‌ای برای انتخاب کادر فنی است، چرا که بیش از فنی بودن به سمت

به گزارش ایسنا، ماه‌ها از تعطیلی تیم ملی فوتسال زنان ایران و پایان لیگ برتر گذشته اما هنوز تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص نشده است و خبرهایی که از فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد حاکی از به کارگیری سیستمی عجیب و غیرحرفه‌ای برای انتخاب کادر فنی است، چرا که بیش از فنی بودن به سمت سلیقه‌ای بودن تمایل دارد و همین نگرانی‌هایی را در خصوص آینده تیم ملی ایجاد کرده است. 

ماه‌هاست که چند مربی به عنوان گزینه‌های فدراسیون مطرح شده‌اند؛ نام شهناز یاری، فاطمه شریف و نیلوفر اردلان بیش از سایر مربیان بر زبان‌ها می‌چرخد و به احتمال زیاد هم سرمربی یکی از این سه نفر خواهد بود،اما نکته قابل تامل و توجه این است که شنیده شده علی صانعی به عنوان مشاور فنی تیم فرآیند گفت‌وگو با مربیان و بررسی برنامه‌های آنها را برای هدایت تیم ملی انجام می‌دهد.   

اگر چنین موضوعی درست باشد، این سوال مطرح است که مگر نباید ابتدا سرمربی تیم انتخاب شود و سپس بر اساس نیازش نسبت به انتخاب مشاور فنی اقدام شود؟ از طرفی مگر نباید گزینه‌های سرمربیگری در کمیته فنی مورد بررسی دقیق اعضا قرار بگیرند پس چرا این کار توسط صانعی و شهره موسوی(نایب رییس زنان فدراسیون) انجام می‌شود؟ 

جدا از اینکه نقش کمیته فنی در انتخاب سرمربی مبهم است، شنیده‌ها از این حکایت دارد که در انتخاب سرمربی سلیقه‌ای عمل می‌شود و موارد نامانوس و عجیبی که اصلا ورزشی نیست هم مطرح شده است.

به نظر می‌رسد صانعی بیش از یک مشاور فنی حق عمل دارد. در حالی که ماهیت مشاور فنی کمک به سرمربی است نه انتخاب او و بررسی این گزینه که کدام یک از مربیان با مشاور هماهنگی بیشتری دارند، اما روند فعلی نشان می‌دهد که صانعی همه کاره تیم ملی است و نقشی بالاتر از سرمربی دارد اما برای دوری از مخالفت و حاشیه، ظاهرسازی می‌شود که او فقط یک کمک کننده است.

روال درست و معمول این است که ابتدا سرمربی توسط کمیته فنی معرفی شود و سپس مربی نفرات پیشنهادی خود را برای مشاوره فنی در اختیار فدراسیون قرار دهد تا پس از بررسی یک گزینه انتخاب و معرفی شود اما فدراسیون در مورد تیم فوتسال زنان سیستم متفاوتی را در پیش گرفته که می‌تواند منجر به انتخاب سرمربی بر اساسی معیارهای جدا از دانش فنی باشد. 

کمیته فنی فوتسال اگر دغدغه تیم ملی را دارد  باید به این قضیه ورود کند و مانع از آن شود که گزینه‌هایی که تجربه چندانی در زمینه مربیگری ندارند و صرفا در جهتی موافق با مشاور فنی هستند به نیمکت تیم ملی برسند. این کمیته باید با بررسی دقیق رزومه نفرات، اصلح‌ترین آنها را انتخاب کند. 

تیم ملی فوتسال زنان ایران دو دوره پیاپی جام قهرمانی آسیا را به دست آورده و هر گونه سهل‌انگاری در مورد انتخاب کادر فنی حرفه‌ای و فراهم کردن تدارکات لازم برای آماده‌سازی کسب سومین جام را دور از دسترس می‌کند. هرچند علی صانعی در این قهرمانی‌ها به عنوان مشاور فنی همراه تیم بوده و نمی‌توان از نقش موثرش غافل شد اما دلیل محکمی نیست که چنین اختیاری عملی داشته باشد که سرمربی را تعیین کند. بنابراین مسئولان فدراسیون باید با ورود به ماجرای انتخاب کادر فنی فوتسال درست ترین تصمیم را اتخاذ کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.