تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
کد خبر : 53611

زنده‌گیری یوز سرگردان پل ابریشم/ یوز به سایت توران انتقال یافت

زنده‌گیری یوز سرگردان پل ابریشم/ یوز به سایت توران انتقال یافت

شاهرود_ معاون سازمان محیط زیست از زنده‌گیری یوز سرگردان پل ابریشم منطقه جغرافیای سیاسی استان سمنان خبر داد و گفت: این یوز به سایت قرنطینه توران منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست، حسن اکبری با بیان اینکه در پی اطلاع از حضور یک توله‌یوز سرگردان در منطقه حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم، از روز جمعه ۲۵ خرداد تیم‌های حفاظتی و کارشناسی از سازمان حفاظت محیط‌زیست، استان‌های سمنان و خراسان شمالی و یوزبانان یوز کنام پل ابریشم در منطقه حضور یافتند.
وی افزود: پایش منطقه به مدت سه شبانه‌روز ادامه داشت و متأسفانه هیچ نشانه‌ای از یوز مادر دیده نشد. با توجه به اینکه این یوز کم‌سن بوده و وابسته به مادر است، در چندین نقطه طعمه خرگوش به گونه‌ای در مسیر قرار گرفت تا این توله‌یوز بتواند تغذیه را انجام دهد.
اکبری خاطرنشان کرد: ولی با توجه به رصد لحظه‌ای محیط‌بانان، متأسفانه آثار لاغری مفرط و گرسنگی بازهم در حیوان مشاهده می‌شد و وضعیت مناسبی نداشت و مراجعات مکرر توله‌یوز به همان محدوده مشاهده‌شده اولیه که در خارج از مناطق حفاظت‌شده است، نگران‌کننده بود. در چنین شرایطی با مشورت با کارشناسان و دامپزشکان اعزامی به منطقه و با توجه به لاغری شدید توله‌یوز، تصمیم بر این شد که این حیوان از طبیعت زنده‌گیری و به سایت توران منتقل شود.
اکبری اظهار داشت: موضوع آینده این یوز نابالغ با جنسیت ماده برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل تصمیم‌گیری در مورد آن به کارگروه تخصصی ارجاع می‌شود و با توجه به وضعیت آن، سوابق موضوع و مستندسازی انجام شده، بر اساس خرد جمعی کارشناسان و متخصصین بیرون سازمان، تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
وی اظهار داشت: موضوع آینده این یوز نابالغ با جنسیت ماده برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل تصمیم‌گیری در مورد آن به کارگروه تخصصی ارجاع می‌شود و با توجه به وضعیت آن، سوابق موضوع و مستندسازی انجام شده، بر اساس خرد جمعی کارشناسان و متخصصین بیرون سازمان، تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: ترجیح نخست ما این است که پس از پایدار شدن وضعیت حیوان و انجام اقدامات پیش‌نیاز لازم، در صورت امکان حیوان به طبیعت برگردانده شود، اما بازهم باید نظر کارشناسان متخصص را در این موضوع جویا شد.
اکبری همچنین درباره اقدامات انجام‌شده برای تجهیز سایت تکثیر در اسارت توران عنوان داشت: برای سایت تکثیر ۶ میلیارد تومان اعتبار از منابع خارج سازمانی تأمین شده و با همکاری بسیج سازندگی و با مشورت متخصصان، استانداردسازی سایت شامل ایجاد فضای ریوایلدینگ (باز وحشی سازی)، نصب چیتاران (آموزش تعقیب شکار)، بزرگ کردن فضای نگهداری یوزها، مکان‌های برخورد نر و ماده (دالان عشق) و … آغاز شده است و به امید خدا تا قبل از فصل جفت‌گیری به پایان خواهد رسید.
اکبری گفت: از یوزبانان یوزکنام پل ابریشم، محیط‌بانان توران، میاندشت و همکاران دو استان سمنان و خراسان شمالی، کارشناسان و دامپزشکان سازمان و کارشناس بیرون سازمانی به واسطه پایش شبانه‌روزی و اجرای عملیات زنده گیری صمیمانه قدردانی می‌کنیم.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: ما همواره عمده انرژی خود را برای حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ صرف می‌کنیم و سایت تکثیر در اسارت و گزینه فرا جمعیت هم در کنار حفاظت از زیستگاه باعث ایجاد یک جمعیت پشتیبان خواهد شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.