تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
کد خبر : 32822

«زوج ناجور» از جان هم چه می‌خواهند/این نمایش حالتان را خوب می‌کند

«زوج ناجور» از جان هم چه می‌خواهند/این نمایش حالتان را خوب می‌کند

محمدحسین پیوندی نویسنده و کارگردان نمایش «زوج ناجور» که این روزها در تالار قشقایی روی صحنه است درباره انتخاب نمایشنامه‌ای از نیل سایمون برای اجرا و استقبال مخاطبان به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه در این چند روز نمایش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده و به‌عنوان یکی از نمایش‌های پرمخاطب تئاترشهر شناخته می‌شود.

محمدحسین پیوندی نویسنده و کارگردان نمایش «زوج ناجور» که این روزها در تالار قشقایی روی صحنه است درباره انتخاب نمایشنامه‌ای از نیل سایمون برای اجرا و استقبال مخاطبان به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه در این چند روز نمایش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده و به‌عنوان یکی از نمایش‌های پرمخاطب تئاترشهر شناخته می‌شود. نمایشنامه «زوج ناجور» حدود ۱۰ سال قبل توسط شهراز زرگر ترجمه شد و خوشبختانه هنوز به عنوان کتاب منتشر نشده و آقای زرگر لطف داشت و متن دست‌نویس را در اختیار ما قرار داد. من حدود یک سال است که قصد اجرای این اثر نمایشی را دارم. تمرین‌ها را از خرداد پارسال شروع کردیم و قرار بود نمایش شهریور ماه به صحنه برود که با شرایطی که در جامعه پیش آمد و تعطیلی تئاترشهر اجرا به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: نیل سایمون یکی از شناخته‌شده ترین کمدی نویسان آمریکایی است و تا جایی که می‌دانم بیشتر تجربیات زندگی شخصی‌اش را وارد داستان‌هایش می‌کند. «زوج ناجور» برای اولین بار است که در ایران اجرای عمومی می‌شود و یکی از آثار جذاب سایمون است و بعد از مشکلاتی که در چند ماه اخیر با آن روبرو بودیم این نمایش می‌تواند روحیه و حال و هوای مردم را عوض کند. مشاور کارگردان و دراماتورژ کار حسین کشفی اصل است که از ۶-۷ ماه قبل درباره کار با هم وارد مذاکره شدیم و گروه بازیگران نمایش را با همراهی هم انتخاب کردیم. بازیگران نمایش شاید چهره‌های شناخته شده‌ای نباشند اما همگی از هنرمندان حرفه‌ای و باتجربه تئاتر هستند.
پیوندی درباره داستان و مضمون توضیح داد: اصل و اساس داستان بر پایه خانواده، مشکلات زناشویی و دوستی و رفاقت‌ها است. نمایش داستان ۲ دوست را روایت می‌کند که یکی از آنها در حال جدا شدن از همسرش است و دیگری قبلاً متارکه کرده است. این ۲ برای مدتی با یکدیگر هم‌خانه می‌شوند اما نمی‌توانند با اخلاق و رفتار هم کنار بیایند در نهایت نیز فردی که در حال متارکه بود تصمیم می‌گیرد دوباره با همسرش آشتی کند و به خانه خودش برگردد. پایان نمایش تغییراتی نسبت به متن نیل سایمون داشته است چون قصد داشتیم تاکیدی بر اهمیت خانواده و حفظ زندگی مشترک داشته باشیم مساله‌ای که نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا اهمیت دارد و جغرافیا نمی‌شناسد.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش درباره طراحی صحنه و فضاسازی نمایش بیان کرد: تلاش کردیم برای نمایش یک دکور کامل طراحی کنیم و برعکس اجراهایی که این روزها می‌بینیم و فاقد دکور هستند ما تلاش کردیم تا جایی که در توانمان هست فضای خانه‌ای را طراحی کنیم که زندگی در آن جریان دارد.
نمایش «زوج ناجور» نوشته نیل سایمون، با ترجمه شهرام زرگر و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسین پیوندی تا ۶ تیر ماه ساعت ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: دهه‌ای پرتلاطم در آمریکا، بحران‌های اقتصادی و زندگی‌های زناشویی، قصه دوستی‌ها و رفاقت‌ها در بستری کمدی، ماجرای نزدیک‌شدن ۲ رفیق به یکدیگر زمانی که در زندگی‌های زناشویی خود به مشکل برخورده‌اند و حالا قرار است کنار هم به زندگی ادامه بدهند.
در این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) کیمیا جواهری، همایون حیدرزاده، مینا زرنانی، عدنان فراهانی، فرشید قلی‌پور، وحید کریمی، حسین کشفی‌اصل و انوش معظمی اجرای نقش‌ها را بر عهده دارند.
عکس‌ها از رضا معطریان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.