تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 18944

زند: برخورد نکنیم به حیثیت کاراته ایران آسیب می‌زنند/ داوری‌ها در انتخابی تیم ملی خوب بود

زند: برخورد نکنیم به حیثیت کاراته ایران آسیب می‌زنند/ داوری‌ها در انتخابی تیم ملی خوب بود

جمشید زند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حواشی رخ داده در رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته که به اخراج سه کاراته‌کا به دلیل اعتراض و رفتار غیر ورزشی منجر شد، اظهار کرد: ما درباره اعتراض، روال و قانون داریم. هر اتفاقی هم که از نظر ورزشکار افتاده باشد، او حق ندارد دست به رفتارهایی بزند

جمشید زند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حواشی رخ داده در رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته که به اخراج سه کاراته‌کا به دلیل اعتراض و رفتار غیر ورزشی منجر شد، اظهار کرد: ما درباره اعتراض، روال و قانون داریم. هر اتفاقی هم که از نظر ورزشکار افتاده باشد، او حق ندارد دست به رفتارهایی بزند که به روج کاراته آسیب وارد کند. آن سه بازیکن با رفتار خود به روح کاراته آسیب زدند چرا که در رشته‌ای مثل کاراته، رعایت اخلاق مهمترین فاکتور برای یک ورزشکار حرفه‌ای است.

رییس کمیته داوران فدراسیون کاراته، افزود: این بازیکنان باید حواسشان باشد که تحت هر شرایطی درست رفتار کنند چرا که اگر نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی باشند، با بروز این رفتارها باعث خدشه به حیثیت واعتبار کاراته ایران می‌شوند.

وی با دفاع از تصمیم داوران مبنی بر شیکاک (اخراج) این بازیکنان از مسابقات، درباره اینکه آیا اعتراض علیرضا حیدری مبنی بر اینکه ضربه بهمن عسگری با اصابت به ران پا، فاقد امتیاز بوده است گفت: تصمیم داوران در اخراج آن‌ها کاملا درست بود. من چگونگی اصابت ضربه را ندیدم و از ویدئو چک هم مشاهده نکردم که ضربه کجا خورده است. درباره درستی یا غلط بودن تصمیم داوران حتما بررسی می‌کنیم و اگر هم نقضی باشد قطعا به داوران تذکر می‌دهیم. در یک مبارزه اگر نقض قوانین شده باشد قابل رسیدگی است اما ما نمی‌توانیم نظر داوران را تغییر بدهیم.

زند با تاکید بر اینکه به هیچ وجه امکان بازگشت نتیجه وجود ندارد، تصریح کرد: زمانی امکان بازگشت نتیجه وجود دارد که نقض قوانین شده باشد، اینکه ضربه ۵ سانت بالا یا پایین خورده، نظر داوران است.

رییس کمیته داوران فدراسیون کاراته، درباره ارزیابی خود از عملکرد تیم داوری در رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته، گفت: من داوری‌ها را خیلی خوب دیدم. برای اولین بار بود که یک تلویزیون بزرگ در کنار تاتامی قرار داده شد و همه از جمله خود ورزشکاران تمامی صحنه‌ها را از طریق ویدئو چک ملاحظه کردند. هدف از این کار این بود که انتخابی در شرایط خوب و عادلانه برگزار شود.

وی افزود: البته این نفراتی هم که بر اثر حساسیت مسابقات دست به اعتراض زدند همگی از ورزشکاران خوب ما هستند اما ملاک ما رعایت اخلاق در مبارزات است. اگر تا به امروز قوانین در کاراته یک مقدار با ملاطفت اجرا می‌شد، قرار نیست خدایی ناکرده ورزشکاران از این فرصت استفاده کنند. اگر ما الان جلوی این اتفاقات را نگیریم بعدا در مسابقات برون مرزی اتفاقاتی می‌افتد که باعث لطمه به جایگاه و آبروی کاراته ایران می‌شود. قبلا نیز ورزشکاران مختلف از جمله برخی ملی‌پوشان ما بودند که با زدن دستکش بر روی تاتامی یا موارد دیگر از مسابقات اخراج شدند. ورزشکار کاراته باید بداند وقتی شکست می خورد، احترام بگذارد و بگوید خداحافظ. مشت زدن بر روی تاتامی، دستکش پرت کردن و … مصداق بارز شیکاک (اخراج) است.

زند در پایان در پاسخ به این سوال که آیا امکان محرومیت این سه ورزشکار نیز وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع در حیطه اختیارات ما نیست و فدراسیون و کمیته انضباطی باید تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.