تاریخ انتشار : جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر : 28713

سازمان انتقال خون ایران گرفتار تنگنای بودجه ای

سازمان انتقال خون ایران گرفتار تنگنای بودجه ای

به گزارش خبرگزاری مهر، در حوزه درمان، یکی از موضوعاتی که از اهمیت به سزایی برخوردار است، بحث خون و تأمین و توزیع آن است. به طوری که بسیاری از عمل‌های جراحی بدون وجود ذخیره خونی در بیمارستان‌ها انجام شدنی نیست. همچنین دارو و فرآورده‌های مشتق از خون نیز موضوع دیگری است که بر اهمیت

به گزارش خبرگزاری مهر، در حوزه درمان، یکی از موضوعاتی که از اهمیت به سزایی برخوردار است، بحث خون و تأمین و توزیع آن است. به طوری که بسیاری از عمل‌های جراحی بدون وجود ذخیره خونی در بیمارستان‌ها انجام شدنی نیست. همچنین دارو و فرآورده‌های مشتق از خون نیز موضوع دیگری است که بر اهمیت فعالیت سازمان انتقال خون افزوده است. ضمن اینکه در کنار مباحث کمی و تأمین، بحث سلامت و شاخص‌های کیفی نیز مطرح است.
با این حال، به نظر می‌رسد موضوعات مبتلا به سازمان انتقال خون، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید دلیل این موضوع به این واقعیت باز می‌گردد که در سال‌های اخیر وضعیت انتقال خون در کشور ما، کمتر دچار ضعف و کمبود شده است و با وجود نوسانات زیادی که در عرصه‌های مختلف دارو و درمان شاهد هستیم، این حوزه به توسعه و گسترش خدمات خود ادامه داده است. تا جایی که بنا بر گزارش‌های بین المللی، ایران در بحث انتقال خون توانسته در منطقه شرق مدیترانه، جایگاه مرجعیت را پیدا کند و در سطح آسیا نیز در هفدهمین کنگره آسیایی طب انتقال خون ۲۰۲۲ به عنوان اولین سازمان برتر در سطح آسیا معرفی شد.
رشد کمی دریافت و توزیع خون
گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر، میزان اهدای خون در کشورمان به طور متوسط سالیانه ۱۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش پیدا کرده است تا جایی که در آذرماه سال جاری به بیش از ۱۹۰ هزار واحد رسیده است. این موضوع سبب شده که میزان ذخیره خونی کشور و همچنین نسبت توزیع به درخواست نیز رشد چشم گیری داشته باشد.
در کنار این موضوع، بحث توزیع خون و عدالت در توزیع نیز مبتنی بر گسترش شبکه توزیع مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر از رشد مناسبی برخوردار بوده است.البته در این بخش، ضرورت دارد نسبت به توسعه اتوبوس‌های خونگیری و نیز راه اندازی سردخانه‌های جدید در برخی استان‌ها اهتمام بیشتری صورت گیرد.
رشد کیفی و سلامت خون و فرآورده‌های خونی
اما فارغ از بحث گسترش دریافت و توزیع خون، موضوع دیگری نیز حائز اهمیت است و آن بحث سلامت خون و فرآورده‌های خونی است. در این رابطه هرچند که در سال‌های گذشته گام‌های بلندی برداشته شده تا دوباره دچار گرفتاری‌هایی نظیر پرونده معروف مریو نشویم ولی لازم است که سرمایه گذاری‌های بیشتری در زمینه‌های مرتبط انجام شود.
در این خصوص بنا بر مستندات علمی ضرورت دارد نسبت به افزایش تولید خون کم لکوسیت، پیاده سازی غربالگری نت، تمرکز زدایی از آزمایشات غربالگری خون‌های اهدایی و همچنین توسعه اتوماسیون آزمایش‌های گروه بندی اصلی و فرعی و نیز غربالگری آنتی بادی توجه بیشتری صورت گیرد.
تیغ بودجه بر سر دستاوردهای خونی
متأسفانه در لایحه بودجه، نه تنها توجه مناسبی به ضرورت رشد کیفی و کمی خدمات خونی نشده است، بلکه با بودجه‌ای که پیش بینی شده است حتی بحث حفظ وضع موجود نیز زیر سوال قرار دارد و نگرانی‌های جدی در این خصوص وجود دارد که با چنین دورخیزی، آیا سازمان انتقال خون می‌تواند پاسخگوی نیاز مراکز درمانی کشور باشد.
مروری بر در بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که اعتبارات ردیف هدفمندی که بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، حذف شده که با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال جاری و نیز تأمین برخی اقلام توسط پیمانکاران با ارز نیمایی و نه ارز ۴۲۰۰ تومانی، جا دارد مجلس شورای اسلامی به جای حذف این ردیف، افزایش آن را در دستور کار خود قرار دهد.
فارغ از ردیف درآمدی سازمان انتقال خون که بخش عمده‌ای از آن ناشی از افزایش قیمت پلاسمایی است که برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما، در اختیار شرکت‌های مربوطه قرار داده می‌شود، اعتبارات این سازمان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد و این به معنای آن است که سازمان انتقال خون، مسیری سراشیبی را از لحاظ کمی و کیفی پیش رو خواهد داشت.
ناگفته پیدا است که کشور ما، سرزمین حوادث غیرمترقبه است و هرلحظه ممکن است در گوشه‌ای از کشورمان به دلیل وقوع سوانحی از قبیل زلزله یا…، نیاز به دریافت خدمات خونی به شدت افزایش پیدا کند و به این دلیل، نقش سازمان انتقال خون به نوعی می‌تواند سرنوشت ساز باشد.
سند چشم انداز ۱۴۰۴ و سند لایحه بودجه ۱۴۰۲
اگر در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تاکید شده که ایران باید در حوزه‌های مختلف در منطقه پیشتاز باشد، خوشبختانه با مرور وضعیت انتقال خون می‌توان چنین ادعا کرد که در حوزه انتقال خون، در حال حاضر این شرایط را دارا هستیم ولی نکته اساسی آن است که رسیدن به این نقطه، هرچند که حاصل تلاش مدیران، سیاستگذاری‌های درست و دانش به روز است ولی به هر حال نشان از آن دارد که در تأمین بودجه مناسب برای این موضوع نیز حداقل‌های مورد نیاز، تاکنون صورت گرفته است.
آنچه که در فصل بودجه باید مورد توجه اهالی بهارستان قرار گیرد آن است که در صورت بی توجهی به تأمین اعتبارات مورد نیاز برای ارتقای سطح خدمات خونی کشور، در طول چند سال آینده از یک سو شاهد آن خواهیم بود که سلامت مردم اعم از اهداکنندگان خون و دریافت کنندگان خون، در معرض خطر قرار می‌گیرد و این علاوه بر درد و رنج مردم، منجر به تحمیل هزینه‌های ثانویه بسیار زیادی به بودجه درمانی کشور خواهد شد.
از سوی دیگر کشورهای عربی منطقه به واسطه سرمایه گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌دهند، به زودی جانشین ایران خواهند شد و کشور ما با وجود همه شایستگی‌ها و پیشینه افتخار آفرینی که داراست، رتبه و مختصات خود را از دست خواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.